پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى:Portulaca oleracea L
نام انگليسى: Garden purslane, Common puslane, Purslane
   گياهچه
لپه‌ها بيضى کشيده، گاهى چماق‌مانند، به طول يک سانتى‌متر و گوشتى که سطح زيرين آنها بنفش يا سبز متمايل به قهوه‌اى است. اولين برگ‌هاى حقيقى مستطيلى شکل و در قسمت بالا گرد که عريض‌ترين بخش آن نزديک به رأس است. گياهچه‌ها ابتدا ايستاده و سپس به‌صورت خوابيده روى سطح زمين درمى‌آيند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، تابستانه، ايستا يا خيزان که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن گوشتي، بدون کرک، اغلب خيزان، به طول ۱۵ تا ۳۰ سانتى‌متر که انشعابات آن از قاعده سرچشمه مى‌گيرد و غالباً قرمزرنگ بوده و گاهى داراى شيرابه است. برگ‌ها گوشتي، آبدار، متناوب ساده و صاف، براق، واژ تخم‌مرغي، به طول حدود ۴ سانتى‌متر و بدون دمبرگ هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها بسيار کوچک، زردرنگ، منفرد و يا به‌صورت گرزن ۲ تا ۳تائى که بين شاخه‌هاى چنگال مانند و در ميان برگ‌هاى بالائى قرار دارند. گل‌هاى اين گياه فقط در روز باز مى‌شوند.
ميوهٔ گياه نوعى کپسول به نام مجري، کروى و محتوى تعداد زيادى بذر سياه‌رنگ، براق، کروى شکل و به اندازهٔ ۵/۰ تا ۱ و قطر ۴/۰ تا ۷/۰ ميلى‌متر است. سطح اين بذرها در همه جا داراى غدّه‌هاى سياه و شفافى است؛ که، به‌طور منظّم روى دواير متحدالمرکز قرار دارند.
موسم گلدهى اين گياه تيرماه تا اواخر تابستان است.
   محل رشد و پراکنش
اين مناطق گرم و مرطوب و زمين‌هاى شنى را بيشتر ترجيح مى‌دهد و به‌عنوان علف هرز، مزارع مختلف از قبيل چغندرقند، پنبه، ذرت، لوبيا، سبزيجات، باغ‌ها و تاکستان‌ها را آلوده مى‌سازد.


همچنین مشاهده کنید