جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

محوطه‌ها


بندر شهيد رجائى داراى ۱۹ باب انبار سرپوشيده و مجهز با مساحت کل ۱۶۴،۰۰۰ متر مربع مى‌باشد. از اين تعداد ۱۱ باب به‌عنوان انبار موقت کالا، يک انبار مخصوص کالاهاى خطرناک، يک انبار ويژه صادرات، يک انبار مخصوص کالاهاى ترانزيتى و يک انبار بارى سي.اف.اس در نظر گرفته شده است و ما بقى به‌صورت چند منظوره براى کالاهاى گوناگون مورد استفاده قرار مى‌گيرد همچنين ۹ باب انبار جديد در دست احداث مى‌باشد.
   محوطه‌ها
سطح کل باراندازها، محوطه و راه‌هاى داخلى بندر ۱۴۰،۸۰۰۰ متر مربع است و داراى پيشرفته‌ترين سيستم‌هاى حفاظتي، برقى و تأسيساتى است. حدود ۱۰۰،۰۰۰ متر مربع محوطه و بارانداز نيز در دست احداث مى‌باشد.
   پايانه شماره ۱ کالا
اين پايانه داراى ۴ انبار مسقف به مساحت ۳۶۰۰۰ متر مربع و باراندازهاى وسيع است. تنوع کالاهاى قابل تخليه در اين پايانه سبب شده است تا وسيع‌ترين حجم عمليات در آن انجام گيرد. محوطه اين پايانه به دو بخش تقسيم شده است. محوطه کالاهاى عمومى و محوطه نگهدارى لوازم و قطعات منفصله سنگين مراکز صنعتي.
   پايانه شماره ۲ کالا
پايانه شماه ۲ داراى ۳ انبار مسقف به مساحت ۲۷۰۰۰ متر مربع و ۳ بارانداز است. تخليه کالاى متفرقه و کالاى کنفى مواد پلاستيکى و چاى از تخصص‌هاى جارى اين پايانه مى‌باشد و ويژگى آن تسريع در عمليات تخليه اينگونه کالاها است.
   پايانه شماره ۳ کالا
اين پايانه با ۲ انبار سرپوشيده به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع روبه‌روى دهانه ورودى موج‌شکن واقع شده است. محوطه کالاى ويژه پايانه شماره ۳ از نظر زيرسازى و بنيان اختصاص به محموله‌هاى سنگين و قطعات بزرگ صنعتى دارد. محوطه ديگرى در اين پايانه براى مواد و محصولات فلزى و دو محوطه بزرگ براى نگهدارى انواع خودروهاى سبک و سنگين در نظر گرفته شده است. انشعاب دو خط راه‌آهن که از کنار دو اسکله به محوطه اين پايانه متصل مى‌شود قابليت جابه‌‌جائى محموله‌هاى سنگين و انواع کالا را در پايانه شماره ۳ چندين برابر ساخته است.
   پايانه شماره ۴ کالا
پايانه شماره ۴ داراى ۳ انبار مسقف به مساحت ۲۷۰۰۰ متر مربع و ۳ بارانداز است. اين پايانه عموماً به کالاى متفرقه، لوازم مختلف به‌صورت صندوق و وسايل تجارى و وارداتى اختصاص يافته است.
   پايانه کالاى خطرناک
داراى يک انبار مسقف به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع و ۳ محوطه بارانداز است. اين پايانه عموماً به کالاهاى خطرناک وارداتى و صادراتى اختصاص دارد.
   پايانه ترانزيت
با توجه به اهميت و رونق روزافزون ترانزيت کالا به کشورهاى آسياى ميانه، خصوصاً پس از اتصال مجتمع بندرى شهيد رجائى به شبکه بين‌المللى راه‌آهن، پايانه ويژه‌اى به اين امر اختصاص يافته است. اين پايانه داراى يک انبار مسقف به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع و باراندازهاى وسيع مى‌باشد.
   پايانه صادرات
اين پايانه داراى يک انبار مسقف به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع و ۳ محوطه بارانداز روباز است. اين پايانه به صادرات کالاهاى غيرنفتى مانند انواع شمش و محصولات فلزي، مصالح ساختماني، مواد و محصولات پلاستيکي، محصولات غذائي، خشکبار و کالاهاى عمومى ديگر مثل انواع فرش، صنايع دستي، پنبه، الياف، لاستيک خودرو و امثال اينها اختصاص يافته است و به علت رونق صادرات کالاهاى غيرنفتى يکى از فعال‌ترين پايانه‌ها است.
