پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام انگليسى: Common mallow, Dwarf mallow
نام علمى: Malva neglecta wallr
   گياهچه
لپه‌ها سه‌گوش يا قلبى‌شکل و به اندازهٔ تقريبى ۷ ميلى‌متر هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى نيز قلبى‌شکل با رگبرگ‌هاى مشخص و برجسته هستند که به‌وسيلهٔ دمبرگ‌هاى سبز متمايل به آبي، ظريف و نازک به ساقهٔ اوليه متصل مى‌شوند. ساقه و برگ اين گياه کرکدار است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله يا چندساله، خوابيده بر زمين که توسط بذر و يا به‌وسيلهٔ توليد ريشه‌هاى نابجا از ساقه‌هاى نيمه خزنده تکثير مى‌يابد. ساقهٔ اين گياه به طول بيش از ۵۰ سانتى‌متر، منشعب و کرک‌دار است. برگ‌ها متناوب، تقريباً گرد، غالباً کرک‌دار، داراى لوب‌هاى غيرواضح و نامشخص و در حاشيه‌ها داراى دندانه‌هاى گرد است. هر برگ توسط رگبرگ‌ها به ۵ تا ۷ قسمت تقسيم شده و به‌صورت طولى چين مى‌خورد و به‌وسيلهٔ دمبرگى طويل به ساقه متصل است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به‌صورت منفرد يا چندتائى بر روى دمگلى کوتاه و در بغل برگ‌ها قرار دارند. اين گل‌ها کوچک و به رنگ سوسنى يا سفيد هستند. طول گلبرگ‌ها دو برابر کاسبرگ‌ها بوده، تعداد آنها ۵ عدد، به شکل واژ تخم‌مرغى و به طول ۸ تا ۱۵ ميلى‌متر هستند.
ميوهٔ اين گياه فندقه مرکّب و به‌صورت صفحه‌اى متورم و کروى به قطر ۶ تا ۷ ميلى‌متر است که به‌وسيلهٔ کاسبرگ‌ها احاطه شده و در زمان رسيدگى کامل باز شده و از هر قسمت آن يک بذر کوچک خارج مى‌شود. بذرهاى اين گياه به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز، گرد، متورّم، شياردار و به قطر ۶/۱ ميلى‌متر مى‌باشند. هر گياه قادر است حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ بذر توليد نمايد.
موسم گلدهى اين گياه در طول تابستان است و بذرها در فاصلهٔ خرداد تا مهرماه مى‌رسند.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز خاک‌هاى حاصلخيز و مرطوب با بافت لومى را ترجيح داده و بيشتر در چمنزارها، حاشيهٔ مزارع، باغ‌ها، تاکستان‌ها و همچنين در اراضى باير و حاشيهٔ جاده‌ها و حصارها يافت مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید