چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى:Echinochloa colonum (L.) Link
نام انگليسى: Jungle- rice, Corn panic grass, Water grass, Finger grass
   گياهچه
اولين برگ‌هاى حقيقى اين گياه سبز تيره و يا متمايل به خاکسترى است و در سطح پهنک آن خطوط ارغوانى رنگ که پهناى تقريبى آنها ۵/۰ سانتى‌متر است، به چشم مى‌خورد. وجود اين خطوط خود عاملى براى متمايز ساختن اين گونه از ساير گونه‌ها، در مرحله‌ٔ گياهچه‌اى است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى است علفي، يک‌ساله، تابستانه، ايستا، به طول ۲۰ تا ۹۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن متعدد، پهن و اکثراً کرک‌دار است. سطح برگ‌ها چروکيده، سبز رنگ، بدون کرک و بدون ليگول و اوريکول هستند.
گره‌هاى موجود در بخش‌هاى پائينى ساقه، در صورت تماس با خاک توليد ريشه‌هاى نابجا کرده و از اين طريق نيز تکثير مى‌يابد.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين پانيکول با انشعابات فاصله‌دار، به طول ۵ تا ۱۵ سانتى‌متر، گل‌ها به‌صورت گروهي، به تعداد ۵ تا ۱۰ عدد و مستقر بر روى پايه‌هائى به طول ۱ تا ۲ سانتى‌متر که مجموعاً سنبلهٔ گياه را تشکيل مى‌دهند. سنبلک‌ها به طول ۳ ميلى‌متر، تقريباً بدون پايه، نوک‌تيز و بدون ريشک است.
   محل رشد و پراکنش
واريته‌هاى مختلف اين گياه ممکن است از مناطق مرطوب تا خشک مشاهده شوند. اين علف هرز بيشتر براى محصولات يک‌سالهٔ تابستانه، به‌خصوص سبزى‌کارى‌ها، مزارع برنج، باغ‌ها و تاکستان‌ها ايجاد مزاحمت مى‌نمايد.
بذر اين گياه در مراحل اوليه ممکن است تا چند ماه به خواب رفته و در صورت فراهم آوردن رطوبت جوانه‌زنى آنها آغاز خواهد شد. اين گونه شباهت زيادى به سوروف دارد اما گسترش و انتشار آن به وسعت اين گونه نيست.


همچنین مشاهده کنید