پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های تسهیل مسافرت


   شيوهٔ برنامه‌ريزى جهانگردى
طرح جهانگردى ملى اتيوپى در ۱۹۹۰ تهيه شد (برنامه عمران و توسعه سازمان ملل متحد و سازمان جهانى جهانگردي. ۱۹۹۰. طرح توسعه جهانگردى ملى اتيوپي، جلد ۱، ۲، ۳، مادريد: سازمان جهانى جهانگردي). طرح برنامه‌ريزى جهانگردى اتيوپى جامع است. با وجود اين، هنگام تهيه اين طرح به‌علت وجود مسائل امنيتى در بخشى از کشور برنامه‌ريزى عمدتاً براى مناطق جنوبى کشور انجام گرفت. اين برنامه طرح ساختاري، يک برنامهٔ کارى پنج ساله، برنامه‌ريزى جامع سه ناحيه درجه اول جهانگردى و طرح‌هاى مشروح و تحليل‌هاى قبل از مطالعه امکانپذيرى محل‌هاى توسعه جهانگردى را که از اولويت برخوردار بودند دربر دارد. اين طرح ملى بر دوره ۲۰۰۵ - ۱۹۸۹ تهيه شده است و چندين عنصر را در خود گنجانده است - مشخص ساختن مناطق توسعه جهانگردي، الگوها و برنامه‌هاى گردش‌ها، تحليل سود و زيان اقتصادي، تأثير محيطى با اقدامات توصيه‌شدهٔ حفاظتى و استانداردهاى توسعه و طراحي، ارزيابى تأثير اجتماعى - فرهنگي، طرح‌هاى برنامه‌ريزى و آموزش نيروى انساني، توصيه‌هائى درباره ساختارهاى سازمانى و قانوني، سياست اجراء و ضرورت کنترل اجراء. برنامهٔ کارى شامل پروژه‌هاى توسعهٔ مادي، ساير اقدامات لازم و يک سياست بازاريابى براى اجراء مرحله اول طرح جهانگردى است.
براى تهيه طرح يک روش علمى سه مرحله‌اى به‌کار برده شده است. مرحله اول مرور ويژگى‌هاى کشور و طرح کلى جهانگردى ملى از جمله سياست‌هاى موجود براى توسعه جهانگردى است. سپس عرضه جهانگردى بررسى و ارزيابى شده است. اين مرحله شامل جند عنصر است - جاذبه‌ها و سرگرمى‌هاى طبيعى و فرهنگى توريستى موجود و بالقوه، دسترسى داشتن به کشور، خدمات و تسهيلات حمل‌ونقل داخلى و ساير زيربناها، محل اقامت، پذيرائى و سرگرمي، و منابع فنى نظير: عوامل سازماني، بازرگاني، آموزشى و مالي. در آخرين مرحله تقاضا براى جهانگردى تحليل شده است. اين مرحله به تحليل مفصل هريک از جريان‌هاى حرکت توريستى داخلى و بين‌المللى مى‌پردازد. براساس عوامل کيفى کمى پيش‌بينى‌هاى تقاضا انجام شده است و اين موضوع شامل تعداد ورود جهانگردان و خصوصيات و نياز آتى آنان براى محل اقامت از نظر محل احداث و نوع آن است. تصوير جهانگردى کشور بررسى شده است، و مقصدهاى رقيب احتمالى مطالعه شده‌اند. يکى از اهداف طرح افزايش بنيادى تعداد ورود جهانگرد به کشور در آينده است.
در برنامه‌ريزى ناحيه‌هاى جهانگردى که حق تقدم دارند، محاسبهٔ ظرفيت‌هاى پذيرش آنان عاملى مهم در تعيين نوع و سطح توسعه بود.
