پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تجارب


  تأمين نياز بازار
بازار جهانگردى پويا است. بازارهاى جديدى (جهانگردانى جديد) که به‌وجود مى‌آيند، داراى فرهنگى ويژه هستند و سليقه‌ها و الگوهاى مصرف متفاوتى خواهند داشت. روند تغيير همانند تغيير در لباس (مُدپرستي) است، و اين روند يک چرخهٔ اجتناب‌ناپذير را طى مى‌کند. يک مکان (مقصد مسافر) براى اينکه موفق باشد بايد منتظر چنين تغييراتى باشد و بتواند خود را با شرايط و خواسته‌هاى جديد وفق دهد. در حالى‌که عرضه‌کنندگان محصولات و خدمات جهانگردى مى‌کوشند تا خواسته‌هاى در حال تغيير جهانگردان را تأمين کنند، باز هم مسئله‌هاى مهمى بروز مى‌کند که بايد به آنها توجه کرد. براى مثال، دو روند از بازار ويژه در صنعت جهانگردى به‌وجود آمده است، يکى اينکه جهانگردان علاقه شديد دارند که به‌صورت مستقل به ورزش يا فعاليت‌هاى فرهنگى بپردازند و ديگر اينکه تمام توجه خود را به تجربه‌هاى قابل لمس متمرکز کنند و به آنچه در تبليغات و رسانه‌ها ابراز مى‌گردد، توجه کمترى بنمايند. اگر چنين بازارى به‌وجود آيد، به‌ندرت امکان دارد که بتوان آن را با توجه به تغيير سليقهٔ مصرف‌کنندگان، تغيير داد. يک مکان نمى‌تواند ظاهر فيزيکى يا فعاليت‌هاى فرهنگى خود را به سرعت تغيير دهد (يعنى همان چيزهائى که در طول سال‌ها موجب جذب جهانگردان شده است).
بنابراين مکان‌هاى جذب مسافر، به‌ويژه جاهائى که براى جذب گروه‌هاى خاص به‌وجود مى‌آيند و داراى ويژگى منحصربه‌فرد و فرهنگى خاص هستند، نمى‌توانند بين صنعت پايدار (که بايد جامعه، هويت فرهنگى و محيط‌زيست را حفظ کرد) از يک سو و سازگارى يا تغييراتى که در بازار رخ مى‌دهد از سوى ديگر (تا بدان‌وسيله بقاءِ آن مکان در يک صنعت بسيار پررقابت تضمين گردد) تعادل يا توازن برقرار کنند.
  نقش منابع انسانى
همان‌گونه که پيش از اين يادآور شديم، در توسعهٔ جهانگردى پايدار، مسئله منابع انسانى از اهميت زيادى برخوردار است. يکى از مزاياى بالقوه و مهم توسعهٔ جهانگردى اين است که موجب اشتغال‌زائى خواهد شد. اغلب، اميدى که در ايجاد شغل به ساکنان منطقه داده مى‌شود موجب مى‌گردد تا مقامات دولتى در اين باره که آيا بايد به توسعهٔ جهانگردى کمک کرد يا خير، نيکو بينديشند.
براى ارزيابى رشد جهانگردى بايد از ديدگاه‌هاى مختلفى به موضوع منابع انسانى توجه کرد. براى مثال، در برخى از مناطق جغرافيائي، اين صنعت با کمبود نيروى کار روبه‌رو مى‌شود. در اين‌صورت بايد نيروى کار را هم از مناطق ديگر کشور و هم از خارج وارد کرد و بدين‌گونه نيروى کار شايسته و لازم را تأمين کرد. همان‌گونه که انتظار مى‌رود، چنين اقداماتى مى‌تواند اثرات مهمى بر جامعه بگذارد. در برخى از موارد دستمزد کارگران خارجى بسيار بيش از پولى است که به کارگران محلى پرداخت مى‌شود. در موارد ديگر، خارجى‌ها تنها پست‌هاى بالاتر و با حقوق‌هاى کلان احراز مى‌کنند و بين اين مقامات و کارگران ردهٔ پائين اختلاف دستمزد و حقوق بسيار زيادى به‌وجود مى‌آيد. نمونهٔ ديگر جنبش زنان و حرکت آنها از خانه‌دارى و روى آوردن به پست‌هاى ادارى و سازمانى در صنعت جهانگردى است. چنين حرکت‌هائى موجب بر هم خوردن نظام اقتصاد سنتى و بومى در مناطق مختلف شده است و از سطوح پائين جامعه فشارهائى بر دستمزدها وارد مى‌آيد، زنان در صحنهٔ کار با مردان به رقابت پرداخته‌اند، مسئله نگهدارى از بچه‌ها، روابط زناشوئى و ساير جنبه‌هاى زندگى خانوادگى مطرح شده است. ورود کارگران به يک منطقه و کار خانم‌ها نمونه‌هائى از تقاضاهاى شغلى است که موجب شده است نظام اقتصادى و اجتماعى جديدى در صنعت جهانگردى به‌وجود آيد و ايجاب مى‌کند که تمام افراد جامعه خود را با اين پديدهٔ جديد وفق دهند.
  تجارب
در گذشته، بسيارى از جوامع و کشورها با پرسش‌هاى بالا روبه‌رو بوده‌اند و تصميماتى که در آن موارد گرفته شده اسناد و مدارک زيادى (تحقيق موردى خاص) به‌دست داده است. برخى از اين تصميمات موفقيت‌آميز و برخى هم چندان موفق نبوده‌اند. نکتهٔ اساسى و موضوعى را که بايد به آن توجه کرد، اين است که هر جا يا هر مکان ويژگى منحصربه‌فرد دارد و تجربهٔ جاهاى ديگر الزاماً موجب همان نتايجى نخواهد شد. نتيجه‌گيرى از تجربهٔ جاهاى ديگر ايجاب مى‌کند، راه‌هائى که در آنجاها رفته‌اند. به‌صورتى دقيق مورد ارزيابى قرار گيرد و مشاهده شود که آيا مکان يا مقصد موردنظر، از نظر عوامل محيطي، مرحلهٔ توسعه، محتواى فرهنگى و اجتماعى و از اين قبيل چيزها يا مکان موردنظر قابل مقايسه هست يا خير؟


همچنین مشاهده کنید