پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
پیام کلامی
با اين سؤال، ديويد برلو آغاز مىکنيم که چه عواملى در پيام وجود دارد که مىتواند منتج به تأثيرهاى مطلوب و موردنظر شود؟ او پيام را چنين تعريف مىکند: |
'يک توليد عملى و فيزيکى از منبع رمزگذار' (Berlo,1960,p54). |
ويلبر شرام نيز بهطور ضمنى به اين توليد علمى و فيزيکى اشاره کرده است و مىنويسد: 'پيام ممکن است به شکل جوهر روى کاغذ، امواج صوتى در هوا، جريان برق، تکان دادن دست يا پرچم يا هر نوع علائمى باشد که قادر به تفهيم معنى باشد.' (Schramm,1954,p3) |
ارسطو در مدل گونهٔ خود از ارتباط، يکى از سه عنصر فراگرد ارتباط را گفتار مىنامد. (Rhys,1946,p6) |
در اولين مدل ارتباطى در سال ۱۹۴۶ بهوسيلهٔ هارولد لاسول مطرح شود پيام بهصورت يکى از پنج سؤال يعنى 'چه مىگويد' مطرح شد. (Lasswell,1946) |
برلو پس از تعريف پيام مىنويسد: وقتى ما صحبت مىکنيم، کلام ما يک پيام است، همانطور که نوشتهٔ ما، نقاشى ما، اشارهاى که مىکنيم، حرکت بازوان ما، حالتى که در صورت ما ديده مىشود، همهٔ اينها پيام هستند. |
حداقل سه عامل يا سه سازه در پيام وجود دارد: |
۱. رمزها يا کدهاى پيام (message code) |
۲. محتواء پيام (message content) |
۳. نحوهٔ ارائهٔ پيام (message treatment) |
- هر يک از اين عوامل داراى عناصرى (element) هستند. |
- شيوهاى که اين عناصر کنار هم قرار مىگيرند ساخت (structure) آنها را تشکيل مىدهند. (Berlo,1960) |
تفکيک پيام به سه عنصر رمز، محتواء و نحوهٔ ارائه بهصورت مستقيم يا غيرمستقيم در آثار ديگر دانشمندان ارتباطات نيز آمده است. مثلاً آندرش، استاس (Staas) و بوستروم (Bostrom) بدون اينکه اين سه عنصر را به دقت برلو توضيح دهند، تأثير عناصر پيام را روى يکديگر مطرح کردهاند و مىنويسند ممکن است در مواردى برخى از اين عناصر بهگونهٔ نامرتبى داراى برترىهائى شوند. مثلاً صداى دلپذير/ نحوهٔ ارائه/ ممکن است بر عناصر ديگر، تأثير بيشترى داشته باشند. (Andersch,1969,p45) |
و يا مالتزکه دربارهٔ رابطهٔ بين محتواء، رمز و نحوهٔ ارائه مىنويسد که ارتباطگر محدود است به تطبيق شکل پيام به نوع محتواء آن. (Maltezke,1963) |
ويلبر شرام از علائم (sign) نشانهها (signal) در پيام صحبت مىکند. (Schramm,1954) وستيلى و مکلين از پيام مفيد و پيام غيرمفيد ياد مىکنند. (Westly,1957) |
به هر حال دقيقترين و منطقىترين تجزيهٔ پيام، تجزيه آن به همان سه عامل رمز، محتواء و نحوهٔ ارائه است که هرکدام از آنها نيز داراى عناصر و ساخت خاصى هستند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی پاکستان سریلانکا حجاب دولت کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سیل تهران سازمان سنجش زنان شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا قتل سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو ارز قیمت سکه ایران خودرو تورم سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران گردشگری سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب بازیگر تئاتر سینما شعر
کنکور ۱۴۰۳ علوم انسانی
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه جنگ غزه اوکراین حماس طوفان الاقصی اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور فوتسال تیم ملی فوتسال ایران والیبال
هوش مصنوعی همراه اول تسلا فیلترینگ فناوری تبلیغات ایلان ماسک اپل
استرس سلامت روان افسردگی داروخانه پیری هندوانه دوش گرفتن