تحليل برنامه‌ريزى نتيجه مى‌گيرد که نکات نيرومند کشور براى جهانگردى جاذبه‌هاى طبيعى و فرهنگى با عظمت کشور هستند که مى‌توانند به گروه‌هاى تور تماشاى جاهاى ديدني، آموزشي، علاقه خاص و هيجان‌انگيز مربوط باشند. اين طرح آديس آبابا را به‌عنوان دروازه و اولين محل اقامت جهانگردان تعين مى‌کند و ده منطقه جهانگردى را نيز مشخص مى‌سازد. هفت منطقه از اين مناطق به‌عنوان ناحيه‌هائى که توسعه آنها در اولويت قرار دارد نشان داده شده‌اند. يکى از اين مناطق با حق تقدم به‌عنوان ناحيه‌هاى تعطيلات آخر هفته براى مسافرت از آديس آبابا به آنجا تعيين شده است. برنامهٔ کارى توصيه مى‌کند که، علاوه بر بعضى تورهاى مسيرهاى تاريخى تورهاى جديد بايد به زودى براى جهانگردان سازمان داده شوند از جمله تور پارک‌هاى جانوران شکاري. اين پارک‌ها در بخش جنوبى کشور قرار دارند.
تعداد و نوع اتاق‌هاى اقامتى براى هريک از مناطق تعيين شده است. توصيه شده است که برخى از اين واحدها به شکل 'محل سکونت اکولوژيکي' باشند. اينها واحدهاى مجزاء و مستقلى هستند که از مصالح ساختمانى محلى و به سبک معمارى منطقه ساخته مى‌شوند. اين واحدها مى‌توانند در درون پارک‌هاى ملى و مناطق حفاظت‌شده قرار داشته باشند. زيرا در محيط طبيعى اختلال ايجاد نمى‌کنند. ساير اقامتگاه‌ها (خانه‌هاى کليدي) بيرون از پارک‌ها ساخته مى‌شوند. به‌علاوه محل‌هاى اقامت بايد با احداث هتل‌هاى جديد به‌طور چشمگير افزايش يابند. پايتخت، به‌عنوان دروازهٔ توريستى کشور و مرکز برگزارى کنفرانس‌ها و بازرگاني، به جذب شمارى بزرگ از جهانگردان تفريحى و تجارى ادامه خواهد داد.
   توصيه‌هاى تسهيل مسافرت
طرح اتيوپى انجام اقداماتى که مسافرت جهانگردان را به کشور و در داخل آن آسان مى‌سازد توصيه‌هائى خاص مى‌کند. طرح ابتدا موانعى را که بر بازديد جهانگردان از کشور تأثير مى‌گذارند مشخص مى‌کند، از جمله اين موانع:
- محدوديت‌هاى پولى برقرار شده براى بازديدکنندگان.
- ويزاى ورود، مدارک شناسائى و محدوديت مدت اقامت.
- تشريفات مربوط به ورود خودرو.
- تشريفات مربوط به قابل استفاده بودن گواهينامه رانندگي، بيمه خودرو و غيره.
اين طرح توضيح مى‌دهد که شرط اخذ رويداد قبل از ورود به کشور (به استثناء ورود به کنيا و جيبوتي) عاملى بازدارنده براى تشويق ورود جهانگرد است. با وجود اين، طرح واقف است که در گذشته کنترل ورود به دقت لازم بود، و توصيه مى‌کند که، در آينده رواديد هنگام ورود جهانگردان صادر شود و ويزاها براى ورود مکرر به کشور معتبر باشند. طرح پينشهاد مى‌کند که در داخل کشور مسافرت‌هاى داخلى تا حد امکان آزاد باشد. به‌علاوه طرح دربارهٔ پيچيدگى‌هاى موجود در برگه‌هاى ورود و خروج پول توسط جهانگردان توضيح مى‌دهد و مى‌گويد که اين موضوع بايد مورد مطالعه قرار گيرد.
درباره روال ورود به فرودگاه بين‌المللي، طرح خاطرنشان مى‌سازد که اين روال گيج‌کننده و وقت‌گير است، و چندين روش را براى تسهيل ورود به فرودگاه، توصيه مى‌کند، بدين قرار:
- دستور عمل ورود به وضوح بايد به چندين زبان چاپ شود و جهانگردان را مطلع سازد که آنان بايد از اين نقاط عبور کنند: (۱) کنترل پاسپورت، (۲) کنترل پول و (۳) گمرک.
- دستور عمل واضح به جهانگردان بايد درباره ضرورت ارائه برگهٔ تبديل از هنگامه خروج، داده شود.
