جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نتیجه‌گیری


  ضوابط گزينش مناطق براى توسعه جهانگردى
در تعيين مناطقى براى توسعه جهانگردى در طرح ساختاري، چندين ضابطهٔ گزينش مشخص شده‌اند. اين ضوابط عبارتند از:
- وجود يک يا چند جاذبه در داخل منطقه يا نزديک به آن.
- وجود محل‌هائى مناسب و از نظر محيطى جذاب براى احداث هتل‌هاى توريستى (يا بناهاى موجود مناسب براى بازسازي)، بدون ايجاد مشکلات بيهوده اجتماعى و محيطي، براى مثال، در دسترس بودن محل‌هائى که به جابه‌جائى اساسى مردم با فعاليت‌هاى اقتصادى نيازى نداشته باشند.
- دسترسى به رفت‌وآمد مناسب در حال حاضر و در آينده به منطقه از ميادى ورودى توريستى (فرودگاه و بنادر دريائي) در جزاير زنگبار و پِمبا.
- وجود ارتباط‌هاى حمل‌ونقل کافى به ساير مناطق عمرانى و به جاذبه‌هاى مهم جهانگردى در جاهاى ديگر زنگبار.
- در دسترس بودن ساير زيربناها در حال حاضر و در آينده، به‌ويژه دسترسى به آب آشاميدني، نيروى برق، دفع بهداشتى فاضلاب و تلفن.
- در دسترس بودن يا امکان احداث ساير تسهيلات لازم جهانگردى در داخل منطقه (غالباً اين تسهيلات را مى‌توان در هتل يا محيط تفريحگاه فراهم کرد).
- توسعه اتاق‌هاى موجود يا پيشنهادشده در منطقه - الگوهاى موجود توسعه جهانگردي.
- علاقهٔ ساکنان محلى داشتن توسعه جهانگردى در منطقه خويش يا نزديک به آن.
- نياز به اشتغال و فعاليت‌هاى اقتصادى در منطقهٔ عمومي.
براساس اين ضوابط، چندين منطقه براى توسعه جهانگردي، عمدتاً مناطق شهرى و تفريحگاهي، انتخاب شدند و طرح ساختارى جهانگردى قرار گرفتند.
  نتيجه‌گيرى
گزارش اين طرح ابتدا علت اهميت تدوين و اتخاذ سياست را نشان مى‌دهد. اين امر به دولت دربارهٔ ضرورت داشتن سياست جهانگردى آموزش مى‌دهد. بيانيه عملى سياست جامع است و به تمام موضوع‌هاى اساسى مربوط به توسعه جهانگردى اشاره مى‌کند، يک موضوع اين است که چرا جهانگردى بين‌امللى و داخلى بايد توسعه يابد، و دلايل اقتصادى و اجتماعى آن، هر دو، نشان داده شده‌اند. بر اهميت ادغام جهانگردى در سياست کلى توسعه و الگوها تأکيد شده است. موضوع مهم ديگر اين است که جهانگردى بايد به‌عنوان فنى براى حفاظت محيطى و فرهنگى به‌کار برده شود، و مشکلات اجتماعى ـ فرهنگى يا محيطى ايجاد نکند. روش توسعه نظارت شده، مرحله‌اى و منسجم در اين سياست مشخص شده است. از نظر اقتصادي، اين سياست تأکيد مى‌کند که جهانگردى بايد يک کاتاليزور يا وسيله‌اى براى توسعه کلى اقتصاد باشد و به‌علاوه فوايد آنى‌ آن را توليد کند. نکاتى دربارهٔ تسهيلات جهانگردى در اين سياست آمده است. بدين مضمون که اين تسهيلات بايد از نظر معمارى در محيط فرهنگى و طبيعى ادغام شوند، و از زيربناها استفاده‌هاى جداگانه به‌عمل آيد.
عناصر نهادى (سازماني) در اين سياست گنجانده شده‌اند. به ضرورت ايجاد سازماندهى اثربخش جهانگردى از جمله ايجاد هماهنگى در ميان بنگاه‌هاى مختلف دولتى يا بخش خصوصى اشاره شده بر اهميت کارآموزى و استخدام ساکنان محلى تأکيد شده و نياز به آموزش عمومى دربارهٔ جهانگردى بيان شده است به اين نکته توجه شده که ساکنان بايد به جاذبه‌ها و تسهيلات جهانگردى دسترسى داشته باشند. مفهوم ايجاد جهانگردى يا کيفيت که انتظارات جهانگردان را برآورده سازد ارائه شده است.
معيارهاى مورد استفاده براى انتخاب مناطق توسعه جهانگردى رهيافتى خاص و منظم را براى تهيه طرح ساختارى نشان مى‌دهد، ضوابط گزينش تمام عوامل مهم طبيعى و مادى را مدنظر قرار مى‌دهد ـ جاذبه‌هاى جهانگردي، مناسب بودن محيطي، دسترسى به حمل‌ونقل و اتصالات در دسترس بودن ساير زيربناها و الگوهاى موجود توسعه. ملاحظات اجتماعى ـ اقتصادي، دربارهٔ علاقهٔ ساکنان در توسعه جهانگردى و نيازهاى محلى توسعه اقتصادى نيز ارائه شده‌اند. اينکه جهانگردى نبايد جاها و منابعى را به خود اختصاص دهد که براى ساير موارد استفاده و توسعه مهم‌تر هستند، در اينجا فهرست نشده ولى به‌عنوان معيارى در اين طرح به‌کار رفته است.


همچنین مشاهده کنید