شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تعقیب برنامه‌های مناسب کنترل علف‌های هرز


عملياتى را انتخاب کنيد که برنامهٔ کنترل علف‌هاى هرز آن، مؤثر، اقتصادى و انعطاف‌پذير باشد. هدف، فراهم آوردن برنامه‌اى يا چند پارامتر است که بتواند علف‌هاى هرز را کنترل نمايد. لذا تنها برپايهٔ يک روش کنترل که امکان موفقيت يا عدم موفقيت آن وجود دارد، برنامه‌ريزى نمى‌کنيم. به‌منظور طراحى يک برنامهٔ کامل عوامل زير را بايستى مدّنظر داشت:
   اقتصاد
هزينهٔ اجراء برنامه بايد با هزينهٔ احتمالى خسارت علف‌هاى هرز مقايسه شود.
   سيستم مديريت
برنامه بايد متناسب با سيستم مديريت و امکانات مدير باشد.
- ابزار:
آيا ابزار لازم به هنگام نياز به انجام مراحل متفاوت در دسترس قرار دارد؟
- سرويس‌هاى اجاره‌اى:
آيا مديريت مى‌تواند براى انجام برخى عمليات کنترل متکى به سرويس‌هاى اجاره‌اى باشد؟
- زمان:
آيا زمان کافى در طى قله‌کارى (Peakwork Periods) وجود خواهد داشت؟ اين موضوع مخصوصاً زمانى قابل اهميت است که يک عمل حتماً بايد در يک زمان کوتاه انجام شود تا مؤثر واقع شود.
- قدرت اجرائى:
آيا مديريت و کارکنان مزرعه توانائى و تجربهٔ لازم براى انجام برنامه را دارند؟
- گياهان و سيستم مديريت:
آيا اين مراحل با سيستم مديريت زراعى متناسب است؟
   اهميت برنامه‌هاى ابتداى فصل
به خاطر داشته باشيد که هر کدام از عمليات که در ابتداى فصل انجام شود، شانس موفقيت را افزايش داده و باعث افزايش درآمد مزرعه مى‌شود. حداکثر محصول زمانى به‌دست مى‌آيد که در همان چند هفتهٔ اول پس از کاشت، علف‌هاى هرز از بين بروند. علاوه بر اينها برنامه‌هاى اوايل فصل رشد ما را قادر مى‌سازد تا در صورت عدم نتيجه‌گيرى از طريق يک روش، سريعاً به روشى ديگر متوسل شويم. يک برنامهٔ همه‌جانبه بايستى پيش‌بينى روش‌هاى جايگزينى را نيز کرده باشد تا در صورت شکست يک روش يا عدم اجراء به موقع آن به‌علت شرايط بد آب و هوا يا ديگر شرايط، از روشى ديگر استفاده به‌عمل آيد.
   تعقيب برنامه‌هاى مناسب کنترل علف‌هاى هرز
تعقيب و مشاهدهٔ متناوب علف‌هاى هرز مزرعه يک بخش ديگر از برنامه است
- ارزيابى و تعقيب علف‌هاى هرز يا مشاهدهٔ کيفيت اجراء برنامه در فصل انجام برنامه - به هنگام اجراء برنامه، مزارع به‌طور متناوب بايستى بازرسى شوند و روش‌هاى مناسب کنترل به‌کار گرفته شوند. منظور از تعقيب برنامهٔ کنترل علف‌هاى هرز اين است که در حين اجراء برنامه، ارزيابى‌هاى لازم صورت پذيرد و عملياتى که نتيجهٔ برنامه را مؤثرتر مى‌سازند، اعمال شوند.
- عامل زير را براى تشخيص و برنامه‌ريزى در فصل‌هاى بعدى بايستى ارزيابى و ثبت کرد - مشکل لکه‌هاى موضعى علف‌هاى هرز، علف‌هاى هرز پراکنده، علف‌هاى هرزى که توسط عمليات کنترل در طى فصل جارى کنترل شده‌اند، شرايط آب و هوا و خاک، قبل، بعد و در طى استفاده از روش کنترل، سايز و مرحلهٔ رشد و نمو گياه زراعى و علف هرز در زمان کنترل و توانائى عمومى گياه زراعى.


همچنین مشاهده کنید