اين طرح مى‌گويد که پايانه فرودگاه هنوز فضاى کافى براى جابه‌جائى افزايش متعادلى در رفت‌وآمد را ندارد، ولى کارآئى جابه‌جائى جهانگردان بايد افزايش يابد براى اين‌کار چندين روش را توصيه مى‌کند:
- نصب علائم هدايت‌کننده براى آرام‌تر کردن جريان ورود و خروج مسافر.
- رويه‌هاى گمرکى و مهاجرتى بايد با اهميت بالقوه جهانگردى براى اقتصاد اتيوپى سازگار شوند (يعنى کارآمد و مؤدبانه).
- مانع زيان براى جهانگردان مانعى بسيار جدى است. اين امر هم به مقامات و هم به کارکنان در ساختمان فرودگاه مربوط مى‌شود. به‌عنوان نخستين گام، نصب تابلوها به چند زبان حاوى اطلاعات حياتى تا حدى زياد اين وضعيت را سامان مى‌دهد.
- هيچ عکس يا پوسترى در فرودگاه وجود ندارد که جهانگرد يا مسافر ترانزيت را با جاذبه‌هاى آديس‌ آبابا و اتيوپى آشنا سازد. يک دفترچه سادهٔ اطلاعاتى در يک يا دو رنگ براى جهانگردى که وارد اتيوپى شده يا مسافر ترانزيت آموزنده خواهد بود.
اين طرح نشان مى‌دهد که اتيوپى مانند بسيارى از کشورهاى ديگر عوارض خروج فرودگاهى ندارد، و توصيه مى‌کند، با گسترش جهانگردى در آينده اخذ عوارض خروج درآمدى ايجاد خواهد کرد که مى‌توانند به تأمين بودچه تبليغاتى کشور در بازاريابى جهانگردى کمک کند.
دربارهٔ تسهيل مسافرت داخلى و بهبود وضع حمل‌ونقل، طرح چندين توصيه دارد. اين طرح مى‌گويد که جهانگردى با خودرو مى‌تواند در آينده گسترش يابد. براى مسافرت‌هاى توريستى از جاذبه‌هاى موجود، که در برخى نواحى بسيار خوب هستند، بايد حداکثر استفاده برده شود. سرويس کرايه خودروهاى شخصى بايد قيمتى مناسب داشته باشند تا جهانگردان به سفر يا خودرو در داخل کشور ترغيب شوند. طرح توصيه‌هائى درباره راه‌هاى بهبود مسافرت هوائى داخلي، سرويس‌هاى اتوبوسرانى در سراسر کشور و سرويس‌هاى تاکسى‌رانى در نواحى شهر دارد. براى تشويق جهانگردان به استفاده از سيستم راه‌آهن، طرح توصيه مى‌کند واگن‌هاى درجه يک با صندلى‌هاى مخصوص براى جهانگردان به‌کار گرفته شود.
توصيه‌هائى نيز دربارهٔ افزايش تعداد و کيفيت راهنماهاى تور صورت گرفته است. اين توصيه‌ها آموزش زبان‌هاى خارجى بيشترى را به راهنماها ضرورى مى‌داند.
طرح خاطرنشان مى‌سازد که جهانگردان به‌طورى گسترده از کارت‌هاى اعتبارى در همه‌جا استفاده مى‌کنند، و تسهيل استفاده از اين‌ کارت‌ها در اتيوپي، راحتى مهمى براى جهانگردان فراهم مى‌کند و ميزان خرج کردن آنان را افزايش مى‌دهد طرح توصيه مى‌کند که ادارهٔ جهانگردى پذيرش استفاده از کارت‌هاى اعتبارى را توسط هتل‌ها و ساير مؤسسات خدماتى توريستى تشويق کند و اگر لازم باشد، با مقامات کنترل پولى کشور به توافق‌هاى مربوط برسد.
طرح مى‌گويد که رهنمودهاى لازم دربارهٔ بهتر کردن جنبه‌هاى مختلف آسان‌سازى مسافرت بايد در سطح دولت تعيين شودند. ادارهٔ جهانگردى بايد مسئوليت هماهنگى با مؤسسات مربوط را در اجراء اين اصلاحات داشته باشند.


همچنین مشاهده کنید