جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صنایع موجود در جوار منطقه


منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى واقع در استان خوزستان - مرکز استان: اهواز، مساحت: ۶۴۲۳۶ کيلومتر مربع، جمعيت ۳۷۴۶۷۲۲ نفر، رشد سالانه جمعيت: ۴/۳%، جمعيت شهري: ۵/۶۲%، جمعيت روستائي: ۵/۳۶%.
جمهورى اسلامى ايران به‌عنوان يکى از کشورهاى داراى ذخاير عظيم نفت و گاز در منطقه نقش بسيار حساسى در مسائل سياسى - اقتصادى روز جهان ايفاء مى‌کند و سعى و تلاش تمامى مسئولان کشور بر اين است تا از اين نعمات خدادادى به بهترين شيوه استفاده نمايد.
در اين راستا حرکت و توسعه بايد به سمتى باشد که توليد نفت در چرخه‌اى توأم با ارزش افزوده بيشتر قرار گيرد. صنعت پتروشيمى به‌عنوان يکى از مهم‌ترين صنايع پايه به دليل وفور مواد اوليه نفت و گاز در ايران از مزيت نسبى قابل توجهى برخوردار است. سرمايه‌گذارى در صنعتى پتروشيمى ايران اين توانائى را در خود دارد تا نگرانى‌هاى حاصل از کاهش قيمت نفت را از بين ببرد، بنابراين سرمايه‌گذارى در اين صنعت مزايائى دارد که در کشورهاى رقيب ايران کمتر مشاهده مى‌شود.
دولت جمهورى اسلامى ايران با احداث يک منطقه عظيم در سواحل جنوبى خليج فارس با عنوان منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى که قابل دسترسى به تمامى زيرساخت‌ها از جمله آب‌هاى آزاد، شبکه راه‌آهن سراسري، فرودگاه، جاده، انرژى برق، نيروى کار ارزان و ... مى‌باشد، عملاً از سرمايه‌گذاران داخلى و خارجى با توجه به مزاياى منطقه‌اى و قانونى حمايت مى‌کند.
منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى که در کناره ساحلى خليج فارس در منطقه‌اى به وسعت ۱۷۰۰ هکتار طراحى گرديده با هدف توسعه صنعت و تجارت به‌خصوص توسعه صنايع پتروشيمى و کسب منافع اقتصادي، اجتماعى منطقه‌اى و ملى ايجاد شده است.
شرکت ملى صنايع پتروشيمى با هدف توسعه صنايع پتروشيمى طرح‌هاى مصوب بزرگى در اين منطقه ويژه دارد که عمدتاً در زمينه توليد و فرآورى محصولات پتروشيمى است.
منطقه نوپا و جديد‌الاحداث اقتصادى پتروشيمى نه تنها از سرمايه‌گذاران داخلي، بلکه از تمامى سرمايه‌گذاران خارجى کشورهاى دوست در تمامى نقاط جهان به‌منظور سرمايه‌گذارى در اين منطقه مهم اقتصادى دعوت به عمل مى‌آورد تا بتوانند از تسهيلات و شرايط ممتاز و مزاياى منطقه‌اى و قانونى يک منطقه ويژه اقتصادى از جمله معافيت‌هاى مالياتى و بخشودگى‌هاى قانونى به نحو احسن استفاده کنند.
  منابع آب
دسترسى به ذخاير آب سه رودخانه دائمى کارون، جراحى و زهره در منطقه ويژه وجود دارد. در اين زمينه با انجام کارهاى کارشناسى مى‌توان از منابع آبى بالقوه فوق حداکثر استفاده را به عمل آورد.
به‌طورى‌که هم‌اکنون طرح آبرسانى کوت امير آب رودخانه کارون را به مقدار يک ميليون متر مکعب در روز از طريق کانال موجود انتقال مى‌دهد. همچنين يک خط لوله ۴۲ اينچ از محل دارخوين به بندر امام خمينى احداث شده است. اين خط لوله مى‌تواند ۶۰ هزار متر مکعب در روز آب رودخانه کارون را به منطقه منتقل نمايد.
از رودخانه جراحى نيز لوله‌اى به قطر ۲۰ اينچ واقع در ماهشهر (۱۰ کيلومترى منطقه) احداث شده است که با هزينه پائين مى‌تواند تا منطقه امتداد داده شود. با توجه به حياتى بودن منابع آب در انجام فعاليت‌هاى اقتصادى و فراوانى نسبى اين منبع در منطقه، انجام سرمايه‌گذارى‌هاى اقتصادى را در اين مکان مقدور مى‌سازد.
  انرژى برق
منطقه ويژه اقتصاد پتروشيمى به شبکه‌هاى سراسرى برق کشور متصل مى‌باشد و هم‌اکنون دسترسى به امکانات پست‌هاى برق ۴۰۰،۲۳۰،۱۳۲،۶۳،۳۳،۲۰ کيلووات در منطقه وجود دارد. وجود نيروگاه‌هاى عظيم در استان خوزستان مانند دز، شهيد عباسپور، شهيد مد حج و طرح‌هاى توسعه صنعت برق در جوار منطقه، امکان دسترسى به انرژى ارزان را فراهم ساخته است.
  دسترسى به منابع نفت و گاز
استان خوزستان به‌عنوان يکى از غنى‌ترين مناطق کشور از نظر ذخاير نفت و گاز محسوب مى‌شود با توجه به اهميت تأمين خوراک و مواد اوليه با هزينه پائين براى طرح‌هاى توليدي، به‌خصوص صنعت پتروشيمى قرار گرفتن منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى در استان خوزستان مزيت نسبى اين منطقه را مضاعف نموده است.
  صنايع موجود در جوار منطقه
هم‌اکنون بخش عظيمى از صنايع نفت و پتروشيمى کشور در جوار منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى قرار دارد که مى‌توانند منبع بزرگى براى تأمين خوراک و مواد اوليه ساير صنايع پائين پائين دستى پتروشيمى در منطقه باشد. اين موضوع خود مبين وجود فرصت‌هاى بسيارى براى سرمايه‌گذارى در اين زمينه مى‌باشد.
  مجتمع پتروشيمى بندر امام (BIPC)
ظرفيت توليد اين مجتمع عظيم معادل ۴ ميليون و ۳۳۱ هزار تن در سال مى‌باشد که مهم‌ترين توليدات آن پروپان، بوتان، پنتان، اتيلن، پروپلين، پلى پروپيلين، بوتادين، لاستيک مصنوعي، پى‌وى‌سي، بنزين و مخلوط زايلين‌ها، برش چهار کربنه، سود سوزآور و آب ژاول است.


همچنین مشاهده کنید