جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هفت‌بند دوزیست


نام علمى: Polygonum amphibium L , Syn. Persicaria amphibia (L.) S.F.Gray
نام انگليسى: Heartsease, Water lady's thumb
   گياهچه‌
گياهچه‌ها داراى لپه‌هائى مستطيلى شکل يا سرنيزه‌اى مى‌باشند. جوانه‌ها راست است و در محل گره‌ها طويل شده و داراى غلافى است که انتهاء برگ‌ها را مى‌پوشاند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، ايستا يا خيزان به طول ۳۰ تا ۷۵ سانتى‌متر که توسط بذر، ريزوم و يا توليد ريشه از محل گره‌هاى ساقه تکثير مى‌يابد. اين گياه ممکن است به‌صورت غوطه‌ور و همراه با دمبرگ‌هائى طويل و برگ‌هاى شناور در آب رشد نموده و يا در خشکى و در مناطقى مرطوب مشاهده شود. در اين حالت ارتفاع گياه ۲۰ تا ۵۰ سانتى‌متر بوده و داراى انشعابات فراوان است. انشعابات پائين ساقه بر روى زمين خوابيده است که در اثر تماس گره‌هاى ساقه با خاک ريشه‌هاى نابجا توليد خواهند شد. ساقه‌هاى اين گياه معمولاً به رنگ قرمز ديده مى‌شوند. برگ‌هاى اين گونه نوک‌تيز، سرنيزه‌اى شکل و بزرگ، به اندازهٔ ۵ تا ۱۲ سانتى‌متر، با قاعدهٔ گرد تا قلبى شکل، فاقد دمبرگ و يا داراى دمبرگى کوتاه که بيشتر در بخش‌هاى بالائى ساقه مشاهده شده و از محل اُکرا خارج مى‌شوند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين اين گياه انتهائي، منفرد، به‌صورت سنبله‌هاى متراکم به طول ۲۰ تا ۳۰ ميلى‌متر و شامل گل‌هائى به رنگ صورتى است. ميوهٔ اين گياه فندقه، فشرده و در دو طرف محدّب و بذرهاى آن مستطيلى شکل، به رنگ قهوه‌اى برّاق و متمايل به سياه، به اندازهٔ ۲ تا ۵/۳ ميلى‌متر و داراى لبه‌هائى تيز است.
موسم گلدهى اين گونه خرداد تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز بيشتر در مناطق مرطوب و در خاک‌هائى با بافت سنگين مشاهده مى‌شود و به‌علت داشتن ريزوم سريعاً تکثير يافته و کنترل آن به سادگى انجام نخواهد شد.


همچنین مشاهده کنید