یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ / Sunday, 23 September, 2018

مشخصات و ویژگی‌های مدارس موفق


علاوه بر ويژگى‌هاى مناسب و بهداشتى فضاى فيزيکى مدرسه، در يک آموزشگاه دو فضاى ديگر نيز در تأمين بهداشت و سلامت جسم و روان دانش‌آموزان دخالت مى‌نمايد. اين دو فضا، يکى روش‌ها و برنامه‌هاى آموزشى است و دوم فضاى روانى حاکم بر مدرسه است در ارتباط تنگاتنگ با يکديگر، مى‌توانند الگوهائى از سيماى مدارس موفق را ترسيم نمايند.
همان‌گونه که مى‌دانيم، يک تعامل پويا، بين بار ژنتيکى يا اطلاعات نهاده شده در سرشت دانش‌آموز به‌عنوان توارث يا طينت و اطلاعات داده شده يا گرفته شده از محيط زيست به‌عنوان تعليم و تربيت، به‌صورت دو نيرو و منبع حرکتى موازي، مجموعه واکنش‌هاى خود را در قبال مسائل زندگى مى‌سازند و هر چه عامل زمان بيشتر بر فرد بگذرد، ميزان واحدهاى اطلاعاتى منشاء گرفته از منابع محيطى افزايش مى‌يابند و در تعامل اين دو نيروى موازي، وزنه محيط، تأثير بيشترى را اعمال مى‌کند. البته در اين ميانه، نقش محيط‌هاى بنيادى يعنى خانواده و زمينه‌هاى تعليم و تربيتى آن مستغنى از تأکيد و گفتگو است. بنابراين با توجه به نقش منابع محيطى در رشد و تکامل و شکل‌گيرى شخصيت مناسب در دانش‌آموزان و زمينه‌سازى لازم جهت افزايش معلومات و شکوفايى استعدادهاى بالقوه در آنان، برقرارى شرايط فيزيکي، روش‌ها و برنامه‌هاى آموزشى و فضاى روانى مناسب در محيط مدارس امرى الزامى و اجتناب‌ناپذير مى‌نمايد. بر اين اساس اهم ويژگى‌ها و خطوط مشترکى که در مدارس موفق، از نظر تأمين شرايط مذکور مى‌توان مورد توجه قرار داد، به‌شرح زير قابل ذکر هستند:
۱. در يک مدرسه موفق، تأکيد مناسب و مشخصى بر موفقيت درسى دانش‌آموز وجود دارد و تا امکانات آموزشى لازم و افراد آگاه، علاقه‌مند و صميمى به‌کار تعليم، عهده‌دار امر تدريس در آن مدرسه نباشند، امکان برخوردارى و توفيق دانش‌آموزان ناچيز است.
۲. در يک مدرسه موفق، از دانش‌آموزان انتظار مى‌رود که در زمينه کار و رفتار خود مسئول باشند و مدير يا ناظم مدرسه گناه دانش‌آموزى را به حساب ديگر دانش‌آموزان منظور نکند.
۳. در يک مدرسه موفق، ميزان مشخصى از انضباط که بيشتر از طريق تشويق حاصل مى‌شود و نه از راه تنبيه، بايد وجود داشته باشد.
۴. در يک مدرسه موفق، معلمين آن در محيط آموزشى بايد خود الگوهاى خوبى از اخلاق، رفتار، صداقت و ديگر صفات مطلوب آموزشى باشند.
۵. در يک مدرسه موفق، بايد روابط و اوقات معلم با دانش‌آموز چنان تنظيم شود که امکان پاسخ‌گوئى به مشکلات شخصى دانش‌آموز را داشته باشد.
۶. آموزگاران موفق يک مدرسه آنهائى هستند که با داشتن رفتار مثبت يعنى رابطه صميمى و مطلوب با دانش‌آموز، مورد علاقه وى قرار گيرند. چون معلمانى که روش‌هاى توأم با ترس و تهديد، استهزاء، يأس و نوميدى را به‌کار مى‌برند به احتمال زياد در مورد شاگردان خود ناموفق‌تر از گروهى هستند که از اين روش‌ها پرهيز مى‌کنند.
۷. در يک مدرسه موفق، اين واقعيت بايد پذيرفته شده باشد که دانش‌آموزان متفاوت توانائى‌هاى يادگيرى متفاوتى دارند. لذا دانش‌آموز به خاطر آنچه به خوبى انجام داده تشويق مى‌شود ولى به‌علت اينکه کسى کارى را بهتر از او انجام داده تنبيه نمى‌گردد و يا مورد مقايسه تحقيرآميز قرار نمى‌گيرد.
۸. يک مدرسه موفق، با يک جريان دائمى و زنده، با خانواده دانش‌آموز در ارتباط است.
۹. در يک مدرسه موفق، رابطه يک‌جانبه و از بالا به پائين که متأسفانه محور فکرى بيشتر آموزگاران است مردود و به‌جاى آن کوشش براى ايجاد اعتماد به‌ نفس و تقويت روحيه مستقل و سرزنده و صميميت با دانش‌آموز منظور شده است تا در پناه آن، نيروى بالقوه وى را در جهت ابتکار، تفکر و خلاقيت به حداکثر پتانسيل خود افزايش دهد زيرا براى اينکه بتوانيم با ديگران رابطه برقرار کنيم بايد آنان را هم‌رأى و هم‌دل خود قرار دهيم.
۱۰. معلمين يک مدرسه موفق بايد در جريان زنده و مستمر تعليم و تعلم بوده و در تمام مدت کارآموزشى خود از فراگيرندگان باشند. علاقه به تدريس، روحيه همکارى با ديگران در مدرسه، صبر و خودداري، آشنائى با اصول روانشناسي، شناخت قوانين رشد، يادگيرى و خصوصيات سنى گروه‌هاى مختلف پسر و دختر، داشتن ظاهر آراسته، رعايت اعتدال در ارزشيابى شاگردان از جمله ويژگى‌هائى است که يک معلم موفق دارا مى‌باشد، و با اين زمينه‌ها مى‌تواند در تکوين شخصيت دانش‌آموز نقش مؤثرى داشته باشد.
۱۱. مدير يک مدرسه موفق، همه‌ساله آموزش‌هاى منظم و مکررى را براى معلمين خود در دست طرح و اجراء مى‌گذارد که از طريق تشکيل کلاس‌هاى ويژه، تهيه مجلات مربوط به آنها و با ايجاد آموزش‌هاى ضمن خدمت مشخص و هدف‌دار هر چه بيشتر بتواند انگيزش، آگاهى و علاقه‌مندى آنان را در جهت پيشبرد برنامه و شکوفا کردن استعداد دانش‌آموزان فراهم کرده و ارتقاء دهند. چون شکوفائى قابليت‌هاى بالقوه، در جريان يادگيرى ميسر مى‌شود و يادگيرى در درون محيط روانى مناسب و فضاى آموزشى مطلوب تحقق مى‌پذيرد.
نکته قابل توجه اينکه، مسئولين مدرسه در تربيت دانش‌آموز بايد واقع‌بين بوده و انتظار ساخت مجدد شخصيت وى را نداشته باشد، بلکه بايد تلاش نمايد تا رشد شخصيت دانش‌آموز را در چارچوب الگوى شخصيتى که خانواده براى او ايجاد کرده است، به طرف عادات ارضاء‌کننده فرد و قابل قبول اجتماعى و شکوفائى استعدادها سوق دهد و چون رشد شخصيت و بلوغ فکرى بسيار کُند و تدريجى صورت مى‌گيرد، لذا کوشش روزانه معلمين و مسئولين مدرسه، در درازمدت مى‌تواند تغييرات مؤثرى در فرد به‌‌وجود آورد.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
کامپیوتر قدیمی , رزه نیروهای مسلح , دراگو , ماه ژانویه , مخزن آب , گول خوردن , مدیر شبکه سه , کریستین امان پور , محمدرضا چلیپا , برخورد با 6 خودرو ,