   اسکله‌هاى ويژه
۱. اسکله‌هاى ويژه ۱و ۲ مخصوص تخليه و بارگيرى مواد نفتى است.
۲. اسکله‌هاى ۳ و ۲۴ به تخليه مواد خام روغن نباتى اختصاص داده شده است. روغن مايع خام با استفاده از خط لوله به مخازن روغن موجود در محوطه بندر پمپاژ مى‌شود. به لحاظ موقعيت مناسب اين اسکله‌ها، در صورت نبودن کشتى‌هاى روغني، براى تخليه و بارگيرى کالاهاى ديگر به‌صورت چندمنظوره مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
۳. اسکله ۸ مجهز به رمپ مى‌باشد و مختص کشتى‌هاى حمل مسافر و خودرو (رو - رو) است.
   پايانه کانتينر
پايانه کانتينر با ۵ اسکله به طول ۱۰۰۰ متر و ۴۲۰،۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۶۴ مورد بهره‌بردارى قرار گرفته است و اينک با ظرفيت اسمى نگهدارى ۲۲۵۰۰ تي.اي.يو کانتينر مهم‌ترين پايانه بندر محسوب مى‌شود.
   فعاليت پايانه
با توجه به اهميت و گسترش روزافزون حمل و نقل کانتينرى در جهان، بندر شهيد رجائى نيز برنامه‌هاى خود را در جهت توسعه فعاليت‌هاى پايانه کانتينر متمرکز کرده است.
براساس آمارهاى موجود، از زمان بهره‌بردارى اين پايانه تاکنون، گردش کانتينر در اين بندر ، سال به سال از رشد چمشگيرى برخوردار بوده است و به لحاظ سرمايه‌گذارى مناسب و ارائه خدمات سريع و مطلوب، در شرايط فعلى بيش از ۹۵% از کانتينرهاى وارده و صادره کشور، از اين پايانه عبور مى‌نمايد و بدين ترتيب مهم‌ترين و فعال‌ترين پايانه کانتينرى کشور محسوب مى‌شود. از ويژگيهاى اين پايانه اتصال به شبکه راه‌آهن و امکان تخليه و بارگيرى مستقيم به قطار مى‌باشد.
   تجهيزات
اين پايانه که مجهز به سيستم رايانه‌اى است در حال حاضر براى انجام فعاليت تخليه و بارگيرى و صفافى کانتينر، داراى ۴ دستگاه گنترى کرين، ۱۰ دستگاه ترانس تينر، ۷ دستگاه ريچ استاکر، ۶ دستگاه تاپ‌ليفت، انواع جرثقيل، کاميون به تعداد قابل توجهى مى‌باشد.
   تعميرگاه تجهيزات
پايانه کانتينر داراى تعميرگاهى مجهز و کارکنانى کارآزموده براى سرويس، تعمير و نگهدارى تجهيزات مى‌باشد که توسعه آن از نظر کمى و کيفى مدنظر قرار دارد.
   انبار سي.اف.اس C.F.S
اين پايانه داراى يک انبار سرپوشيده به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع براى تخليه و بارگيرى کانتينرهاى مشترک است. در اين انبار، کانتينرهاى حاوى محموله مشترک، براساس برنامه از پيش تعيين شده تخليه و محتويات آن که مربوط به چند کالا است در انبار تفکيک و تا زمان ترخيص نگهدارى مى‌شود.
   محوطه کانتينرهاى يخچالى
براى نگهدارى کانتينرهاى يخچالى (از ۲۰ تا ۴۲۰ وات) محوطه‌اى با ظرفيت ۱۲۰ کانتينر پيش‌بينى شده است. با توجه به توسعه چشمگير حمل و نقل کانتينرى اين محوطه نيز در حال گسترش است.
   برج تخليه غلات
براى تخليه سريع و به موقع غلات (گندم، جو، ذرت) پنج دستگاه برج مکنده که چهار دستگاه آن ريلى و يک دستگاه آن سيار مى‌باشد، خريدارى و در بندر نصب شده است. بهره‌بردارى از اين دستگاه‌ها باعث چند برابر شدن توان تخليه غلات، سرعت چشمگير بارگيرى به کاميون و قطار، تقليل زمان تلف شده، جلوگيرى از ريزش و ضايع شدن غلات و نيز کاهش هزينه‌هاى ناشى از توقف کاميون‌ها، واگن‌ها، کشتى‌هاى حامل غلات شده است. توان کارى هر يک از اين دستگاه‌ها ۲۸۰ تن در ساعت مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید