پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آلالهٔ خزنده


نام علمى: Ranunculus repens L
نام انگليسى: Creeping Buttercup
   گياهچه
لپه‌ها تخم‌مرغى شکل، متمايل به دايره، پايه‌دار و به طول ۵ تا ۷ ميلى‌متر هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى دايره‌اى شکل با لوب‌هاى پنجه‌اى که ابتدا يک سوم پهنک برگ داراى بريدگى است و سپس بريدگى‌ها عميق‌تر شده و برگ‌ها را به بخش‌هاى بيشترى تقسيم مى‌کند. يعنى اولين برگ حقيقى داراى سه دندانهٔ عميق بوده و سپس هر کدام از آنها به چندين لوب تقسيم مى‌شوند و برگ‌ها داراى بريدگى‌‌هاى زيادى مى‌شوند. قسمت پائين برگ‌ها داراى کرک است.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است چندساله، به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتى‌متر که به‌وسيلهٔ بذر و استولن‌هائى که در سطح زمين مى‌خزند، تکثير مى‌يابد. برگ‌هاى قاعده‌اى با تقسيمات عميق خود به سه لوب مشخص تقسيم شده و داراى دمبرگى طويل هستند که به لوب وسطى متصل است. برگ‌هاى طول ساقه در قسمت بالاتر، کوچک، تقريباً بدون دمبرگ و با لوب‌هاى نامنظّم و قطعات سرنيزه‌اى مشاهده مى‌شوند. گياه بالا کم و بيش بدون کرک است.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها به رنگ زرد طلائي، با گل‌آذين منفرد و انتهائى است. کاسبرگ‌ها راست و دمگل‌هاى آنها شياردار است. ميوه به‌صورت فندقه‌هاى تخم‌مرغى شکل، صاف با نوک کوتاه، به تعداد زياد که هر کدام به طول ۵/۲ تا ۳ و پهناى ۲ تا ۳ ميلى‌متر هستند. هر شاخهٔ گل‌دهنده قادر است ۱۰۰ تا ۱۵۰ بذر توليد کند و اين بذرها قادر هستند در عمق ۵/۰ تا ۳۰ سانتى‌مترى خاک جوانه بزنند.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا تيرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز معمولاً در علفزارها، حاشيهٔ جاده‌ها، باغ‌ها و تاکستان‌ها مى‌رويد. خاک‌هاى رسى و زمين‌هاى قابل نفوذ که داراى مواد غذايى فراوان باشد را ترجيح مى‌دهد و به‌طور کلى در مناطق مرطوب و نمناک رشد بهترى دارد.


همچنین مشاهده کنید