سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام علمى:Poterium sanguisorba L , Syn. sanguisorba minor scop
نام انگليسى: Pinpernel, Burnet, Common burnet
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله، ايستا يا خزنده، به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. اين گياه داراى ريزوم‌هائى قوى و تنومند بوده که پس از مدتى چوبى مى‌شوند. ساقه‌هاى آن استوانه‌اى شکل و منشعب که در بخش‌هاى پائين و به‌صورت پراکنده پوشيده از کرک بوده و يا بدون کرک است. برگ‌هاى مستقر در پائين ساقه غالباً داراى محورى کرک‌دار بوده و شامل ۵ تا ۲۵ و گاهى تا ۳۵ برگچه است. برگچه‌ها به رنگ سبز کم‌رنگ، دندانه‌دار يا موج‌دار، بدون کرک، به طول ۱ تا ۵/۱ سانتى‌متر، تخم‌مرغى شکل و يا تقريباً کروي، به‌ندرت در قاعده مستطيلي، قلبى شکل يا کند هستند. هر برگچه داراى دمبرگى کوتاه است. برگ‌هاى مستقر در طول ساقه کوچک و داراى برگچه‌هائى کوچکتر از برگ‌هاى پائينى هستند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين اين گياه کروى شکل است؛ که، در مرحلهٔ ميوه‌دهى به شکل بيضى درآمده و حداکثر به طول ۲ سانتى‌متر بر روى دمگلى بلند مستقر است. گل‌هاى پائينى نر، گل‌هاى ميانى دوجنسى و گل‌هاى بالائى غالباً ماده و شامل دمگل‌هائى کوتاه و همراه با يک برگ سرنيزه‌اى و براکته‌هائى تخم‌مرغى شکل هستند. کاسهٔ گل در ابتدا زردرنگ و بعد از مدتى به رنگ قهوه‌اى درمى‌آيد. هر گل نر معمولاً ۲۰ تا ۳۰ و گاهى تا ۱۰ پرچم دارد که شامل ميله‌اى بلند و نازک بوده و تعداد آنها در گل‌هاى دوجنسى کمتر است.
ميوهٔ اين گياه تخم‌مرغى تا چهارگوش، به اندازهٔ ۱ تا ۳ ميلى‌متر، بدون بال يا داراى بالى بسيار باريک بوده و به رنگ خاکسترى متمايل به زرد است. بذر آن به رنگ قهوه‌اى روشن مايل به کرم، به طول ۵/۲ تا ۵/۳ و عرض ۲۵/۱ و تا ۷۵/۱ و قطر ۵/۱ تا ۲۵/۲ ميلى‌متر است و سطح آن چين‌دار است.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا مردادماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز پراکنش وسيعى در ايران داشته و بيشتر در زمين‌هاى زراعي، نواحى مرطوب و اماکن باير و به‌خصوص در مناطقى که جنس زمين آهکى است ديده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید