پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چمن - چمن ایتالیائی - چچم چمنی


نام علمى:Lolium perenne L
نام انگليسى: Rye grass, Pernnial rye grass
   گياهچه
سطح زيرين پهنک برگ‌هاى اوليهٔ اين گياه جلا و براقيّت خاصّى دارد که اين خصوصيت به تشخيص آن از ديگر گونه‌ها کمک مى‌کند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياه است چندساله، تقريباً ايستا، به ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتى‌متر که توسط بذر و يا ريزوم تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن متعدد، صاف، فاقد کرک و در قاعده کمى خميده و تقريباً قرمزرنگ است. برگ‌ها پيچ‌خورده و يا تا شده، بدون کرک، به طول تقريبى ۲۰ سانتى‌متر و عرض ۲ تا ۴ ميلى‌متر، غلاف‌دار که غلاف‌هاى آن نيز صاف، بدون کرک و تا حدودى قرمزرنگ هستند. غلاف‌ها داراى آريکول و ليگول هستند که آريکول‌ها در بالاترين قسمت غلاف وجود دارند، کوچک بوده و يا به مرور زمان از بين مى‌روند. ليگول‌ها در قاعدهٔ پهنک برگ و در محل اتصال پهنک به غلاف مشاهده مى‌شود.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين اين گياه سنبله است و سنبله‌ها راست يا کمى خميده، به طول ۳۰ سانتى‌متر و سنبلک‌ها متورّم، به طول ۲ سانتى‌متر و شامل ۶ تا ۱۰ گل هستند. طول گلوم کمتر از نصف سنبلک‌ها است و لماها نيز درشت و طول آنها ۵ تا ۷ ميلى‌متر و بدون ريشک هستند. در اين گياه سنبلک‌‌ها در امتداد محور سنبله قرار دارند و اين برخلاف مَرغ (Agropyron) است که در آن سنبلک‌ها عمود بر محور سنبله هستند.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز به‌طور عمده در حاشيهٔ نهرها، جاده‌ها، محل‌هاى مخروبه و در اکثر محصولات زراعي، باغ‌ها و تاکستان‌ها مشاهده مى‌شود. از جمله علف‌هاى هرز مزارع يونجه محسوب شده، که در صورت عدم کنترل مى‌تواند پس از مدتى جايگزين آن شود. از اين گياه همچنين به‌عنوان پوشش چمن استفاده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید