سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى: Eremopyrum bonaepartis (spreng.) Nevsk
نام انگليسى: Squarosa couch grass
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است علفى يک‌ساله، به ارتفاع حدود ۳۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن به‌صورت دسته‌جات متعدد، ساقه‌هاى جانبى بالارونده، خميده، بندبند و ساقه‌هاى وسطى راست، سبزرنگ، بدون کرک و در بخش زير پانيکول کرک‌دار است. برگ‌ها صاف يا پيچ‌خورده (به‌خصوص در زمانى که خشک مى‌شوند)، به طول ۱۰ سانتى‌متر و پهناى ۴ ميلى‌متر، باريک، نوک‌تيز، بدون کرک و حاشيهٔ آنها زبر و ناهموار است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين پانيکول، به طول ۵/۱ تا ۴ و پهناى ۱ تا ۲ سانتى‌متر و متراکم که در قسمت بالا تخت و صاف است. سنبلک‌ها شامل ۳ تا ۵ گل، به‌صورت باز، گلچه‌هاى پائينى دوجنسى و گلچه‌هاى بالائى کم و بيش کاهش يافته هستند. گلوم‌ها مساوي، شياردار، در حاشيهٔ ناهموار، به طول ۷ تا ۱۲ ميلى‌متر، سرنيزه‌اي، نوک‌تيز و کرک‌دار است. لما باريک و نيزه‌اى شکل، به طول ۱۲ تا ۱۵ ميلى‌متر، در سطح بالائى شياردار، بدون کرک و حاشيهٔ آن ناهموار و پرزدار است و در انتهاء به ريشکى به طول ۲ تا ۳ ميلى‌متر ختم مى‌شود. پالئا نيز داراى دو شيار است و امتداد شيارها به دو خار خميده منتهى مى‌شود.
بذر اين گياه به رنگ قهوه‌اى تيره، به طول ۵ تا ۶ ميلى‌متر و عرض ۷۵/۰ تا ۵/۱ ميلى‌متر، تخم‌مرغى شکل، نوک‌دار، ناوى شکل که شيار وسطى آن داراى کرک‌هاى سفيد و متراکم است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه بيشتر در زمين‌هاى نسبتاً سبک در مراتع و بيابان‌هاى نيمه خشک يافت مى‌شود و گهگاه مى‌توان آن را در مزارع مختلف نيز مشاهده کرد. چنانچه در مراتع شرايط براى رشد آن فراهم باشد گياهى علوفه‌اى نيز به‌حساب مى‌آيد.


همچنین مشاهده کنید