یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

انگاره‌های اوقات فراغت


فرايندهاى تاريخي، اجتماعى و اقتصادى که پيش از اين توصيف گرديد، باعث دگرگونى تدارک فعاليت‌هاى اوقات فراغت در محدوده‌هاى شهرى و بيرون شهرى گرديده، ولى در عين حال ساختارى منظم به آن بخشيده است. رقابت تجاري، تغيير سليقه‌ها و دگرگون شدن مدها و شيوه‌هاى زندگى و ميزان تخصيص يارانه به کاربرى‌هاى ويژه از طرف مقامات محلى يا مرکزي، همگى با هم ترکيب مى‌شوند تا انتظامى در توزيع اوقات فراغت براى مردم کشور فراهم آورند. در پاره‌اى نقاط ميزان فضاى باز عمومى از جاهاى ديگر کمتر است، در پاره‌اى نواحى طيف گسترده‌ترى از تسهيلات ورزشى و غيره به چشم مى‌خورد، ولى با اين همه انگارهٔ کلى توزيع آنها به شکل گسترده در جدول (فضاهاى ويژهٔ اوقات فراغت) نمايش داده شده است.
تأثير رقابت تجارى براى اشتغال فضا در نواحى مرکزى گسترده‌هاى شهرى به شکل واضح‌ترى به چشم مى‌خورد. در چنين نقاطى فقط کسانى که فضا براى آنها سودآورى شديد داشته باشد، مى‌توانند دوام بياورند، مگر آنکه يارانهٔ سنگينى از مقامات دولتي؛ ادارات حفظ کتابخانه‌ها، موزه‌ها، نمايشگاه‌ها يا حتى شرکت‌هاى اُپرا دريافت دارند تا بتوانند به‌عنوان نوعى تسهيلات خدماتى عمومى يا جاذبهٔ گردشگرى به‌شمار آيند. براى بسيارى از مردم، امور تجارى سنتى از قبيل فروشگاه‌هاى زنجيره‌اى هم‌اينک به يکى از فعاليت‌هاى عمدهٔ اوقات فراغت دوران پس از نوگرائى تبديل شده است. مقادير هنگفتى که به‌وسيلهٔ فروشگاه‌هاى زنجيره‌اى و شرکت‌هاى توسعه با هميارى مقامات محلى هزينه مى‌گردد، باعث ايجاد 'نقاط مصرف' گردشگاه‌ها، پياده‌روهاى وسيع مى‌گردد که موجب تشويق گرد آمدن گروه‌هاى بزرگ مردم به‌ويژه جوانان يا افراد مرفه‌تر جامعه مى‌گردد. خريد تفريحى باعث جلب جمعيت‌هاى جوياى اوقات فراغت و ساير نمودهاى وابسته مانند نواختن موسيقى براى کسب درآمد، تفريحات خيابانى و دستفروشى‌هائى مى‌شود که نوشابه‌هاى خنک يا غذاهاى ساده مى‌فروشند و همهٔ اينها باعث مشارکت بيشتر در اوقات فراغت مى‌گردد. اين افزايش جاذبه‌هاى اجتماعى و هيجان 'مراکز شهري' و 'چراغ‌هاى پرنور' و خود جمعيت (شلوغي) به يکى از نمودهاى بارز بيشتر شهرهاى کشورهاى غربى تبديل شده که بازتاب حالت تجارى پيدا کردن اوقات فراغت است که افراد مرفه براساس موج مصرف پايه‌ريزى کرده‌اند.
  جدول فضاهاى ويژه اوقات فراغت
محل فعاليت تسهيلات فشارها
نواحى مرکزى خريد گردش‌هاى شبانگاهى (سرشب) صرف غذا در بيرون از منزل گردش و تفريح محيط تجارى مرکزى شهر 'منطقهٔ اصلى تجاري' 'چراغ‌هاى پرتور ' کاربرى‌هاى اوقات فراغت سينماها، تئاترها، نمايشگاه‌ها، موزه‌ها، 'مغازه‌هاى خريدهاى تفريحي' گردش‌گاه‌ها، ميدان‌ها و خيابان‌ها يا پياده‌روهاى وسيع رستوران‌ها، کافه‌ها پاب‌ها و ديسکوها نياز به سوددهى سرمايه‌گذارى در اختصاص زمين هنگفت است، يا بايد بازدهى بالا داشته باشد يا يارانه دريافت کند
