جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حلفه - کلته باغی - کِرکِرو - زلف شیطان


نام علمى: Imperata cylindrica (L.) P.Beauv
نام انگليسى: Cogon grass, Sword grass , Cogon satin tail
   گياهچه
غلاف برگ‌هاى اوليه ممکن است کرک‌دار و يا بدون کرک باشد. پهنک برگ‌ها به‌جز در قاعدهٔ آن بدون کرک است. در سطح فوقانى قاعدهٔ پهنک کرک‌ها به‌صورت دسته‌جاتى مشاهده مى‌شوند. در اين گياه ليگول کوچک بوده و حاشيه‌اى غشائى دارد.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است علفي، چندساله، ايستا، به ارتفاع ۱۲۰ سانتى‌متر که توسط بذر و ريزوم‌ تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن از قاعده منشعب، در محل گره‌ها بدون کرک يا به‌ندرت کرک‌دار است. برگ‌هاى اين گياه باريک، به رنگ سبز متمايل به زرد، در انتهاء داراى زائده‌اى نوک‌تيز، لوله شده و حاشيهٔ آن دندانه‌دار است. ساقه‌هاى زيرزمينى (ريزوم‌ها) خزنده، قوي، ضخيم، گوشتى و فلس دارند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين خوشه، بسيار فشرده و متراکم، استوانه‌اى شکل، راست، به طول ۳۰ سانتى‌متر و قطر ۵/۰ تا ۲ سانتى‌متر، سنبلک‌ها به طول ۴ تا ۵ ميلى‌متر که توسط کرک‌هائى به طول ۱۰ تا ۱۱ ميلى‌متر پوشيده شده است.
هر گياه قادر به توليد بيش از ۳۰۰۰ بذر مى‌باشد که اين خود باعث انتشار وسيع و گستردهٔ آن مى‌شود.
موسم گلدهى و ميوه‌دهى ماه‌هاى ارديبهشت تا نيمه‌هاى مردادماه خواهد بود.
   محل رشد و پراکنش
اين گونه، علف هرز حدود ۳۵ محصول زراعى در ۷۳ کشور مختلف بوده و عمدتاً باعث کاهش محصولات زراعى يک‌ساله و در صورت استقرار کامل باعث صدمه به محصولات چندساله نيز مى‌شود.
اين علف هرز نسبت به بافت و يا حاصلخيزى خاک حساسيت زيادى نشان نمى‌دهد؛ اما، در خاک‌هاى حاصلخيز مناطق مرطوب بيشترين رشد را خواهد داشت. ريزوم‌هاى آن عمدتاً در عمق ۴۰ سانتى‌مترى خاک ديده شده است؛ اما، گاهى تا عمق بيش از يک متر نيز وجود دارند. رشد اين اندام‌ها سريع است و به همين علت ريشه‌کن کردن آنها کار مشکلى خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید