جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سالن توجیه و موزه دریائی


در اغلب بنادر جهان مراکزى جهت تفريح و سرگرمى خدمه کشتى‌ها تحت عنوان باشگاه ملوانان وجود دارد و معمولاً کشورها مى‌کوشند با استفاده از اين امکانات و تدارک برنامه‌هائى مطابق با فرهنگ و آداب و رسوم و اعتقادات خود، در اذهان ملوانان خارجى که شايد در طول زندگى خود فقط يک بار به آن بندر سفر کنند و معيار قضاوت آنها در مورد آن کشور به تجربيات و ديده‌ها و شنيده‌هاى همين سفر محدود باشد، خاطره‌هاى خوش از کشورشان باقى گذارند.
با عنايت به همين امر و با توجه به هنر غنى اسلامى ايرانى که زيبائى و گيرائى خاصى دارد سعى شده است در باشگاه ملوانان مجتمع بندرى شهيد رجائى گوشه‌اى از هنر اصيل اين مرز و بوم به نمايش گذاشته شود تا به مصداق مشت نمونه خروار، حکايتى باشد از مردم هنرمند و با ذوق کشورمان و بناهاى تاريخى فراوان ايران اسلامى ما مطمئن هستيم فرهنگ و هنر اصيل ايرانى هر بيننده‌اى منصفى را مجذوب و به تحسين وادار خواهد کرد و خاطره‌اى خوش براى بازديدکنندگان آن به ارمغان خواهد آورد.
درکنار جلوه‌هاى هنري، باشگاه داراى مهمانسرا، چاى‌خانه سنتي، سالن غذاخوري، فروشگاه صنايع دستي، فروشگاه بزرگ، مرکز فرهنگى شامل کتابخانه، سالن مطالعه، سالن نمايش فيلم، نمازخانه، اماکن ورزشى و خدمات پستى و مخابراتى است.
   سالن توجيه و موزه دريائى
به دليل اهميت استراتژيک مجتمع بندرى شهيد رجائي، همه ساله بسيارى از مسئولان و هيئت‌هاى عالى رتبه سياسى و اقتصادى داخلى و خارجي، متخصصان، کارشناسان، دانشجويان و عموم علاقه‌مندان از اين بندر بازديد مى‌نمايند.
براى آنکه بازديدکنندگان ديد جامعه از منطقه و بندر پيدا کنند، سالن توجيه با امکانات لازم ديدارى و شنيدارى و انواع ماکت و نقشه تجهيز شده و موزه دريائى با هدف معرفى ذخاير آبزيان خليج فارس و لوازم قديمى دريانوردى و تخليه و بارگيري، علائم دريائى و کمک ناوبرى و تاريخچه خليج فارس، سير تحول بندر عباس و سوابق تأسيس مجتمع بندرى شهيد رجائى ايجاد شده است.
   ورزش
ورزش به‌عنوان وسيله‌اى براى حفظ تندزستى و تجديد قواى بدنى و روحى کارکنان و خانواده‌هاى آنان همواره مورد توجه است. فعاليت‌هاى ورزشى به‌صورت تيمى انجام مى‌شود. تيم‌هاى بندر تاکنون با شرکت در مسابقات مختلف افتخارات بسيارى را کسب کرده‌اند.
رشته‌هاى فعال ورزشى در بندر عبارت هستند از: تنيس روى ميز، تکواندو، کاراته، کشتي، فوتبال، واليبال، شنا، دو و ميداني، دوچرخه‌سواري، شطرنج و کوهنوردي.
   فضاى سبز
از آنجائى که شادابى و زيبائى محيط کار اثرات مثبتى در روحيه کارکنان دارد و موجب بالا رفتن بهره‌ورى مى‌شود، يکى از برنامه‌هاى بندر در جهت زيباسازى محيط کار، ايجاد توسعه فضاى سبز است که از اوخر سال ۱۳۶۵ ترويج آن آغاز و با گسترش فزاينده جلوه‌اى خاص به بندر بخشيده است. آب مورد نياز فضاى سبز توسط تصفيه‌خانه بندر تأمين مى‌شود.
   مجتمع مسکونى
براى رفاه حال کارکنان بندر و تأمين محل سکونت پرسنل شرکت‌هائى که بايد به‌طور دائمى در بندر حضور داشته باشند چند مجتمع مسکونى مجموعاً با قريب ۸۵۰ واحد مسکونى احداث شده است. ضمناً ۸۴ دستگاه منزل ويلائى به‌عنوان قسمتى از طرح گسترده ساخت منازل سازمانى مورد بهره‌بردارى قرار گرفته است.
در شرکت‌هاى مسکونى امکانات رفاهى شامل فروشگاه‌هاى عرضه مواد غذائى و مايحتاج عمومي، مراکز تربيتى و آموزشى از سطح مهدکودک تا دبيرستان، درمانگاه، سالن و زمين ورزشي، مراکز تفريحى و سرگرمى و کانون‌هاى فرهنگى و هنرى وجود دارد.


همچنین مشاهده کنید