پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اتحادیه‌ٔ بین‌المللی هواپیمائی (یاتا)


  سازمان‌ جهانى جهانگردى
سازمان جهانى جهانگردى از بزرگترين و مهم‌ترين سازمان‌هاى دولتى است که دفتر مرکزى آن در مادريد، اسپانيا قرار دارد. ۱۳۳ کشور در آن عضويت دارند و ۳۰۰ سازمان بخش عمومى و خصوصى به آن وابسته هستند. سازمان جهانى جهانگردى يک نهاد اجرائى از سازمان توسعهٔ متعلق به سازمان ملل است که تحت رياست دبير کل اداره مى‌شود. اين سازمان را سه واحد اصلى تشکيل مى‌شود: مجمع عمومي، شوراى اجرائى و کميسيون‌هاى منطقه‌اى به نمايندگى از آمريکا، اروپا، آفريقا، خاورميانه، آسياى‌جنوبي، حوزهٔ اقيانوس آرام و آسياى‌شرقي.
مأموريت سازمان جهانى جهانگردى عبارت است از: 'توسعه و گسترش جهانگردى وسيله‌اى مهم براى تقويت صلح بين‌المللى و تفاهم، توسعهٔ اقتصادى و تجارت بين‌المللي' . سازمان جهانى جهانگردى براى دست‌يابى به اين هدف به فعاليت‌هاى زيادى مى‌پردازد و اين فعاليت‌ها به‌گونه‌اى تنظيم شده است که در موارد زير به کشورهاى در حال توسعه کمک‌هاى لازم بشود:
- توجه به منابع کنونى و بالقوهٔ آيندهٔ جهانگردي؛ راهنمائى در ايجاد شرکت‌هاى بزرگ براى توسعهٔ صنعت جهانگردى در سطح کشور؛ تدوين سياست‌ها، برنامه‌هاى بلندمدت و کوتاه‌مدت براى توسعهٔ صنعت جهانگردى در يک مکان.
- ارائهٔ چارچوب سازمانى براى ساختار سازمان ملى جهانگردي؛ راهنمائى در ايجاد شرکت‌هاى بزرگ براى توسعه صنعت جهانگردي؛ کمک در راه تدوين قوانين و مقررات مربوط.
- ارزيابى اثرات جهانگردى بر سيستم اقتصاد کشور و بر محيط.
- پيش‌بيني، تجزيه و تحليل آماري، تحقيقات بازار، تجزيه و تحليل بازار، تبليغ، تشويق و گسترش.
- برنامه‌هائى براى توسعهٔ مديريت.
- برنامه‌ريزى و مديريت در سطح ملى براى تأمين هدف‌هاى فرهنگى و اجتماعى اين صنعت.
- تعيين مکان‌هاى جديد جهت ساخت محل‌هائى براى اقامت جهانگردان و توليد و عرضهٔ محصولات ويژهٔ جهانگردان.
- برنامه‌ريزي، مکان‌يابي، عمليات و رونق بخشيدن به صنعت جهانگردى و درجه‌بندى هتل‌ها و ميهمان‌پذيرها.
- شيوهٔ تأمين منابع مالى براى سرمايه‌گذارى‌هائى که در اين صنعت انجام مى‌شود. انجام تحقيقات پيش از سرمايه‌گذاري، امکان‌سنجى براى طرح‌هاى سرمايه‌گذاري، تجزيه و تحليل هزينه و سود.
- ارائهٔ راهنمائى‌هائى براى افزايش ايمنى جهانگردان و تشکيلات جهانگردي.
