یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
ارتباط میانفردی (Interpersonal communication)
در مدل حضور فرد دومى در ميدان ارتباط، فراگرد را پيچيدهتر مىکند. فرض کنيد دکتر P۲ براى دعوت بيمار بعدى به داخل مطب، وارد اتاق انتظار شود. زمينهٔ ادراکى او نيز مانند آقاى P۱ شامل يکسرى راهنماهاى عمومى است که توسط محيط ايجاد شده است (CPU). اينگونه راهنماها نيز براى اين دو نفر يعنى بيمار و پزشک، داراى ارزش مساوى نيستند. به آن علت که زمينهٔ فکرى اين دو نفر با يکديگر متفاوت است. دکتر P۲ ممکن است در آن لحظه به ساعت ديوارى نگاه کند، متوجهٔ تأخير بيماران بعدى خود بشود و احتمالاً توجهى گذرا به آشفتگى مجلههاى روى ميز بکند. يا نگاهى به آئينه نقاشى شده بياندازد. دکتر P۲ راهنماهاى خصوصى را تفسير خواهد کرد که منحصراً به زمينههاى پديده شناختى او بستگى دارد مانند احساس خستگى که در آن لحظه دارد (CPU). البته اين راهنماهاى خصوصى ممکن است تغييرهائى را که مربوط به رفتار آقاى P۱ است تغيير دهد. | |
راهنماهاى رفتارى ديگرى وجود دارد که عبارت است از راهنماهاى رفتارى غيرکلامى هر يک از اين دو نفر (CBEHnv) که اين رفتارها را بايد بهصورتى عقلانى انجام دهند. عملاً قبل از آنکه هرگونه ارتباط کلامى صورت گيرد، فراگرد ارتباط غيرکلامى کار خود را آغاز مىکند. آقاى P۱ و دکتر P۲ يکديگر را مىبينند و از حضور يکديگر آگاه هستند. هرکدام متکى به نفس و به درستى آگاه از نقش خود و ضمناً متوجه راهنماهاى غيرکلامى ديگرى براى آگاهى از نقش خويش هستند. در نتيجه هر کدام اعمال خود را تحت نظارت دقيقتر و بيشترى خواهند برد. مثلاً بيمار ممکن است به محض شنيدن در اتاق لباس خود را براى ايجاد يک تأثير خوب مرتب کند يا دکتر فاصلهاى را که از نظر روانى مناسب تشخيص مىدهد بين خود و بيمار انتخاب کند و در آن فاصله بايستد. | |
گاهى يک حساسيت ويژه و بالا در چنين شرايطى بهوجود مىآيد. دريافت راهنماهاى محيطى و راهنماهاى رفتارى سبب مىشود که فرد نتواند بهطور خصوصى عمل کند و يا آنچنان با محيط ارتباط برقرار کند که در حضور ديگران برقرار مىکند. چنين شرايطى ممکن است وقتى فردى به تنهائى در يک آسانسور قرار دارد ايجاد شود و فقط ظهور شخصى دومى سبب شود شخصيت و محتواء ارتباط را در هر دو طرف تغيير دهد. | |
ممکن است آقاى P۱ و دکتر P۲ درست قبل از اينکه شروع به صحبت بکنند و در همان تماس اوليه، بهاندازه کافى از يکديگر آگاه شوند و براساس آن، امکان صحبت از راهنماهائى رفتارى بهعنوان محتواء پيام M براى آنها وجود داشته باشد. به اين مفهوم که هر يک از آنان با راهنماهائى که براى ديگرى قابل فهم است شروع خواهد کرد. هريک از آنها ممکن است معنىهائى را که مربوط به ديگرى است تشخيص دهد و با تفسير اعمال خود به اين عنوان که اگر جاى ديگرى بود چه مىفهميد، شروع به ارتباط کند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان حجاب دولت امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سازمان همکاری اسلامی انتخابات جنگ شورای نگهبان دولت سیزدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی شهرداری تهران زاهدان سیل فضای مجازی یسنا باران سازمان هواشناسی سامانه بارشی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار مسکن تورم قیمت طلا بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی پایتخت موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران کتاب
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه اوکراین انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا جواد نکونام باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات کولر مایکروسافت
دیابت چای کودک توت فرنگی چاقی قهوه