پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی


  مجتمع پتروشيمى رازى (RPC)
ظرفيت توليد اين مجتمع ۳ ميليون و ۶۶۲ هزار تن در سال و مهم‌ترين توليدات آن آمونياک، اوره، اسيد سولفوريک، دى آمونيوم فسفات و گوگرد مى‌باشد.
  مجتمع پتروشيمى فارابى (FPC)
ظرفيت توليد اين مجتمع ۶۷ هزار تن در سال و مهم‌ترين محصولات آن انيدريدفتاليک و دى‌اکتيل فتالات مى‌باشد.
  پالايشگاه گاز مايع ماهشهر
ظرفيت توليد اين واحد صنعتى ۳۳ ميليون بشکه و توليدات آن LPG و پنتان مى‌باشد.
  مزايا و تسهيلات قانونى منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى
به‌منظور حمايت و گسترش سرمايه‌گذاري، توليد و توسعه صادرات بخش‌هاى اقتصادى مانند صنعت و خدمات در منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى تدابير و تسهيلات قانونى تدوين شده است. اين تدابير قانونى به‌عنوان مجموعه‌اى از ابزارهاى تشويقى در زمينه‌هاى فوق‌الذکر به شرح ذيل مى‌باشند:
- توليد پردازش و ايجاد تغييرات در کالا براى کسب ارزش افزوده در منطقه با استفاده از امکانات و مزاياى موجود مجاز مى‌باشد.
- تمامى کالاهائى که به‌منظور توليد يا ارائه خدمات مورد نياز منطقه مورد نياز منطقه از خارج از کشور وارد منطقه مى‌شوند از شمول مقررات عمومى صادرات و واردات کشور مستثنى مى‌باشند.
- واردات درصدى از کالاهاى توليد شده در منطقه به داخل بدون هرگونه محدوديتى مجاز است و نيازى به ثبت سفارش و گشايش اعتبار ندارد.
- کالاهاى گوناگونى که از خارج و يا از مناطق آزاد تجارى - صنعتى به منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى به‌منظور صادرات وارد شده‌اند بدون هرگونه تشريفات مى‌توانند به خارج صادر شوند.
- واردات کال از خارج کشور يا مناطق آزاد تجارى - صنعتى و مناطق ويژه به منطقه ويژه پتروشيمى با کمترين تشريفات صورت مى‌گيرد.
- در صورتى‌که پردازش و ايجاد ارزش افزوده کالاهاى وارد شده به منطقه به مقدارى باشد که موجب تغيير تعرفه گمرکى اين کالاها گردد محاسبه سود بازرگانى اين کالاها براى واردات به داخل کشور تنها معادل سود بازرگانى مواد اوليه و قطعات وارداتى به کار رفته در فرآيند توليد کالاهاى فوق مى‌باشد.
- واردات و نگهدارى کالا به‌صورت امانى مانند مواد اوليه، ماشين‌آلات، ابزار و قطعات توليدى در منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى مجاز مى‌باشد.
  تسهيلات پولى، مالى و خدمات گمرکى
به‌منظور جذب سرمايه‌گذارى داخلى و به‌خصوص سرمايه‌گذارى خارجى و ايجاد بسترهاى عملى ايجاد اين امر، سازمان منطقه ويژه اقتصادى فعاليت‌هاى گسترده‌اى را در جهت بهينه‌سازى در زمينه امور بانکي، پولي، مالى و گمرکى در دست اجراء دارد.
با توجه به تسهيلات قانونى منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمي، براى توسعه صادرات و واردات، حداقل امور گمرکى در گمرک منطقه به اجراء درخواهد آمد. تسهيلات گمرکى فوق شامل حذف مقررات عمومى صادرات و واردات براى ورود مواد اوليه، ماشين‌آلات، و کالاها به منطقه به‌منظور استفاده در طرح‌هاى توليدي، کاهش تعرفه‌هاى گمرکى براى ورود توليدات منطقه به داخل کشور و حذف مراحل زائد گمرکى مى‌شود.
همچنين سازمان منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى به‌منظور تسريع فعاليت‌هاى اقتصادى و تأمين تسهيلات و منابع مالى طرح‌هاى زيربنائى منطقه و سرمايه‌گذارى‌هاى بخش خصوصى داخلى و خارجي، درصدد اتخاذ مجموعه‌اى از سياست‌ها و راه‌کارهاى عملى و تأمين و تضمين سرمايه‌گذارى مى‌باشد.
اين سازمان اعتقاد دارد که فعاليت‌هاى پولي، بانکي، مالى و امور گمرکى و ... مجموعه‌اى از ابزارهاى اساسى در رونق و توسعه فعاليت‌هاى سرمايه‌گذاري، توليد و تجارت مى‌باشد و به همين دليل تمامى تلاش خود را جهت ايجاد مکانيزم‌هاى کارآمد فوق به عمل مى‌آورد و در همين راستا از هرگونه طرح و پيشنهاد سازنده‌اى در اين زمينه استقبال مى‌نمايد.
  تأمين نيروى انسانى
منطقه ويژه اقتصادى پتروشيمى به لحاظ جغرافيائى در مکانى واقع شده است که سابقه طولانى تأسيس و فعاليت بخش‌هاى مختلف صنعت بالاخص نفت، گاز و پتروشيمي، فولاد و خدمات در آن وجود دارد. اين امر خود سبب موجود بودن نيروى انسانى فراوان با هزينه پائين گرديده است. به بيان ديگر وجود يک فرهنگ صنعتى - کارگرى در منطقه و آشنائى نسبى مردم با بخش صنعت و فعاليت در اين بخش عامل مهمى براى گسترش و توسعه صنايع مختلف در منطقه ويژه اقتصادى است وجود مراکز آموزشى فنى و حرفه‌اى در مؤسسات آموزش عالى در نزديک منطقه دليل ديگرى براى دسترسى به نيروى انسانى مورد نياز طرح‌هاى سرمايه‌گذارى مى‌باشد.
  امکانات اقامتى و رفاهى
با توجه به استقرار سه مجتمع پترشيمى در جوار منطقه، شرکت ملى صنايع پتروشيمى به‌منظور جذب و صيانت از نيروى انسانى در رده‌هاى مختلف امکانات رفاهى و اقامتى را در شهرستان ماهشهر ايجاد نموده است اين امکانات شامل منازل و واحدهاى مسکونى کارکنان در مرکز شهرستان و همچنين در شهرک‌هاى بعثت و شهيد چمران، شبکه‌هاى آب، برق و تلفن، کتابخانه، مراکز مذهبي، مدارس در مقاطع مختلف تحصيلى و مرکز خريد مى‌باشد.
در شهرک بعثت براى اقامت و استراحت ميهمانان هتلى با ۴۳۵ اتاق يک نفره همراه با کليه تسهيلات رفاه وجود دارد. همچنين بيمارستان ۲۲۰ تخت‌خوابى شرکت ملى صنايع پتروشيمى براى تأمين امور بهداشت و درمان در مراحل پايانى بهره‌بردارى قرار دارد.


همچنین مشاهده کنید