سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

وضعیت سوخت و نحوه تأمین آن


  ضوابط ثانوى مکان‌يابى
- دسترسى به انرژى ارزان:
منطقه ويژه اقتصادى عسلويه با توليد گاز طبيعى و ميعانات گازى دسترسى ويژه‌اى به انرژى ارزان و تميز گاز دارد، به‌طورى که امکان استفاده مستقيم از گاز جهت مصارف پالايشگاه و صنايع وابسته همچنين تبديل آن به انرژى برق به سهولت فراهم مى‌باشد.
- دسترسى به منابع معدنى:
به جزء نفت و گاز که به‌عنوان مهم‌ترين منبع به ميزان قبال توجهى در فلات قاره و در فاصله ۱۰۰ کيلومترى منطقه ويژه اقتصادى وجود دارد، منابع معدنى خاصى در منطقه شناسائى نشده است. ضمن اينکه با توجه به امکان توليد ميعنات گازى و همچنين گوگرد، مواد اوليه مورد نياز صنايع وابسته نيز فراهم مى‌باشد.
دخاير نفت و گاز منطقه خاورميانه با دارا بودن ۷/۳۷ درصد ذخاير گاز جهان، ۵/۱۰ درصد کل گاز جهان را توليد مى‌کند. اين واقعيت توجه به توليدکنندگان گاز در داخل کشور و همچنين صدور آن را به برنامه‌هاى جدى و اقتصادى تبديل کرده است. از اين‌رو ميزان توليد و صدور گاز در کشورهاى خاور ميانه و شمال آفريقا از قبيل الجزاير، عربستان، قطر افزايش قابل توجهى داشته است. پيش‌بينى مى‌شود سرمايه‌گذارى نفت خام و گاز طبيعى به سادگى تا سال ۲۰۰۰ به ۱۰۰ ميليارد دلار افزايش يابد.
ذخاير نفت و گاز منطقه خاور ميانه دارى توان نهفته فراوانى است که هر چند به علت کمبود عايدات ارزى بافعل قادر به استحصال و فروش مستقلى نمى‌باشد، ولى بسيارى از مؤسسات اعتبارى و نفتى آماده مى‌باشند که با ارائه فن‌آورى و تأمين مالى پروژه‌ها امکانات لازم را فراهم آورند.
  وضعيت فعلى و آينده آب در منطقه و منابع تأمين آب
حداقل حجم آب تأمين شده استان بوشهر ۳۵۰ ميليون متر مکعب بوده است. در حال حاضر منابع عمده تأمين آب آشاميدنى استان، چشمه ساسان کازرون و ۴۰ حلقه چاه آهکى در کوه‌هاى مهرباش کازرون مى‌باشد. طول خطوط انتقال آب حدود ۸۰۰ کيلومتر مى‌باشد که آب را در سطح استان توزيع مى‌کند.
مهم‌ترين پروژه‌هاى منابع آب استان بوشهر در سال‌هاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى خط سوم انتقال آب از کازرون به بوشهر، خط انتقال محرم (که آب نوار ساحلى استان از جمله دير، کنگان، بردخون و طاهرى را تأمين کرده و تا بندرعباس ادامه مى‌يابد) و بند انحرافى سرقنا بوده است. انتظار با اتمام پروژه‌هاى بد انحرافى اهرم سدهاى مخزنى خيرآباد و کوثر و سد برقى آبى شهيد رئيس على دلوارى تحول چشمگيرى در وضعيت منابع تأمين آب استان به‌وجود آيد. در سطح استان بوشهر ۱۳ حلقه چاه عميق با حداکثر دبى ۴۹۲ متر مکعب در ساعت و ۳۹ حلقه چاه نيمه عميق با حداکثر دبى ۱۸۴۶ متر مکعب در ساعت وجود داشته است.
منبع اصلى تأمين آب شهرستان کنگان ۷ حلقه چاه نيمه عميق با حداکثر دبى ۳۱۳ متر مکعب و خط محرم بوده است به‌گونه‌اى که ۲۱% آب مصرفى شهرستان کنگان توسط چاه‌ها و ۷۵% توسط خط محرم تأمين شده است. به‌منظور تأمين آب مورد نياز منطقه ويژه اقتصادى (انرژي) عسلويه طى قراردادى با شرکت مهندسى آب و فاضلاب کشور ارائه خط محرم تا عسلويه به طول ۴۰ کيلومتر (با حجم ۱۰۰ ليتر در ثانيه قابل افزايش تا ۱۵۰ ليتر د ثانيه) در اولويت اجرائى قرار گرفته که در حال حاضر عمليات لوله‌گذارى مسير در قسمت‌هائى از اين خط لوله آغاز شده است. همچنين کمبود آب احتمالى منطقه صنعتى از طريق شيرين‌کردن آب خليج فارس تأمين خواهد بود.
  وضعيت فعلى و آينده برق در منطقه
استان بوشهر از طريق استان فارس شبکه برق سراسرى کشور متصل مى‌باشد. در استان بوشهر، حداکثر بار مصرفى شهر بوشهر ۸/۱۱۹ مگاوات و شهرستان کنگان ۸/۲۳ مگاوات بوده است.
استان بوشهر دارى دو نيروگاه گازى در شهرستان بوشهر با قدرت اسمى ۱۷۵ مگاوات و نيروگاه کنگان با ظرفيت ۴۴ مگاوات مى‌باشد. قدرت عملى اين دو نيروگاه به ترتيب ۱۰۵ و ۲۶ مگاوات مى‌باشد. تعداد مشترکين برق استان بوشهر در سال ۱۳۷۴، ۱۳۰۸۱۵ مشترک بوده است که ۹۵۶۳ مشترک مربوط به شهرستان کنگان مى‌باشد.
همچنين در شهرستان کنگان تعداد ۸ مولد ديزلى با ظرفيت جمعى ۱ مگاوات وجود دارد. به نظر مى‌رسد در آينده با راه‌اندازى نيروگاه اتمى بوشهر تحول چشمگيرى در توليد انرژى در استان بوشهر به‌وجود آيد.
با توجه به وجود انرژى ارزان گاز در منطقه ايجاد يک نيروگاه ۲۴۰ مگاواتى (ظرفيت اسمي) در مجاورت تأسيسات پالايشگاه پارس جنوبى پيش‌بينى شده است که تأمين‌کننده انرژى برق مورد نياز منطقه ويژه خواهد بود.
  وضعيت سوخت و نحوه تأمين آن
با توجه به ظرفيت توليد پالايشگاه گاز پارس جنوبى به ظرفيت روزانه يک ميليارد فوت مکعب گاز و ۴۰ هزار بشکه ميعانات گازي، سوخت مورد نياز منطقه ويژه توسط منابع داخلى آن توليد خواهد شد از اين‌رو امکان استقرار صنايع انرژى بر در منطقه ويژه اقتصادى وجود خواهد داشت.
  امکانات مخابراتى
براساس آمار اداره کل مخابرات استان بوشهر تعداد تلفن‌هاى منصوبه در سطح استان ۶۵۳۳۹ عدد مى‌باشد که از اين تعداد ۴۳۰۴ عدد در شهرستان کنگان نصب شده است. شهرستان کنگان داراى ۱ منطقه شهرى و ۶ منطقه روستائى داراى ارتباط تلفنى و ۷ مرکز تلفنى شهرى و بين شهرى مى‌باشد.
تعداد کانال‌هاى مايکروويو ااستان بوشهر در سال ۱۳۷۱، ۱۳۶۰ کانال فعال بوده است و ظرفيت شبکه انتقال از بوشهر به خارج از استان ۲۲۲۰ کانال مى‌باشد.
در کل استان بوشهر ۱۲۶۷ واحد پستى در حال فعاليت وجود دارد که از اين تعداد ۱۱۴ واحد پستى در شهرستان کنگان استقرار يافته‌اند.
شهرستان کنگان با پيش کد ۰۷۷۴۸ به شبکه سراسرى مخابرات متصل مى‌باشد. در حال حاضر پروژه مخابرات راه دور به‌منظور استفاده از سيستم تلفن ماهواره‌اي، بى‌سيم و تلفن همراه توسط طرح پارس جنوبى در دست انجام مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید