پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

علف یاغی


نام علمى: Dactylis glomerata L
نام انگليسى: Orchard grass
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، ايستا و بالارونده، به ارتفاع ۶۰ تا ۱۲۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن متعدد، متراکم، صاف و بدون کرک است. برگ‌ها باريک، نوک‌تيز، فاقد کرک، به رنگ سبز مايل به آبي، به طول ۱۵ تا ۴۰ سانتى‌متر و عرض ۲ تا ۱۴ ميلى‌متر که حاشيه‌هاى آن ناهموار است.
اين گياه بعضى مواقع توليد ريزوم‌هاى کوچکى مى‌کند که نقش زيادى در تکثير آن نخواهند داشت.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين سنبله مانند و راست، سنبلک‌ها داراى انشعابات بسيار کوتاه و شامل ۲ تا ۵ گل که به شدت فشرده هستند. گل‌هاى ميانى دوجنسى و گل‌هاى کنارى کم و بيش کاهش يافته‌اند. گلوم‌ها و لماها در محل شيارها داراى مژه‌هاى بلند مى‌باشند. گلوم‌ها باريک و انگشتي، نامساوى و در قسمت پشتى خميده، لماها چرمى شکل، داراى ۵ رگهٔ شياردار و در محل شيارها داراى مژه و انتهاء داراى زائدهٔ نوک‌تيز يا ريشکى کوتاه است. پالئا داراى دو شيار، پرچم‌ها ۳ عدد، لوديکول ۲ عدد و ميخى‌شکل که در قسمت بالا دو لوبى است. گندمه يا بذر در داخل لِما، بيضى کشيده که در قسمت پشتى گرد است. جنين بذر کوچک، و سطح آن به مقدار کم چين‌خورده، به رنگ زرد متمايل به قهوه‌اي، به طول ۵/۳ تا ۵/۵ و عرض ۲۵/۱ تا ۵/۱ ميلى‌متر است.
موسم گلدهى و ميوه‌دهى آن ارديبهشت تا تيرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز به‌طور عمده در مزارع، چراگاه‌ها و مناطق مرطوب مى‌رويد. حاشيهٔ نهرها و باغ‌ها از ديگر مناطقى است که اين گياه را مى‌توان در آن مشاهده کرد. محلّ طبيعى رويش آن تپّه‌هاى صخره‌اى است و گاهى در جنگل‌هاى بلوط نيز مى‌رويد.


همچنین مشاهده کنید