پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیاه کامل


نام علمى:Solanum nigrum L
نام انگليسى: Nightshade, Black night shade
   گياهچه
سطح بالائى لپه‌ها سبزرنگ و سطح زيرين آنها ارغوانى است. اين برگ‌ها تخم‌مرغى شکل هستند، در انتهاء داراى زائده و در حاشيه پوشيده از کرک‌هاى کوتاه هستند. اولين برگ‌هاى حقيقى صاف، کرک‌دار و به شکل پنجه است. سطح زيرين آن به رنگ ارغوانى کم‌رنگ و سطح روئى آن سبز تيره مى‌باشد. برگ‌هاى بعدى بيضى تا تخم‌مرغى شکل بوده و در قسمت قاعده عريض‌تر مى‌باشند.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى است يک‌ساله، علفي، ايستا يا خوابيده و به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقهٔ آن گرد يا زاويه‌دار، سطح گياه کرک‌دار يا فاقد کرک و انشعابات آن ممکن است منظّم يا نامنظم باشند. برگ‌هاى اين گياه متناوب، تخم‌مرغى شکل يا سه‌گوش، صاف يا دندانه‌دار، با دندانه‌هائى منظم يا نامنظّم هستند. رنگ اين برگ‌ها سبز تيره مى‌باشد.
- اندام‌هاى زايشى :
گل‌ها معمولاً بر روى ساقه‌هاى گل‌دهنده به‌صورت تاج مانند يا گاهى اوقات چترمانند ديده شده، گلبرگ‌ها سفيد يا زرد رنگ و قسمت‌هاى زايشى گل اعم از پرچم و مادگى به‌طور مشخص در مرکز آن قرار گرفته‌اند. کاسهٔ گل سبزرنگ و داراى پنج لوب مشخص که به‌خصوص در هنگام بلوغ گاهى به طرف خارج برمى‌گردد.
ميوهٔ اين گياه سته است. ميوه ابتدا به رنگ سبز و سپس سياه‌رنگ مى‌شود. سته‌ها کروى شکل، به قطر ۶ تا ۱۰ ميلى‌متر و حاوى ۱۵ تا ۶۰ بذر مى‌باشند. بذر تاج ريزى سياه به رنگ کرم روشن، واژ تخم‌مرغى ناقص، به قطر ۵/۰ تا ۵/۱ ميلى‌متر و داراى سطحى تقريباً خشن است. سطح بذر شامل نقطه‌هاى شفاف، برجسته و منظّم است که به آن حالت مشبّک داده است.
موسم گلدهى اين گياه ارديبهشت تا تيرماه است.
   محل رشد و پراکنش
اين علف هرز انتشار وسيعى دارد و در محصولات زراعى مختلف اعم از سويا، ذرّت، چغندرقند، پنبه، لوبيا، سورگوم، سبزيجات و باغ‌ها مشاهده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید