سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى:Rumex crispus L
نام انگليسى: Curly dock, Curled dock, Curled sorrel
   گياهچه
لپه‌ها بسيار ظريف و ضعيف و اولين برگ‌هاى حقيقى تخم‌مرغى يا تخم‌مرغى متمايل به گرد، حاشيه‌هاى آن صاف و رأس آن داراى انحناء است و دمبرگى کم و بيش بلند دارد. پهنک اين برگ‌ها به‌طور مشخص و به‌تدريج به طرف دمبرگ باريک مى‌شود.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است چندساله، ايستا و به ارتفاع ۳۰ تا ۱۲۵ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن ساده يا منشعب و غالباً کم‌رنگ هستند. برگ‌هاى قاعده‌اى سرنيزه‌اي، باريک، به طول حدود ۳۰ سانتى‌متر، در قسمت وسط عريض‌تر و حاشيهٔ آنها موج‌دار و يا چين‌دار است. برگ‌هاى مستقر در طول ساقه کوچکتر، کشيده و نوک‌دار بوده و برگ‌هاى انتهائى کوچک و سرنيزه‌اى شکل تا مستطيلى هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين خوشه، غير متراکم و سُست که شامل گل‌هائى به رنگ زرد متمايل به قرمز و يا سبز متمايل به قرمز است.
ميوه‌ها سه‌گوش و به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز، بذرها به رنگ قهوه‌اى شاه‌بلوطي، تخم‌مرغى شکل و نوک‌دار که به طول ۷/۱ تا ۳ و قطر ۱ تا ۷ ميلى‌متر هستند. بذرهاى اين گياه نيز در برش عرضى سه‌گوش به‌نظر مى‌رسند. هر گياه قادر است حدود ۳ تا ۴۰۰۰ بذر توليد کند و اين بذرها مى‌توانند براى مدتى طولانى در خاک زنده بمانند و در صورت فراهم آمدن شرايط مناسب جوانه‌زنى کنند. بدين‌صورت طول دورهٔ جوانه‌زنى بذرها وسيع و گسترده خواهد بود.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا مهرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز نواحى مرطوب را ترجيح داده و بيشتر در زمين‌هاى زراعي، علفزارها، مراتع و حاشيهٔ جاده‌ها به وفور يافت مى‌شود. غلات از مهمترين مزارعى هستند که توسط اين علف هرز آلوده مى‌شوند. اين گياه خاک‌هاى حاصلخيز و سنگين با بافت لومى رسى را ترجيح مى‌دهد.


همچنین مشاهده کنید