پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى: Consolida orientalis (Gay) schrod , Syn. Delphinium hispanicum
نام انگليسى: Larkspur
   گياهچه
لپه‌ها تخم‌مرغى شکل و داراى پايه‌اى کوتاه هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى سه قسمت و تقسيمات آن تخم‌مرغى شکل است. برگ‌هاى بعدى تقسيماتى عميق‌تر دارند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، ايستا و به ارتفاع ۱۵ تا ۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن معمولاً منشعب و در قسمت بالا داراى کرک‌هاى غدّه‌اى است. برگ‌ها به رنگ سبز روشن، معمولاً کرک‌دار، منقسم، ۲ تا ۴ بار تقسيم شده (معمولاً سه بار) که بيشتر اوقات تقسيمات آن داراى قطعات رشته‌اى و باريک هستند.
- اندام‌هاى زايشى:
گل‌ها به رنگ بنفش متمايل به قرمز و مستقر بر روى دمگل‌هائى طويل‌تر از کاسهٔ گل و يا کم و بيش برابر با کاسبرگ‌ها، به طول ۸ تا ۲۰ ميلى‌متر و پوشيده از کرک‌هاى کوتاه و متراکم هستند. کاسبرگ‌هاى بالائى داراى مهميزى به طول ۸ تا ۱۲ ميلى‌متر هستند.
ميوه شامل فوليکول‌هاى کرک‌دار، به طول ۱۵ تا ۲۲ ميلى‌متر است که نوک آن قلاّب مانند و بسيار باريک و به طول ۱ تا ۵/۱ ميلى‌متر است. بذر اين گياه به رنگ قهوه‌اى متمايل به قرمز و پوشيده از فلس‌هاى بسيار ريز و صفحه‌اى شکل است.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا خردادماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين گياه خاک‌هاى سنگين و کم و بيش آهک را ترجيح مى‌دهد و بيشتر در محصولات زمستانه و مزارع غلاّت ديده مى‌شود. بذر آن از طريق بذر غلاّت، کاه و کلش و ادوات کشاورزى به نقاط ديگر منتقل شده و موجبات آلودگى زمين‌هاى زراعى ديگر را فراهم مى‌سازد.


همچنین مشاهده کنید