جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Mentha longifolia (L.) Huds
نام انگليسى: Horsmint, Brookmint
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، ايستا، به ارتفاع ۳۰ تا ۱۰۰ سانتى‌متر که توسط بذر و ريزوم تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن چهارگوش، منشعب، متمايل به سفيد و به‌طور متراکم پوشيده از کرک‌هاى کوتاه و لطيف است. برگ‌ها متقابل، به رنگ سبز کاهوئى يا خاکستري، تخم‌مرغى تا مستطيلى شکل يا مستطيلى تا سرنيزه‌اى شکل، به طول ۵ تا ۱۵ و عرض ۵/۱ تا ۵/۳ سانتى‌متر، نوک تيز يا نوک دراز، حاشيه‌ها به‌صورت دندانهٔ اره‌اي، در قاعده مدوّر يا شبه قلبى و يا ساقهٔ آغوش هستند. سطح زيرين اين برگ‌ها داراى کرک‌هاى پنبه‌اى است. برگ‌ها معمولاً بدون دمبرگ هستند؛ اما، آنهائى که در بخش‌هاى پائينى ساقه قرار دارند ممکن است داراى دمبرگى کوتاه باشند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين فشرده و مجتمع، به‌صورت چرخه‌اى کاذب که تقريباً در انتهاء ساقه يا انشعابات قرار گرفته است. گل‌ها به رنگ بنفش کم‌رنگ و داراى دمگلى کرک‌دار هستند. کاسهٔ گل استکاني، تقريباً هم‌اندازهٔ دمگل و جام گل که در قسمت قاعده کرک‌دار است.
ميوهٔ اين گياه فندقه و بذر آن به اندازهٔ ۵/۰ تا ۸/۰ ميلى‌متر و شامل نقاط کوچک است.
موسم گلدهى آن مرداد تا مهرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز عموماً در حاشيهٔ رودخانه‌ها، درياچه‌ها، کانال‌هاى آبيارى و در مناطق مرطوب مشاهده مى‌شود. اين گونه به خاطر داشتن روغن‌هاى ضرورى و نکتار خاصّى که دارد، ارزش اقتصادى زيادى داشته، در صنايع بهداشتى و آرايشى مصرف فراوانى دارد.


همچنین مشاهده کنید