مقالات پربیننده امروز
دین و اندیشه , اخلاق , اندیشه / بازنمایی نشانه ها , بانک اطلاعاتی کتاب / حل مسائل ریاضی عمومی 1 (رشته زیست‌شناسی) , بانک اطلاعاتی کتاب / 20 آزمون علوم دوره راهنمایی , بانک اطلاعاتی کتاب / گفتارهایی درباره تاریخ علم و نوآوری‌های مسلمین , بهداشت , ورزشکاران / علایم و عوارض ناشی از پرواز طولانی و سفرزدگی , بانک اطلاعاتی کتاب / سبک و افکار حافظ , بانک اطلاعاتی کتاب / ایسلاما قدرکی ایران تورکلرینین دیلی و ادبیاتی , بهداشت , دانستنی‌های پزشکی , بیماریها / روش مبارزه با پوکی استخوان , بانک اطلاعاتی کتاب / القرآن الکریم , شخصیت‌ها , فرهنگی و هنری , موسیقی / ابوجعفر سائب خاثر ,

برخی منابع مهم خبری
aparat.com آپارات , hamshahrionline.ir همشهری آنلاین , mizanonline.com خبرگزاری میزان , ettelaat.com روزنامه اطلاعات , 90tv.ir نود , eghtesad-pooya.com روزنامه اقتصاد پویا , tabnak.ir تابناک , kojaro.com کجارو , rooyeshnews.com رویش , armanshargh.ir آرمان شرق ,



وبگردی
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.