جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ / Friday, 22 June, 2018

مشخصات و ویژگی‌های مدارس موفق


علاوه بر ويژگى‌هاى مناسب و بهداشتى فضاى فيزيکى مدرسه، در يک آموزشگاه دو فضاى ديگر نيز در تأمين بهداشت و سلامت جسم و روان دانش‌آموزان دخالت مى‌نمايد. اين دو فضا، يکى روش‌ها و برنامه‌هاى آموزشى است و دوم فضاى روانى حاکم بر مدرسه است در ارتباط تنگاتنگ با يکديگر، مى‌توانند الگوهائى از سيماى مدارس موفق را ترسيم نمايند.
همان‌گونه که مى‌دانيم، يک تعامل پويا، بين بار ژنتيکى يا اطلاعات نهاده شده در سرشت دانش‌آموز به‌عنوان توارث يا طينت و اطلاعات داده شده يا گرفته شده از محيط زيست به‌عنوان تعليم و تربيت، به‌صورت دو نيرو و منبع حرکتى موازي، مجموعه واکنش‌هاى خود را در قبال مسائل زندگى مى‌سازند و هر چه عامل زمان بيشتر بر فرد بگذرد، ميزان واحدهاى اطلاعاتى منشاء گرفته از منابع محيطى افزايش مى‌يابند و در تعامل اين دو نيروى موازي، وزنه محيط، تأثير بيشترى را اعمال مى‌کند. البته در اين ميانه، نقش محيط‌هاى بنيادى يعنى خانواده و زمينه‌هاى تعليم و تربيتى آن مستغنى از تأکيد و گفتگو است. بنابراين با توجه به نقش منابع محيطى در رشد و تکامل و شکل‌گيرى شخصيت مناسب در دانش‌آموزان و زمينه‌سازى لازم جهت افزايش معلومات و شکوفايى استعدادهاى بالقوه در آنان، برقرارى شرايط فيزيکي، روش‌ها و برنامه‌هاى آموزشى و فضاى روانى مناسب در محيط مدارس امرى الزامى و اجتناب‌ناپذير مى‌نمايد. بر اين اساس اهم ويژگى‌ها و خطوط مشترکى که در مدارس موفق، از نظر تأمين شرايط مذکور مى‌توان مورد توجه قرار داد، به‌شرح زير قابل ذکر هستند:
۱. در يک مدرسه موفق، تأکيد مناسب و مشخصى بر موفقيت درسى دانش‌آموز وجود دارد و تا امکانات آموزشى لازم و افراد آگاه، علاقه‌مند و صميمى به‌کار تعليم، عهده‌دار امر تدريس در آن مدرسه نباشند، امکان برخوردارى و توفيق دانش‌آموزان ناچيز است.
۲. در يک مدرسه موفق، از دانش‌آموزان انتظار مى‌رود که در زمينه کار و رفتار خود مسئول باشند و مدير يا ناظم مدرسه گناه دانش‌آموزى را به حساب ديگر دانش‌آموزان منظور نکند.
۳. در يک مدرسه موفق، ميزان مشخصى از انضباط که بيشتر از طريق تشويق حاصل مى‌شود و نه از راه تنبيه، بايد وجود داشته باشد.
۴. در يک مدرسه موفق، معلمين آن در محيط آموزشى بايد خود الگوهاى خوبى از اخلاق، رفتار، صداقت و ديگر صفات مطلوب آموزشى باشند.
۵. در يک مدرسه موفق، بايد روابط و اوقات معلم با دانش‌آموز چنان تنظيم شود که امکان پاسخ‌گوئى به مشکلات شخصى دانش‌آموز را داشته باشد.
۶. آموزگاران موفق يک مدرسه آنهائى هستند که با داشتن رفتار مثبت يعنى رابطه صميمى و مطلوب با دانش‌آموز، مورد علاقه وى قرار گيرند. چون معلمانى که روش‌هاى توأم با ترس و تهديد، استهزاء، يأس و نوميدى را به‌کار مى‌برند به احتمال زياد در مورد شاگردان خود ناموفق‌تر از گروهى هستند که از اين روش‌ها پرهيز مى‌کنند.
۷. در يک مدرسه موفق، اين واقعيت بايد پذيرفته شده باشد که دانش‌آموزان متفاوت توانائى‌هاى يادگيرى متفاوتى دارند. لذا دانش‌آموز به خاطر آنچه به خوبى انجام داده تشويق مى‌شود ولى به‌علت اينکه کسى کارى را بهتر از او انجام داده تنبيه نمى‌گردد و يا مورد مقايسه تحقيرآميز قرار نمى‌گيرد.
۸. يک مدرسه موفق، با يک جريان دائمى و زنده، با خانواده دانش‌آموز در ارتباط است.
۹. در يک مدرسه موفق، رابطه يک‌جانبه و از بالا به پائين که متأسفانه محور فکرى بيشتر آموزگاران است مردود و به‌جاى آن کوشش براى ايجاد اعتماد به‌ نفس و تقويت روحيه مستقل و سرزنده و صميميت با دانش‌آموز منظور شده است تا در پناه آن، نيروى بالقوه وى را در جهت ابتکار، تفکر و خلاقيت به حداکثر پتانسيل خود افزايش دهد زيرا براى اينکه بتوانيم با ديگران رابطه برقرار کنيم بايد آنان را هم‌رأى و هم‌دل خود قرار دهيم.
۱۰. معلمين يک مدرسه موفق بايد در جريان زنده و مستمر تعليم و تعلم بوده و در تمام مدت کارآموزشى خود از فراگيرندگان باشند. علاقه به تدريس، روحيه همکارى با ديگران در مدرسه، صبر و خودداري، آشنائى با اصول روانشناسي، شناخت قوانين رشد، يادگيرى و خصوصيات سنى گروه‌هاى مختلف پسر و دختر، داشتن ظاهر آراسته، رعايت اعتدال در ارزشيابى شاگردان از جمله ويژگى‌هائى است که يک معلم موفق دارا مى‌باشد، و با اين زمينه‌ها مى‌تواند در تکوين شخصيت دانش‌آموز نقش مؤثرى داشته باشد.
۱۱. مدير يک مدرسه موفق، همه‌ساله آموزش‌هاى منظم و مکررى را براى معلمين خود در دست طرح و اجراء مى‌گذارد که از طريق تشکيل کلاس‌هاى ويژه، تهيه مجلات مربوط به آنها و با ايجاد آموزش‌هاى ضمن خدمت مشخص و هدف‌دار هر چه بيشتر بتواند انگيزش، آگاهى و علاقه‌مندى آنان را در جهت پيشبرد برنامه و شکوفا کردن استعداد دانش‌آموزان فراهم کرده و ارتقاء دهند. چون شکوفائى قابليت‌هاى بالقوه، در جريان يادگيرى ميسر مى‌شود و يادگيرى در درون محيط روانى مناسب و فضاى آموزشى مطلوب تحقق مى‌پذيرد.
نکته قابل توجه اينکه، مسئولين مدرسه در تربيت دانش‌آموز بايد واقع‌بين بوده و انتظار ساخت مجدد شخصيت وى را نداشته باشد، بلکه بايد تلاش نمايد تا رشد شخصيت دانش‌آموز را در چارچوب الگوى شخصيتى که خانواده براى او ايجاد کرده است، به طرف عادات ارضاء‌کننده فرد و قابل قبول اجتماعى و شکوفائى استعدادها سوق دهد و چون رشد شخصيت و بلوغ فکرى بسيار کُند و تدريجى صورت مى‌گيرد، لذا کوشش روزانه معلمين و مسئولين مدرسه، در درازمدت مى‌تواند تغييرات مؤثرى در فرد به‌‌وجود آورد.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
ادبیات آیینی , یدالله طاهر نژاد , جمال بن عمر , مراقبت از لباس , هم زمان گرما , پرچمدار علم , رئیسی به اردبیل می آید , اسکیت فری استایل , برق منطقه ای , مجمع الجزایر ,

