پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


- نام علمى: Orobanche ramosa L
- نام انگليسى: Hemp broomrape
   گياهچه
اين گياه نيز مراحل گياهچه‌اى خود را مشابه گونهٔ قبلى طى کرده و پس از قرار گرفتن بذر در مجاورت گياه ميزبان جوانه زده و با ورود مکنده‌ها به داخل ريشهٔ اين گياهان حيات آن ادامه خواهد يافت. اولين اندام‌هاى قابل رؤيت اين گونه نيز ساقه‌هائى گوشتي، بدون کلروفيل و زرد رنگ است. ريشه‌هاى اوليهٔ توليد شده کوتاه، بدون انشعاب و گوشتى هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى يک‌ساله، ايستا و به ارتفاع ۱۰ تا ۴۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى اين گياه بدون انشعاب، در قسمت پائين داراى کرک‌هاى ريز و در قسمت بالا پوشيده از کرک‌هاى سفيد و پشمالو، کوتاه و زبر است. بر روى ساقه‌ها فلس‌ها يا براکته‌هاى کوچکى ديده مى‌شوند که سرنيزه‌اى شکل يا تخم‌مرغى کشيده بوده و ۵ تا ۸ ميلى‌متر طول دارند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين به‌صورت سنبلهٔ غير متراکم که شامل گل‌هائى لوله‌اى و به رنگ زرد يا متمايل به قهوه‌اى است و در قسمت‌هاى تحتانى سنبله‌ها بر روى پايه‌هائى کوتاه مستقر هستند. انتهاء هر گل توسط سه براکتهٔ تخم‌مرغى شکل و همچنين دو برگ باريک و کوچک (به طول ۳ ميلى‌متر) متصل و اين اندام‌ها گل را احاطه کرده‌اند. کاسهٔ گل داراى چهار لوب ظريف و باريک به طول ۵ ميلى‌متر است. جام گل لوله‌اى شکل و زرد رنگ و لپه‌هاى آن به رنگ آبى است.
ميوهٔ اين گياه کپسول است و در هنگام رسيدگى کامل از قسمت بالا شکاف برمى‌دارد. هر کپسول حاوى تعداد زيادى بذر است و هر گياه قادر به توليد ۵ تا ۵۰،۰۰۰ بذر است.
موسم گلدهى اين گياه نيز تير تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه در بيشتر مزارع و به‌خصوص در صيفى‌جات، هندوانه، کدو، کاهو و حتى گاهى اوقات در محل رويش گل‌هاى زينتى مشاهده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید