جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى: plantago major L
نام انگليسى: Broad-leaved plantain, Great plantain, waybread,Ripple- seed plantain
   گياهچه
اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه کروى شکل، نوک‌دار با حاشيهٔ صاف و پوشيده از کرک‌هاى خشن است. حاشيهٔ برگ‌هاى بعدى سينوسي، نامرتّب و رگبرگ‌هاى آنها موازى است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى علفي، چندساله و فقط داراى ساقه‌هاى گل‌دهنده که توسط بذر تکثير مى‌يابد. برگ‌ها عريض، نوک‌تيز و قاعده‌اى (روزت)، بدون کرک، گاهى کرک‌دار، بيضى شکل تا تخم‌مرغى و عريض، داراى دمبرگ طويل و شامل ۳ تا ۹ رگبرگ مشخص هستند. برگ اين گياه نسبتاً بزرگ، به طول ۸ تا ۱۲ سانتى‌متر و عرض ۵ تا ۹ سانتى‌متر که داراى دمبرگى کوتاهتر از طول برگ‌ها است. حاشيهٔ برگ‌ها کم و بيش صاف، بدون دندانه و يا شامل دندانه‌هاى کم‌عمق و فاصله‌دار است. ريشه‌هاى اين گياه افشان، سفيدرنگ، گاهى گوشتى که به‌صورت متراکم در عمق کم ديده مى‌شوند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين طويل به طول ۸ تا ۲۰ سانتى‌متر، باريک و شامل گل‌هاى نامشخص و ريز که به رنگ سبز متمايل به قهوه‌اى هستند. طول محور گل‌آذين کمى بلندتر از طول برگ‌ها است. بساک پرچم‌ها در اين گونه به رنگ بنفش روشن يا زرد است.
ميوه کپسول، تخم‌مرغى شکل و محتوى ۶ تا ۲۰ بذر است. بذرها کوچک، تيره‌رنگ يا قهوه‌اى متمايل به بنفش و داراى ۳ تا ۵ زاويهٔ نامنظم هستند. سطح اين بذرها ناصاف و داراى چين و چروک است.
موسم گلدهى اين گياه از ارديبهشت تا مهرماه ادامه دارد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز نواحى مرطوب را ترجيح مى‌دهد و غالباً در حاشيهٔ نهرها، چمنزارها، و در مزارع سبزيجات، يونجه و شبدر يافت مى‌شود. خاک‌هاى با بافت سنگين براى رشد آن مناسب است.


همچنین مشاهده کنید