جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیاهچه


نام علمى: Hyoscyamus niger L ,Syn. H. auriculatus Ten
نام انگليسى: Black hinbane, Hen-bell, Henbane
   گياهچه
لپه‌ها به‌تدريج به طرف دمبرگ باريک مى‌شوند. اولين برگ‌هاى حقيقى تخم‌مرغي، باريک و داراى رگبرگ‌هائى روشن هستند؛ که به دمبرگى بلند ختم مى‌شوند. در مراحل اوليه برگ‌ها خشن و داراى کرک‌هاى سيخک مانند هستند و سپس باريک و ظريف مى‌شوند. اين برگ‌ها به‌صورت روزت بر روى سطح زمين گسترده مى‌باشند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است دوساله يا چندساله، ايستا و به ارتفاع ۲۰ تا ۸۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن ساده، چسبناک و پوشيده از کرک مى‌باشند. برگ‌ها به رنگ سبز تيره، تخم‌مرغى تا مستطيلى شکل، به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتى‌متر، داراى بريدگى‌هاى نسبتاً عميق و موجى با دندانه‌هاى تيز و آنهائى که در طول ساقه مستقر هستند فاقد دمبرگ مى‌باشند.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌آذين انتهائي، گرزن يک‌سويه، با براکته‌هاى لوب‌دار و نوک‌تيز و شامل گل‌هائى به رنگ زرد متمايل به خاکسترى با رگه‌هاى بنفش و به طول ۲ تا ۳ سانتى‌متر مى‌باشد. کاسهٔ گل فنجانى شکل با پنج دندانهٔ نوک‌تيز و کرک‌هاى غده‌اى است که تا مراحل رسيدگى دانه رشد مى‌کند.
ميوهٔ اين گياه کپسول و محتوى تعداد زيادى بذر تقريباً کليوى شکل، به رنگ قهوه‌اى متمايل به خاکستري، حفره‌دار، به طول ۱ تا ۳/۱ ميلى‌متر و پهناى يک ميلى‌متر مى‌باشد.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز خاصّ نواحى گرم، نيمه مرطوب و نيمه خشک بوده و عمدتاً در زمين‌هاى باير، باغ‌ها و مراتع مشاهده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید