جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

محوطه


  محوطه
- آب ناودان‌ها و يا آب باران محوطه نبايد پاى ديوارهاى ساختمان جمع شوند. در چنين وضعيتى لازم است شيب اطراف ساختمان به سمت محوطه، باغچه‌ها و يا کانال خروجى هدايت گردد.
- فضاى سبز و درخت‌کارى محوطه از اهميت زيادى برخوردار است و نگهدارى مناسب از آن در زيبائى فضاى محوطه تأثير شايانى دارد.
- زيرسازى اغلب محوطه‌ها براى تردد وسايط نقليه سنگين در نظر گرفته نشده، بنابراين عبور کاميون‌هاى سنگين، احتمال نشست زمين و خرابى آسفالت محوطه، ريزش دهانه چاه، بريدگى کابل برق، ترکيدگى لوله آب و ... را افزايش خواهد داد که به اين امر بايد توجه شود.
- کانال‌هاى آب‌رو محوطه مرتباً بازديد و تميز شوند.
- سطل‌هاى زباله در محل‌هاى مناسب محوطه تعبيه شوند.
- تمام محوطه و يا حداقل معبر و محل تردد دانش‌آموزان برف‌روبى شود.
- آسفالت و يا موزائيک‌هاى طبله شده محوطه، مرمت شود.
- از تابلوها و نوشته‌هاى ديوار مراقبت به‌عمل آمده و از کثيف شدن آنها جلوگيرى گردد.
  سرويس‌هاى حرارتى و برودتى
چنانچه ساختمان فاقد سيستم حرارت مرکزى بوده و از بخارى براى گرم‌کردن فضاها استفاده مى‌شود لازم است:
- قبل از شروع سال تحصيلى نسبت به تعمير و تميز کردن بخارى‌ها اقدام شود.
- دودکش‌ها دوده‌زدائى شده و کلاهک آنها بازديد شود. چنانچه پوسيدگى داشته، احتياج به تعمير و يا تعويض داشته باشد، اين عمل قبل از فصل سرما انجام پذيرد.
- در مدارسى که از بخارى گازى استفاده مى‌نمايند لازم است کليه توصيه‌هاى ايمنى به دانش‌آموزان آموزش داده شود.
اگر ساختمان داراى سيستم حرارت مرکزى باشد، رعايت نکات زير ضرورى دارد:
- سيستم حرارت مرکزى قبل از فصل سرما، به‌‌منظور رفع اشکالات احتمالى در سيستم دستگاه‌ها و ادوات موتورخانه اعم از ديگ‌ها، پمپ‌ها، مخازن آب و گازوئيل، منابع دوجداره، مشعل‌ها، مخازن انبساط، تابلوها و ادوات برقي، شيرآلات، لوله‌ها و رادياتورها بازديد و کنترل شوند.
- ميزان مصرف ماهانه آب کنترل گردد. زيرا در صورت مصرف بيش از حد معمول، احتمال سوراخ شدن لوله‌ها مى‌رود که بايد آنها را تعمير نمود.
- عايق‌پيچى لوله‌هائى که در معرض فضاى باز قرار دارند مرتباً کنترل شود.
- به دانش‌آموزان توصيه شود از تکيه‌دادن و يا نشستن روى رادياتورها و يا باز و بسته کردن شير آنها خوددارى نمايند.
- پنجره موتورخانه را باز نگهداشته و به‌منظور تهويه هواى داخل، هواکش در آن نصب گردد.
- رادياتورها پس از شروع راه‌اندازى سيستم، هواگيرى شود.
- کف موتورخانه بازديد و کنترل شود.
- سيلندرهاى مخصوص گاز اطفاء حريق در موتورخانه و طبقات ساختمان به تعداد مورد نياز (چنانچه در ساختمان، سيستم اطفاء حريق با آب پيش‌بينى نشده باشد) نصب گردد.
- سرايدار مدرسه براى آشنائى با نحوه کار سيستم حرارت مرکزى و قطع و وصل‌ کردن کليد‌هاى مربوطه در موقع لزوم، بايد آموزش‌هاى لازم را ديده باشد.
- شيرفلکه‌هاى مربوط به لوله‌هاى منبع انبساط و لوله‌هاى رفت و برگشت آب‌گرم به رادياتورها در پايان فصل سرما و يا عدم استفاده از سيستم بايد بسته شود.
اگر مدرسه داراى کولر است، در شروع فصل گرما از لوله‌هاى مسي، تسمه پروانه، شير شناور، دريچه تخليه و پوشال کولر بازديد و نسبت به سرويس و روغن‌کارى آن اقدام شود.
  سيستم برقى و تأسيسات الکتريکى ساختمان
- روى جعبه کنتورها بايد فيوز اتوماتيک متناسب با ظرفيت کنتور نصب شود. اگر فيوز اتوماتيک در دسترس نيست، از فيوزهاى فشنگى مناسب استفاده شود. در صورت سوختن فيوز و قطع برق از دست‌کارى و استفاده مجدد آنها خوددارى گردد. چنانچه فيوز کنتور، پى‌درپى مى‌سوزد، به احتمال زياد يا ميزان مصرف بيش از ظرفيت کنتور است و يا اينکه در سيم‌کشى‌ها و وسايل برقى اتصال پيش‌آمده است. در اين وضعيت براى رفع مشکل بايد از افراد متخصص استفاده شود.
- از دست‌کارى سيم‌کشى‌ها و جعبه‌هاى تقسيم و تابلوهاى برق توسط افراد غيرمتخصص جلوگيرى و از اخذ انشعابات تازه از جعبه تقسيم و يا سيم‌هاى هادى جريان برق خوددارى شود.
- کليه سيم‌هاى جريان برق از دسترس دانش‌آموزان دور نگهداشته شود. توجه نمائيد دست‌کارى توسط افراد غيرفنى در سيستم برق ساختمان غير از خطرات جاني، آتش‌سوزى را به‌دنبال خواهد داشت.
- سيم‌کشى داخل سرويس‌هاى بهداشتى به لحاظ احتمال تماس با رطوبت، بسيار حساس مى‌باشد لذا در تعميرات آن بايد دقت شود.
- از دست‌کاري، جابه‌جا کردن، گرفتن انشعابات اضافه از جعبه تقسيم و کليد و پريزها و اتصال چند وسيله برقى به‌‌طور همزمان خوددارى شود.
- خطوط پريزهاى برق براى مصارف بخارى برقى محاسبه نگرديده است بنابراين توصيه مى‌شود حتى‌الامکان از اين پريزها براى مصارف بخارى استفاده نشود.
چنانچه در ساختمان تغييرات و يا تعميرات اساسى مورد نظر باشد لازم است اين امر قبل از شروع سال تحصيلى و پس از هماهنگى‌هاى لازم با ادارات کل نوسازى مدارس انجام پذيرد تا از طريق اعزام کارشناس فنى به محل، مورد را بررسى و راهنمائى نمايند.


همچنین مشاهده کنید