جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انواع آمار در جهانگردی


به‌طور کلى مى‌توان آمار جهانگردى را به سه دسته تقسيم کرد که هر کدام از آنها کاربردى ويژه دارد.
حجم:
حجم يا شمار افرادى‌که براى ديدن شهر، محل، منطقه يا کشورى مسافرت مى‌کنند و در مقصد سفر اقامت مى‌گزينند. آمار مربوط به حجم جهانگردي، از نظر تدوين برنامه‌، ايجاد امکانات و .... بسيار مهم است؛
ويژگى:
با به‌دست آوردن اطلاعاتى در مورد احوال شخصى مسافران، سليقه، مشرب و مشخصات رفتارى آنان؛
هدف از آمارگيرى از وجوه مشخصهٔ جهانگردان، آگاهى از محل تولد، سن، جنس، شغل، ميزان درآمد، ميزان تحصيلات، سواد و علايق و تمايلات و خواست‌هاى آنان است. آگاهى از هدف مسافرت، مبداء حرکت جهانگرد، خلق‌وخو و رفتار وى و همچنين شناخت نظرات جهانگردان در مورد وضع مقصد، شيوهٔ پذيرائى و... براى برنامه‌ريزى صحيح و سرمايه‌گذارى سودبخش بسيار مفيد است.
هزينه‌ها:
کسب اطلاعاتى در مورد ميزان پولى که مسافر در مقصد مسافرت به مصرف خورد و خوراک، اقامت، آمدورفت، انعام، خريد سوغات و... مى‌رساند، اهميت فوق‌العاده‌اى دارد.


همچنین مشاهده کنید