جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آناگالیس - آناغالیس - دلپسند


نام علمى: Anagalis arvensis L
نام انگليسى: Pimpernel, Scarlet pimpernel, Poison chickweed
   گياهچه
لپه‌ها به رنگ سبز تيره، براق، شبيه به چرم، سه‌گوش و داراى دمبرگى کوتاه است. اولين برگ‌هاى حقيقى براق، کروى و گاهى قلبى شکل و داراى شيرابهٔ سبزرنگ هسند. سطح زيرين برگ‌ها لکه‌هاى سياه‌رنگى دارد و برگ‌ها بدون کرک و داراى دمبرگى کوتاه هستند. مشخصه‌هاى فوق کمک مناسبى جهت تشخيص گياهچه‌هاى اين گونه از ساير گياهان است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى:
گياهى است يک‌ساله، ايستا يا خيزان و به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن بدون کرک، ضعيف، چهارگوش و داراى انشعابات فراوان است. برگ‌ها متقابل، سبز روشن، بدون کرک، داراى حاشيه‌هائى صاف و بدون دندانه، بيضى شکل تا سه‌گوش و در رأس داراى زائده‌هاى خارمانند هستند. در پشت برگ‌ها لکه‌هائى به رنگ قهوه‌اى تيره ديده مى‌شود. طول اين برگ‌ها حدود ۱ تا ۵ سانتى‌متر و معمولاً بدون دمبرگ است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به رنگ عنّابى روشن يا قرمز، گاهى نيز به رنگ سفيد يا آبى و مستقر بر روى دمگل‌هائى بلند است که از محل اتّصال برگ‌ها به ساقه ظاهر مى‌شوند. اين دمگل‌ها از براکته‌هاى گل بلندتر هستند. کاسبرگ‌ها ساختمانى برگى شکل داشته و سبزرنگ هستند و حتى تا زمانى که گلبرگ‌ها مى‌ريزند و تخمدان‌ها تبديل به ميوه مى‌شود همچنان پايدار باقى مانده و در حقيقت ميوه را محافظت مى‌کنند.
ميوه‌ها نوعى کپسول به نام مجري، کروى شکل، صاف و محتوى تعداد زيادى بذر است. کپسول بالغ از وسط شکاف برمى‌دارد و بذرها خارج مى‌شوند. اين بذرها قهوه‌اى رنگ، بيضى شکل يا سه‌گوش و به طول ۵/۱ ميلى‌تر هستند.
موسم گلدهى اين گياه از خرداد تا مهرماه ادامه دارد.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه غالباً در اراضى مستعد کشاورزى و در خاک‌هاى حاصلخيز مى‌رويد. انتشار وسيعى داشته و در باغ‌ها، مراتع، چمنزارها، حاشيه‌هاى گلکارى شدهٔ پارک‌ها، تاکستان‌ها، حاشيهٔ نهرها و در مزارع غلاّت و در اوايل بهار ديده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید