پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تفسیر و ارزیابی معنی‌های متجلی شده در اثر پیام


به اين ترتيب پيام از سطح توانائى ارتباطى گيرنده عبور کرده و معنى را متجلى مى‌کند. در مدل شماره الف با تجلى Ḿ بر اثر تحريک پيام Y در ذهن گيرنده، يک سرى فعل و انفعالات انجام مى‌گيرد. ابتدا تفسير و ارزيابى (Evalution) پيام آغاز مى‌شود. در هيچ يک از مدل‌هاى ارتباطى که تاکنون طراحى شده است اين تفسير و ارزيابى در داخل مدل نشان داده نشده است اما برخى از طراحان مدل ارتباط به آن اشاره‌هائى کرده‌اند که نمونه‌هائى از آنها را بازگو مى‌کنيم.
ويلبر شرام مى‌گويد: ما به‌طور مداوم، علائم را از محيط خود بازخوانى مى‌کنيم. آنها را تفسير و چيزى را به‌عنوان نتيجه کدگذارى مى‌کنيم. (Schramm,1954,p8)
آندروش: شنونده، پيام دريافت شده را ارزيابى مى‌کند و بين ايده‌ها و حقايقى که او مى‌داند با تجربياتى که دارد و اعتقاداتى که به آن وابسته است ارزيابى مى‌کند و سرانجام نسبت به پيامى که دريافت و تجزيه و تحليل کرده است عکس‌العمل نشان مى‌دهد. (Andersch,1969,p45)
برن‌لوند: برخى از راهنماها / رمزها / بازتاب و عکس‌العمل يا تفسير و تعبير يک يا انواع ديگر را به بار مى‌آورد. (Sereno,1970,p95)
در اين مدل، اين تفسير و ارزيابى را به‌صورت يک مارپيچ نشان داده‌ايم در مدل (ب) مى‌بينيد که پيام Y پس از عبور از سطح توانائى ارتباطى گيرنده، معنى را متجلى مى‌کند. با تجلى معنى مذکور فرآيند تفسير و ارزيابى آغاز مى‌شود. تجلى معنى Ḿ اثرى به جاى مى‌گذارد که اين اثر از لابلاى معنى‌هاى ديگر نيز عبور مى‌کند، در درون ذهن گيرنده معنى‌هاى ديگرى را نيز تجلى مى‌کند و پويشى انجام مى‌شود که منتج به عکس‌العمل و واکنش او مى‌شود. اين عکس‌العمل و واکنش او مى‌شود. اين عکس‌العمل و واکنش که بازخورد (feed back (F.B مى‌گويند به‌صورت نقطه‌چين‌هائى که از سوى گيرنده به طرف فرستنده مى‌رود در برخى از مدل‌ها مشخص شده و در فارسى بازخورد و گاهى پس فرست ترجمه شده است.


همچنین مشاهده کنید