چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جدول آثار محیطی، هزینه‌ها و سودمندی‌ها


  جدول آثار محيطى، هزينه‌ها و سودمندى‌ها
هزينه‌ها سودمندى‌ها
۱. آلودگى‌: هوا، آب، زمين با ريخت و پاش ضايعات و آلودگى صوتى (از دست رفتن آرامش و سکوت) ۱. الحاقات محيطي: ايجاد و گسترش زيرساختار، فراساختار، تسهيلات، خدمات.
۲. شلوغى و تراکم: سواحل و آسيب‌ ناشى از تراکم ترافيک و شلوغي، تصادفات، آثار افزايش و بيش از حد زياد شدن دستيابى ۲. حفظ و مديريت ميراث فرهنگى
۳. آسيب رساندن تا / تخريب منابع ميراث فرهنگي؛ کاهش کيفيت ميراث فرهنگي، تخليهٔ منابع کانى‌ها و خاک. ۳. مهار آلودگى
۴. تغيير کاربرد زمين‌هاى کشاورزى و مراتع براى ساختمان‌سازى و ايجاد مکان‌هاى ثابت يا به اصطلاح 'کاربرى‌هاى غيرزاينده' . اثر و زيانى که به‌علت گسترش زير ساختار و دامنهٔ گسترش فراساختار بر چشم‌اندازها وارد مى‌آيد. ۴. رشد مديريت منابع آب، فاضلاب، دفع، زباله، منافع بهداشت عمومى
۵. آثار بوم شناختى - آسيب ديدن بوم سازگان، آثار موجى بر محيط فيزيکى
۶. از دست رفتن گياهگان و جانورگان (فلور و فون): به‌علت کثرت بازديدکنندگان فشارهائى که به‌دليل جابه‌جائى جانورگان و کاهش پوشش گياهى و از دست رفتن بقاياى گياهگان ايجاد مى‌شود زياد است.
منبع: تراویس ،۱۹۴۸
به هنگام محاسبهٔ سودمندى‌هاى اقتصادى بايد آثار اجتماعى و فرهنگى گردشگرى را نيز در نظر گرفت (به جدول آثار اجتماعى - فرهنگى گردشگري؛ هزينه‌ها و سودمندى‌ها نگاه کنيد). پژوهش در مورد آثار اجتماعى - فرهنگى به‌ويژه در رابطه با مکان‌هاى گردشگرى در بريتانيا نسبت به ساير زمينه‌هاى تحقيقى در مراحل عقب‌ترى قرار گرفته است. به‌طور کلى روابط ميزبان - ميهمان کمتر مورد برسى قرار گرفته، ولى نشانه‌هائى در دست است که نشان مى‌دهد. شکنندگى منبع ميهمان‌نوازى به اندازهٔ کافى با آنهائى که نگران گسترش گردشگرى در نقاط خاصى از بريتانيا هستند چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در اين اواخر، شوراى ناحيهٔ مرکزي، برادفورد با ارتقاء پيروزمندانهٔ تورهاى مزرعهٔ اِمِرديل، به‌عنوان بخشى از امکانات مربوط به تعطيلات آخر هفته در برادرفورد شمار بازديدکنندگان از دهکده‌اى که در آنجا سريال‌هاى تلويزيونى فيلمبرداى مى‌شود را افزايش داده است، افزايشى که تا حدود زيادى باعث نارضايتى و ايجاد خصومت در بين اهالى محل شده است.
آشکار است که ممکن است لازم باشد برآورد و ارزشيابى هزينه‌ها و منافع گردشگرى به شکل دقيق‌ترى انجام گيرد و اينکه ادعاهاى فعلى مقامات و مراجع دولتى و محلي، بنگاه‌هاى خصوصى و مقامات گردشگرى را بايد با احتياط بيشترى مورد توجه قرار داد. افراد درگير در صنعت گردشگرى و کسانى که در گسترش آن درگير هستند لازم است نسبت به ويژگى‌هاى يگانهٔ اقتصادي، محيط فيزيکي، اجتماعى و فرهنگى ناحيه و پيامدهاى يگانهٔ اين عوامل براى هر منطقه که از برهمکنش بين انواع خاصّ توسعه و نقاط مختلف به‌وجود مى‌آيد حساسيت بيشترى نشان دهند.
  جدول آثار اجتماعى - فرهنگى گردشگرى، هزينه‌ها و سودمندى‌ها
هزينه‌ها منافع سودمندى‌ها
مورد تحقير قرار گرفتن فرهنگ ميزبان. برخورد تغيير نقش ميزان فرهنگى که مورد قبول نيست. آسيب رساندن به نظام‌ها و منابع فرهنگي. زبان‌هاى محلى در خطر قرار مى‌گيرد. افزايش ميزان دانش و فرهنگ ميزبان به‌وسيلهٔ بازديدکنندگان. آگاه شدن از موسيقي، نوع آشپزي، و هنرها و احتمالاً زبان ميزبان
ورود بازديدکنندگان ثروتمند جوامع تنگدست باعث ايجاد تنش مى‌شود. تجارى‌سازى فرهنگى و ايجاد تغييرات هم‌زمان در جامعه افزايش معروفيت و شناساندن جامعهٔ ميزبان به جهان خارج
فشار براى دگرگون‌سازى ارزش‌هاى اجتماعي، نوع لباس، آداب، اخلاق و معيارهاى رفتارى هنرهاى سنتى به شکل هنرهاى سفارشى درمى‌آيد. آرمان‌ها و ارزش‌هاى ژرفتر در خطر قرار مى‌گيرد. ميزان تماس‌هاى اجتماعى بيشتر مى‌شود، آرمان‌هاى تازه، ارزش‌هاى جديد و شيوه‌هاى نوين زندگى رايج مى‌گردد.
از دست رفتن وضعيت اوليه و پايداري. از دست رفتن غرور فرهنگي، وضعيت روابط بين فرهنگ‌هاى ميزبان و ميهمان از بين مى‌رود. نوع مصرف تغيير مى‌کند. باب شدن يا گسترش قمار، فحشا، مستى و ساير زياده‌روى‌ها، شرارت‌ها، مصرف مواد مخدر، دزدى و جرايم جزئي فرهنگ ميزبان به‌خاطر تقاضا براى سنت‌ها، سرگرمى‌ تقاضا براى هنرهاى سنتي، موسيقى و هنرهاى دستى توسعه مى‌يابد.
ورود رو به افزايش و توده‌اى بازديدکنندگان تماس‌ها را کاهش مى‌دهد و روابط بدون مفهوم مى‌شود. هيچ‌بازديدکننده‌اى چيزى راجع به ميزبانان، فرهنگ و زبان آنها نمى‌آموزد. نقش غنى سازندهٔ بازديدکنندگان با تدارک خدمات و تسهيلات که در غير اين صورت براى ميزبانان فراهم نمى‌شد و حق انتخابى که در مورد فعاليت‌ها و امور اجتماعى پيش مى‌آيد. به آموزش و فراگيرى کمک مى‌شود. انگيزه براى حفظ ميراث‌ها، تفسير و مديريت آنها افزايش مى‌يابد. دامنهٔ فعاليت‌ها و تجربيات اجتماعى افزايش مى‌يابد. فرهنگى مبادلات صلح و تفاهيم کسب تجربيات، آرمان‌ها و فرهنگ‌هاى جديد.


همچنین مشاهده کنید