مقالات پربیننده امروز
کامپیوتر و اینترنت , نرم‌افزار , سایر / کمی آن طرف تر از کامپیوتر سرگرمی های زیادی انتظار شما را می کشد , هنر , کاردستی , جعبه سازی / جعبه کیک شماره یک , بانک اطلاعاتی کتاب / مدیریت کیفیت فراگیر , نشریات و مطبوعات , علوم انسانی , ماهنامه روانشناسی شادکامی و موفقیت / روانشناسی شادکامی و موفقیت ـ سال پنجم شماره ۵۱ ، اردیبهشت ۱۳۸۷ , کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات , فناوری اطلاعات , فن‌آوری‌ ارتباطات‌ و اطلاعات / بازار فناوری در سال ۲۰۰۹ , فرهنگ و جامعه , گاه‌شمار , گاه‌شمار تاریخ ـ میلادی / ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۱ ـ مرگ داگ هامرشولد: سانحه یا قتل ؟ , بانک اطلاعاتی کتاب / پرسش‌های چهارگزینه‌ای زبان انگلیسی پیش‌دانشگاهی (2) , کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات , اینترنت و شبکه , اینترنت ـ اخلاق / غرق در دنیای مجازی , بانک اطلاعاتی کتاب / چرا زنان تا به این حد خسته به نظر می‌رسند آیا در این مورد راه حلی دارید (مجموعه‌ای از دستاوردهای ع , بانک اطلاعاتی کتاب / کلیات مفاتیح‌الجنان ,

برخی منابع مهم خبری
fartaknews.com فرتاک نیوز , faradeed.ir فرادید , zoomit.ir زومیت , farheekhtegan.ir روزنامه فرهیختگان , home.abrarnews.com روزنامه ابرار , asianews.ir روزنامه آسیا , vatanemrooz.ir روزنامه وطن امروز , zamandaily.ir روزنامه زمان , kojaro.com کجارو , pana.ir خبرگزاری پانا ,



وبگردی
فیلم |  بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم
فیلم | بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم - فیلم - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور در کافه خبر با انتقاد از اینکه در 40 سال گذشته بسیاری از مسایل مهم را تعیین تکلیف نکرده ایم می گوید: این گونه جامعه دچار سردرگمی و به سمت گناه یا بزهکاری و یا توافق بر سر گناه سوق پیدا می کند. صحبت های او را در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!