جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قوزک - کنف وحشی - ختمی سه‌رنگ - بستان گلی - گل یک‌ساعته


نام علمى: Hibiscus trionum L
نام انگليسى: Venice mallow - Flower of an bour, Bladder ketmia, Three coloured hibiscus
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز روشن و براق، گرد تا قلبى شکل و دمبرگ هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى سبز تيره، گرد و داراى لوب‌هاى عميق و نامنظم است. در سطح زيرين اين برگ‌ها و به‌خصوص در طول رگبرگ‌ها تعداد کمى کرک ديده مى‌شود. دمبرگ اين برگ‌ها نيز کرک‌دار است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۱۵ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن راست داراى انشعابات ضعيف و پراکنده و همچنين کرک‌دار است. برگ‌ها متناوب، با تقسيمات نامنظّم، به‌طورى‌که برگ‌هاى پائينى داراى لوب‌هاى عميق و دوتائى و برگ‌هاى بالائى سه لوبى هستند. لبهٔ کليهٔ برگ‌ها گرد و حاشيهٔ آنها داراى دندانه‌هاى نامنظّم است. در قاعدهٔ هر دمبرگ يک جفت زائدهٔ درفشى شکل (گوشواره) وجود دارد.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها بزرگ و به رنگ زرد ليموئى که در قسمت وسط بنفش رنگ هستند و در بغل برگ‌هاى بالائى به‌صورت منفرد يا به‌صورت دسته‌جات ۲ تا ۴ تائى ديده مى‌شوند. غنچه‌هاى هر گل در کاسه‌اى متورم و کيسه‌مانند و غشائى محصور شده‌اند که داراى حاشيه و رگه‌هائى به رنگ سبز تيره يا ارغوانى است. گل‌ها هنگامى که کاملاً شکفته مى‌شوند به قطر ۵/۲ تا ۴ سانتى‌متر هستند. پرچم‌ها نيز به رنگ زرد متمايل به نارنجى است.
طول عمر گل‌ها کوتاه بوده و هر گل پس از باز شدن بيشتر از چند ساعت دوام نمى‌آورد و گلبرگ‌ها به سرعت مى‌افتند.
ميوهٔ اين گياه کپسول و محصور در کاسه‌اى با ساختمانى برگى شکل که بعد از بزرگ شدن کاغذى و بادکنکى شکل مى‌شود. هر کپسول شامل تعدادى بذر بوده که پس از رسيدگى کامل باز شده و بذرها به سرعت از آن خارج مى‌شود. بذرها گرد يا سه‌گوش و يا کليوى شکل بوده و به طول ۵/۲ ميلى‌متر هستند. سطح اين بذرها صاف و بدون ناهموارى است.
موسم گلدهى اين گياه تير تا اواسط شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز در ايران انتشار وسيعى داشته و معمولاً در مزارع پنبه و برخى محصولات رديفى ديگر، صيفى‌جات و همچنين در باغ‌ها، تاکستان‌ها و گاهى حاشيهٔ آبراه‌ها و جاده‌ها نيز به چشم مى‌خورد.


همچنین مشاهده کنید