سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

انگشتی - علف انگشتی


نام علمى:Digitaria sanguinalis (L.) scop
نام انگليسى: Large crab grass, Crab grass, Hairy finger grass
   گياهچه
برگ‌هاى اوليه لوله شده و يا تاخورده است. رنگ آنها سبز روشن و پوشيده از پرزهاى نسبتاً خشن و زبر هستند. ليگون غشائى يا کاغذى شکل، اما محکم است و به آسانى پاره نمى‌شود. اوريکول وجود نداشته اما دسته‌جاتى از کرک‌ها در حاشيهٔ يقه ديده مى‌شود. پهنک برگ‌هاى بعدى عريض‌ و داراى نوک زائده‌دار بوده و تقريباً پوشيده از کرک است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع حدود ۹۰ سانتى‌متر که به‌طور عمده از طريق بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌ها از قاعده منشعب و تا حدى ضعيف هستند و به همين دليل گره‌هاى پائينى ساقه با سطح زمين در تماس بوده و ممکن است توليد ريشه‌هاى نابجا کنند. برگ‌هاى اين گياه به رنگ سبز روشن، به طول ۵ تا ۵/۱۲ سانتى‌متر و عرض ۶ تا ۸ ميلى‌متر که در قسمت قاعده به‌صورت غلافى برگ را احاطه کرده و اين بخش پوشيده از کرک‌هاى نسبتاً زبر، بلند و متراکم است. قاعدهٔ غلاف‌ها داراى کرک‌هاى غدّه‌اى است.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌آذين در انتهاء ساقه و شامل ۳ تا ۱۱ سنبلهٔ ضعيف و انگشتى شکل است که هر يک حدود ۵ تا ۱۵ سانتى‌متر طول دارند. سنبلک‌ها معمولاً به‌صورت جفت و بسيار متراکم که در يک طرف انشعابات گل‌دهنده (سنبله‌ها) قرار گرفته‌اند.
بذر اين گياه به رنگ زرد روشن، داراى سطحى دانه‌دانه، بيضى‌شکل، به اندازهٔ ۲ تا ۵/۲ ميلى‌متر و باريک که سطح بالائى آن خميده و سطح زيرين صاف و مسطّح است. اين بذرها به‌صورت متناوب بر روى انشعابات گل‌آذين قرار مى‌گيرند.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريور ماه بوده و زمان جوانه‌زنى آن بهار تا اوايل تابستان است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز خاصّ مناطق گرم و خشک است. به‌طور عمده در چمنزارها، زمين‌هاى ورزشي، مراتع، تاکستان‌ها، باغ‌ها، حاشيهٔ نهرها و مزارع به‌ويژه سبزيجات و صفى‌جات يافت مى‌شود و در صورت افزايش دماى محيط، رشد آن سريع و غير قابل کنترل مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید