جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

محل رشد و پراکنش


نام انگليسى: Bermudagrass, common cynodon
نام علمى: Cynodon dactylon (L.) pers
   گياهچه
سطح فوقانى برگ‌هاى گياهچه‌اى تا حدودى زبر و سطح زيرين آنها صاف مى‌باشد. در محل اتصال پهنک برگ به غلاف، حلقه‌اى از کرک‌هاى تقريباً سفيدرنگ (ليگول) مشاهده مى‌شود. در اين ناحيه اوريکول وجود ندارد.
   گياه کامل
- اندام‌هاى رويشى :
گياهى چندساله خوابيده بر زمين و رونده که توسط بذر، ريزوم و استولن تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى زيرزمينى (ريزوم‌ها) و آنهائى که در روى زمين هستند (استولن) پهن و سفت بوده، شامل تعداد زيادى بندهاى کوتاه و برگ‌هاى فلس مانند هستند. از محل اين بندها ساقه‌هاى هوائى و يا يک گياه جديد توليد مى‌شود. توسعهٔ جانبى اين گياه سريع و همانند چمن متراکم است. برگ‌هاى ساقه‌اى اين گياه نيزه‌اي، به طول ۵/۲ تا ۱۰ سانتى‌متر و به رنگ سبز کدر مى‌باشند.
- اندام‌هاى زايشى :
دسته‌جات گل‌هاى اين گياه (سنبلک‌ Spikelet ها) فاقد پايه هستند که در يک طرف سنبله و به‌صورت دو رديفى مشاهده مى‌شوند. تعداد سنبله‌ها معمولاً چهار تا پنج عدد و به‌صورت پنجه مى‌باشند. سنبلک‌ها به رنگ سبز تا متمايل به ارغوانى هستند و هر يک شامل يک بذر زرد کم‌رنگ و متمايل به قهوه‌اى مى‌باشند. اندازهٔ اين بذرها حدود يک ميلى‌متر است.
موسم گلدهى اين گياه خرداد تا شهريور ماه است.
   محل رشد و پراکنش
پنجه‌مرغى از جمله سمج‌ترين علف‌هاى هرز باغ‌ها، چمنزارها، حاشيهٔ جاده‌ها و برخى مزارع مى‌باشد. تکثير رويشى سريع اين گياه کنترل آن را مشکل ساخته، به‌طورى‌که در ميادين ورزشى و فضاى سبز پارک‌ها و در صورت عدم توجه در مدت زمان کوتاهى جايگزين چمن مى‌شود. اين گياه به خشکى و شورى مقاوم بوده، اما چنانچه ريشه‌ها و ريزوم‌هاى آن در معرض نور خورشيد قرار گيرند به سرعت از بين خواهند رفت.


همچنین مشاهده کنید