محدودهٔ داخل شهرها فضاهاى آزاد فعاليت‌هاى عملکردى بازى‌هاى زير سقف و تماشاى مسابقات فعاليت‌هاى منتخب (جنس / نژاد / سن) محيط در حال فروپاشى تعداد محدودى مغازه عملکردهاى اوقات فراغت اضافى سالن‌هاى بينگو و سينما پارک‌هاى عمومي، زمين‌هاى تفريحى و باغچه‌هاى کوچک با زمين استيجارى زمين‌هاى ورزش‌هاى حرفه‌اى پاب‌ها و باشگاه‌هاى اجتماعى استخرهاى شنا و مراکز ورزشى سوددهى محدود خسارت جمعيت‌هاى محلى رقابت با بخش‌هاى غير از اوقات فراغت، بهاى نسبتاً بالاى زمين که بازتاب قابليت توسعه است.
نقاط مسکونى و بيرون شهر فضاى زندگى انجام تعميرات خانگى يا باغبانى خريد گردش‌هاى شبانگاهى (سرشب) صرف غذا در بيرون از منزل محيط‌هاى توده‌پسند مراکز و نمايشگاه‌هاى خريد ناحيه‌اى طيفى از فعاليت‌هاى اوقات فراغت کاربرد مسکونى غالب و مورد حمايت است. فضاهاى هم‌بسته با اين نقاط براى تفريح و گذران اوقات فراغت.
محل ورزش‌هاى زير سقف و در هواى آزاد قدم زدن عملکردها - سينما، بينگو، مغازه‌هاى ويدئو کلوپ‌هاى اجتماعي، پاب‌ها، رستوران پارک‌هاى عمومي، ميدان‌هاى ورزشى ، فضاهاى باز و باغچه‌هاى استيجارى باشگاه‌هاى ورزشى خصوصى به وسيلهٔ / براى جمعيت‌هاى مرفه محلى نگهدارى مى‌شود، ميزان فضاهاى سبز بيشتر است - تراکم خانه‌سازى کمتر است، سامل است، سودآور است.
حاشيهٔ شهرى و کمربند سبز خريد با اتومبيل از مغازه‌هائى که تخفيف مى‌دهند. ورزش‌هاى فضاى آزاد، قدم زدن، گلف، اسب‌سوارى بازديدهاى يک‌روزه محيط‌هاى با امتيازات ويژه مراکز خريد، سوپرمارکت‌هاى بزرگ و پاره‌اى از فروشگاه‌هاى رنجيره‌اى پراکنده و مراکز کوچکتر، ميدان‌هاى ورزشي، گلف، مسابقات اسب‌دواني، اسطبل‌ها، جاده‌هاى باريک اسب‌رو و جاده‌هاى باريک براى پياده‌ها پارک‌ها و مجتمع‌هاى مسکوني، نقاطى براى پيک‌نيک فشارهاى در حال گسترش فروشگاه‌هاى زنجيره‌اى و خرده‌فروشان و پاره‌اى وسعه‌هاى صنعتي. قدرت مردم محلى برخورد‌هاى شديد بخش کشاورزى و مؤسسات مبارزه با آلودگى جمعيت‌هاى محلي، مشکلات کاربر کاربرى شديد زمين به‌وسيلهٔ کاربران اوقات فراغت.
مسابقات اسب دواني? اسطبل‌ها ?جاده هاى باريک اسب‌رو ? پارکها و مجتمع‌هاى مسکونى?  نقاطى براى پيک نيک موسسات مبارزه با آلودگى جمعيت هاى محلى،مشکلات کاربر کابرى شديد زمين به وسيله کاربران اوقات فراغت
نواحى روستائى کشاورزى بازنشستگى گردشگرى و بازديدهاى يک‌روزه کارهائى که به شکل برنامه‌ريزى‌نشده در هواى آزاد انجام مى‌گيرد. محيط روستا تسهيلات گردشگرى فضاهاى سبز و فضاهاى ويژە حيات‌وحش (پارک‌هاى ملي، AONB, SSSIs و غيره) جاده‌هاى باريک و ويژهٔ افراد پياده، جاده‌هاى باريک اسب‌رو نمادهائى از زندگى و شيوه‌هاى روستائى دهکده‌ها و 'مقصدها' برخورد کاربران زمين کشاورزى تجارت، استخراج معادن گردشگرى افراد محلى رنجيده تالاب فاضلاب شهرى زمين خصوصى و دسترس عمومى خانه‌هاى ييلاقي


همچنین مشاهده کنید