چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

بید گیاه - چمن انگلیسی - مَرغ - چمن گندمی رونده


نام علمى: Agropyron repense (L.) P.Beauv
نام انگليسى: Quack grass, Couch grass,Common wheat grass, Creeping wheat grass
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى علفي، چندساله، ايستا، به ارتفاع ۴۵ تا ۹۰ سانتى‌متر که توسط بذر و ريزوم تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن صاف، بدون کرک و شامل ۳ تا ۶ گره است. برگ‌ها داراى آريکل و ليگولى است که طول آن ۸/۰ ميلى‌متر است. غلاف برگ در قسمت پائين داراى کرک و در قسمت بالا صاف و بدون کرک است. سطح زيرين برگ‌هاى اين گياه اغلب پوشيده از کرک‌هاى ظريف و نرم است. ريزوم‌هاى مرغ در صورت قرار گرفتن در عمق ۵ تا ۲۰ سانتى‌مترى خاک رشد کرده و با ايجاد ريشه‌هاى نابجا توليد ساقه‌هائى جديد مى‌نمايد.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين سنبله و شامل سنبلک‌هائى است که هر يک داراى ۳ تا ۷ گلچه هستند. طول هر سنبله ۵ تا ۱۵ و طول هر سنبلک ۱ تا ۵/۱ سانتى‌متر است. محور آنها زبر، خشن و بدون کرک، گلوم‌ها داراى ۳ تا ۷ رگه که در انتهاء شامل يک ريشک کوتاه است. لما به اندازهٔ ۸ تا ۱۰ ميلى‌متر با ريشکى به طول کمتر از يک ميلى‌متر است.
ميوهٔ اين گياه گندمه و بذرهاى آن به رنگ زرد کاهى و گاهى توأم با رنگ سبز، دوکى شکل، نوک‌تيز، و به طول ۸ تا ۹ ميلى‌متر و عرض ۳/۱ تا ۸/۱ ميلى‌متر هستند.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز بيشتر خاصّ مناطق گرم نيز ديده مى‌شود. چمنزارها، مراتع، حاشيهٔ نهرها، جاده‌ها و مزارع مختلف، مهمترين مکان‌هائى هستند که اين علف هرز را مى‌توان در آن مشاهده کرد.
اين گياه بيشتر از طريق ريزوم تکثير پيدا مى‌کند و به همين علت کنترل آن مشکل است.


همچنین مشاهده کنید