جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

علف پشمک - جومیش


نام علمى:Bromus Tectorum L , Syn. Anisantha tectorum
نام انگليسى: Downy brome, cheatgrass, Drooping brome
   گياهچه
برگ‌هاى گياهچه‌اى (لپه‌ها) در زمانى که هنوز کاملاً باز نشده‌اند حالت لوله شده دارند و غلاف برگ‌ها بسيار کرک‌دار و محصور است. پهنک اولين برگ حقيقى باريک، نوک‌تيز، زائده‌دار و داراى کرک است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى علفي، يک‌سالهٔ زمستانه با ساقه‌هائى ضعيف به‌صورت منفرد يا دسته‌اى و به ارتفاع ۱۰ تا ۶۰ سانتى‌متر، که توسط بذر تکثير مى‌يابد. برگ‌ها باريک به طول ۱۶ سانتى‌متر، به رنگ سبز روشن، نوک‌تيز و معمولاً دارا کرک‌هاى نرم و نسبتاً بلند با کنارهٔ زبر است. گياه بالغ داراى سيستم ريشه‌اى فيبرى است.
- اندام‌هاى زايشى :
پانيکول معمولاً باز و يکسويه بوده، طول آن تا ۱۸ سانتى‌متر و رنگ آن سبز يا ارغوانى کم‌رنگ و داراى انشعابات باريک و شکننده است که به سنبلک‌ها ختم مى‌شود. سنبلک‌ها شامل ۴ تا ۸ گل، باريک و کشيده و به طول ۵/۲ تا ۵/۳ ميلى‌متر مى‌باشند. پوشينک‌ گل‌هاى پائينى کشيده و نوک‌تيز، کرک‌دار يا داراى کرک‌ها کم، با نوک دو دندانه و ريشک‌دار که طول ريشک‌ها به ۱۰ تا ۱۸ ميلى‌متر مى‌رسد.
بذرهاى گياه باريک و بلند هستند و توليد ريشکى به طول ۱۶ تا ۲۰ ميلى‌متر مى‌کنند. رنگ بذر خرمائى يا قهوه‌اى سير است.
موسم گلدهى اين گياه فروردين تا حداکثر نيمه‌هاى خردادماه است و زمان رسيدگى بذرها بلافاصله در خردادماه تا تير مى‌باشد.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز در بسيارى از مناطق به‌خصوص در مناطق خشک و حتى نواحى مديترانه‌اى مى‌رويد. داراى دو گونه است، يکى گونهٔ Tectorum که لِماى آن بدون پرز بوده و ديگرى گونهٔ Hirsutus که لماى آن پرزدار است و در نواحى تپّه‌هاى کم‌ارتفاع، بيابان‌هاى گچى و زمين‌هاى شنى روئيده و در جنگل‌ها نيز بسيار ديده مى‌شود.
اين گياه غالباً در زمين‌هاى باير و لم‌يزرع، چمنزارها و چراگاه‌ها مشاهده مى‌شود. در باغات و مزارع مختلف به‌ويژه محصولات زمستانه و مزارع گندم نيز مى‌رويد.


همچنین مشاهده کنید