جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى: Eleusine indica (L.) Gaertn
نام انگليسى: Goose grass, Yard grass
   گياهچه
پهنک برگ‌ها صاف و پيچ‌خورده هستند و جوان‌ترين برگ‌ها حالت لوله‌اى به خود مى‌گيرند. معمولاً برگ‌ها صاف و بدون کرک هستند. گاهى اوقات و به‌خصوص در حاشيه‌هاى نزديک به قاعده پهنک، به‌طور پراکنده کرک‌هائى مشاهده مى‌شود. برگ‌ها به‌طور عرضى مخطط مى‌باشند. حاشيه‌هاى غلاف برگ نيمه شفاف و در بخش‌هاى بالاتر کرک‌هاى بلندى وجود دارد که به‌طور تصادفى در حاشيه‌ها پراکنده هستند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است علفي، يک‌ساله و گسترده بر روى زمين که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن صاف و به طول ۱۵ تا ۶۰ سانتى‌متر که گاهى اوقات نيز به‌صورت مستقيم و به سمت بالا رشد مى‌کنند. برگ‌هاى آنها صاف، به طول ۵/۷ تا ۳۰ سانتى‌متر است که گاهى نيز کمى خشن و ناهموار به‌نظر مى‌رسند. ريشه‌هاى اين گياه فيبرى بوده و گسترش زيادى در خاک دارند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين پانيکول و شامل ۲ تا ۱۰ سنبلهٔ ۵/۲ تا ۵/۷ سانتى‌مترى که انگشتى شکل هستند. سنبلک‌ها بدون پايه و به طول ۳ تا ۵ ميلى‌متر در دو طرف محور گل‌آذين قرار داشته و شامل ۳ تا ۶ بذر است که در امتداد لبهٔ آن تشکيل مى‌شوند.
بذر اين گياه به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز، بسيار کوچک، خشن، ناهموار و داراى سطى ناصاف و لبه‌هائى مضّرس و برآمده است.
اين علف هرز شباهت زيادى به گاورس (.Setaria spp) داشته، با اين تفاوت که رنگ آن تيره‌تر و به‌صورت دسته‌جاتي، متعدد رشد مى‌کنند و داراى انشعاباتى بيشتر است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه خاصّ مناطق گرم است و غالباً در چمن‌زارها، باغ‌ها، مناطق مرطوب، حاشيهٔ جاده‌ها، مزارع غلاّت و زمين‌هاى باير مى‌رويد.


همچنین مشاهده کنید