  سازمان توسعه و همکارى اقتصادى
سازمان توسعه و همکارى اقتصادى ( 'Organization for Economic Cooperation and Development ' OECD) در سال ۱۹۶۱، به‌وسيلهٔ ايالات متحدهٔ آمريکا، کانادا و ۱۸ کشور اروپائى تشکيل شد. در سال ۱۹۹۶، ۲۷ کشور عضو اين سازمان بودند. سازمان يادشده، برعکس سازمان جهانى جهانگردى تمام‌وقت خود را صرف مسئله‌هاى مربوط به جهانگردى نمى‌کند، بلکه به‌طور کلى به توسعهٔ اقتصادى توجه مى‌کند. هدف اصلى آن کمک به کشورها براى تدوين رويه‌ها و سياست‌هاى محلى است، به‌گونه‌اى که با روند حاکم بر اقتصاد جهان سازگار باشد و موجب رونق اقتصادى کشور، در چارچوب اقتصاد جهانى شود. بنابراين: اين سازمان بر سياست‌هاى دولت‌ها و شيوه‌اى که کشورها با يکديگر روابط متقابل (تعامل) برقرار مى‌کنند، تأکيد مى‌کند. تحقيقات از طريق راهنمائى‌هاى اين سازمان و خدماتى که در اين زمينه ارائه مى‌کند، انجام مى‌شود. برخى از فعاليت‌ها و بخشنامه‌ها يا نوشتارهاى سازمان مزبور به‌شرح زير هستند: راهنماى کشاورزي؛ همکارى در توسعه آموزش، استخدام و سياست‌هاى اجتماعي؛ شرکت‌ها؛ محيط؛ مسائل پولى و مالي؛ علوم؛ فن‌آورى و صنعت؛ آمار و تجارت؛ سازمان بين‌المللى انرژى مديريت عمومى و توسعهٔ منطقه‌اي. به تازگى يک راهنماى جهانگردى هم منتشر کرده است، ولى مسئله‌هاى جهانگردى در جاهاى ديگر و در بخشنامه‌ها يا دستورالعمل‌هاى ذى‌ربط نيز طرح مى‌شود. راهنماى آمار که اين سازمان منتشر مى‌کند دربرگيرندهٔ مجموعه‌اى از داده‌ها و تجزيه و تحليل آنها است، به‌گونه‌اى که دولت‌ها مى‌توانند رويه‌ها و سياست‌هاى خود را با يکديگر مقايسه کنند. در اين مورد آمارهائى از حساب‌هاى ملي، نيروى کار، تجارت خارجي، قيمت‌ها، توليد و معيارهاى پولى و مالى جمع‌آورى و گزارش مى‌شود. نشريهٔ سالانهٔ سازمان به نام سياست جهانگردى بر مسافرت‌هاى بين‌المللي، در کشورهاى عضو سازمان، گزارش‌هائى در زمينه تجزيه و تحليل آمارهاى بااهميت (درباره جهانگردي) ارائه مى‌کند. دفتر مرکزى سازمان در پاريس، فرانسه قرار دارد.
  اتحاديه‌ٔ بين‌المللى هواپيمائى (ياتا)
اتحاديهٔ بين‌المللى هواپيمائى (ياتا - 'International Air Transport Association ' IATA) در سال ۱۹۴۵ با ۵۷ عضو از ۳۱ کشور اروپائى و آمريکائى تشکيل شد. از آن زمان تاکنون صنعت هواپيمائى رشد زيادى کرده است و در سال ۱۹۹۵ اين اتحاديه ۲۳۰ عضو از ۱۳۰ کشور داشت. مأموريت اتحاديهٔ بين‌المللى هواپيمائى اين است که نمايندهٔ شرکت‌ها در خدمت صنعت هواپيمائى باشد. هدف‌هاى آن عبارت‌‌اند از:
- ايمن نمودن و بى‌خطر کردن پروازها.
- شناساندن اهميت يک سيستم سالم حمل‌ونقل هوائى در امر توسعهٔ اقتصادى و اجتماعي، در سطح جهاني.
- کمک کردن به صنعت هوائى در راه دست‌يابى به سطحى معقول از سودآور.
- ارائه خدمات ارزنده و باکيفيت (در ازاء پولى که مسافران مى‌دهند) براى تأمين نيازهاى مشتريان.
- جمع‌آورى آمار و اطلاعات دربارهٔ تصادف‌ها يا رويدادهاى هوائي.
- با توجه به روش هزينه و سود و نيز با توجه به محيط ‌زيست، ارائهٔ استانداردها و رويه‌هائى براى هرچه ساده‌تر کردن عمليات حمل‌ونقل هوائى در سطح بين‌الملل.
- شناسائى و حل مسئله‌هائى که در اين صنعت مطرح مى‌شوند و حمايت از شرکت‌هائى که در اين صنعت فعال هستند. (در جهت حل مسئله‌هاى اصلي).
- تأييد آژانس‌هاى مسافرتى و ارائهٔ مقرراتى به آنها براى فروش بليت هوائي، در سطح جهان.
اين اتحاديه در تلاشى که در راه بهبود پرواز و مسافرت‌هاى هوائى مى‌کند، مى‌کوشد تا کارآئى بخش‌هاى تدارکاتى اين سفرها مانند عرضهٔ بليت، کنترل چمدان و بار مسافر، جابه‌جائى بار بر روى زمين و مبادلهٔ داده‌هاى الکترونيکى را بالا ببرد. اين اتحاديه در سايهٔ همکارى با دولت‌ها و با وجه به قراردادهاى دوجانبه که با سازمان‌ها مى‌بندد، مى‌کوشد با تشکيل گردهمائى‌هائى درباره نرخ بليت هواپيمائى به‌گونه‌اى اعمال‌نظر کند.


همچنین مشاهده کنید