جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بارهنگ برگ نیزه‌ای - کاردی - کاردی بزرگ


نام علمى: Plantago Lanceolata L
نام انگليسى: Lamb's-tongue, Ribwort, Narrow- leaved plantain,Buckhorn plantain
   گياهچه
لپه‌ها طويل، گوشتي، باريک و سرنيزه‌اى شکل و سطح بالائى آن شياردار است. اولين برگ‌هاى حقيقى به رنگ سبز متمايل به آبي، طويل، سرنيزه‌اى شکل با عرض نسبتاً زياد و رگبرگ‌هاى موازى هستند. اين برگ‌ها به‌طور پراکنده پوشيده از کرک است که بيشتر در نزديک قاعدهٔ برگ متمرکز هستند. برگ‌ها به مرور باريک شده و در انتهاء به نوک باريک و زائده‌اى کوچک ختم مى‌شوند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى علفي، چندساله و داراى ساقهٔ گل‌دهندهٔ ايستا به ارتفاع ۵ تا ۴۰ سانتى‌متر که توسط بذر و يا جوانه‌هائى که از ريشه‌ها منشاء مى‌گيرند تکثير مى‌يابد. ساقهٔ گل‌دهندهٔ اين گياه، بدون برگ، ضعيف، شياردار و داراى انعطاف‌پذيرى زياد است. برگ‌ها قاعده‌اى (روزت)، کشيده، سرنيزه‌اى شکل، نوک تيز، شامل ۳ تا ۷ رگبرگ برجسته و موازي، با حاشيه‌هاى صاف و بدون دندانه يا داراى دندانه‌هاى کم، به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتى‌متر و عرض ۷/۰ تا ۲ سانتى‌متر و منتهى به دمبرگ است. ريشه‌هاى اين گياه افشان و سطحي، بادوام و شامل ريشه‌هاى فرعى ضعيف است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين انتهائى و به‌صورت سنبله‌اى کوتاه و استوانه‌اى شکل که در رأس هر ساقه گل‌دهنده ديده مى‌شود. گل‌ها نسبتاً متراکم، به رنگ سفيد متمايل به سبز، با غنچه‌هاى تخم‌مرغى شکل هستند. محور سنبله به سمت بالا به مرور باريک مى‌شود و پرزدار و قهوه‌اى رنگ است.
ميوهٔ اين گياه کپسول، شامل يک حجره است که محتوى بذرى قهوه‌اى رنگ، قايقى شکل، کوچک، به اندازهٔ ۲ تا ۷ ميلى‌متر، با سطحى صاف است. هر گياه حدود ۱۵۰۰ بذر توليد مى‌کند. جوانه‌زنى اين بذرها سطحى و در عمق ۵/۰ سانتى‌مترى سطح خاک انجام مى‌شود. هنگامى که رطوبت به بذرها برسد چسبنده و لعاب‌دار خواهند شد.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
گياه مذکور مناطق مرطوب و خاک‌هاى شنى را ترجيح مى‌دهد و بيشتر در علف‌زارها، چمنزارها، مزارع سبزي، باغچه‌هاى زينتي، حاشيهٔ نهرها، زمين‌هاى باير و حاشيهٔ مزارع يافت مى‌شود.
بذرهاى اين علف هرز به‌علت هم‌اندازه بودن با بذر گندميان و لگوم‌ها به سختى از آنها قابل تفکيک است و به اين وسيله به راحتى پراکنده خواهند شد.


همچنین مشاهده کنید