جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سوف - بوریا - سازو


نام علمى: Juncus acutus L
نام انگليسى: Spiny Rush
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، علفي، ايستا، به ارتفاع ۵/۰ تا ۲ متر که توسط بذر و ريزوم تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها به تعداد زياد، غير منشعب، به قطر ۳ تا ۵ ميلى‌متر، استوانه‌اى شکل، توپر، بدون کرک و محکم هستند. اين ساقه‌ها از روى ريزوم‌ها خارج شده و قسمت‌هاى بالائى آنها باريک و به يک نوک خاردار ختم مى‌شود. برگ‌ها به رنگ سبز تيره، به تعداد زياد که در انتهاء باريک و داراى خار است. اين برگ‌ها از قاعده جوانه زده و داراى زاويه‌اى است که در مجموع به گياه شکل نيمکره داده است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها کوچک و به رنگ سبز تا قهوه‌اى متمايل به قرمز که در بخش‌هاى بالائى ساقه و چند سانتى‌متر پائين‌تر از نوک ساقه واقع شده‌اند. گل‌ها بدون دمگل و بر روى محور گل‌آذين قرار گرفته‌اند.
ميوهٔ اين گياه کپسول، سه‌خانه‌اي، تخم‌مرغى شکل، قهوه‌اى رنگ، به اندازهٔ ۵ تا ۶ ميلى‌متر و در انتهاء نوک‌تيز است. در هر کپسول تعداد زيادى بذر وجود دارد. بذرها به اندازهٔ يک ميلى‌متر و يا کمتر و از نظر شکل نامنظم هستند. بذر اين گياه در همان سال اول قادر به جوانه‌زنى است اما گياه در اين سال قادر به توليد گل نخواهد بود.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه در مناطق مرطوب يا نيمه مرطوب با حاصلخيزى پائين رشد مطلوب‌ترى خواهد داشت. اين علف هرز عمدتاً در کنار آب‌راهه‌ها ديده مى‌شود و مى‌تواند حرکت آب در کانال‌ها را محدود کند.
بذر آن کوچک است و به راحتى توسط توليدات گياهي، ماشين‌آلات، آب و بقاياى گياهى به مناطق ديگر انتقال مى‌يابد. علاوه بر اين شخم باعث قطعه‌قطعه شدن ريزوم‌هاى آن مى‌شود و هر قطعه مى‌تواند يک گياه جديد توليد کند.


همچنین مشاهده کنید