جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تکنیک‌های مخلوط کردن


تعداد عبور موردنياز براى مخلوط کردن علف‌کش‌ها از نکات مهمى است که کشاورز بايد مدّنظر داشته باشد، خصوصاً اگر تعداد آن برابر با تعداد عبور و مرور موردنياز براى انجام شخم ثانويه نباشد، مخلوط کردن علف‌کش فقط بعد از اينکه بستر بذر به خوبى نرم شده و کلوخه‌ها خرد شده باشند مى‌توانند موفقيت‌آميز باشد. بعد از انجام شخم اوليه و قبل از مخلوط کردن مکانيکى حداقل يک‌بار شخم ثانويه لازم است زيرا معمولاً پس از شخم اوليه زمين کلوخه‌دار است و سطح خاک هموار نيست. ترتيب معمولى کار براى مخلوط کردن مکانيکى عبارتند از ابتدا انجام شخم اوليه و سپس يک شخم ثانويه براى خرد کردن و هموار کردن خاک، سمپاشى در سطح خاک و سپس دوبار عبور با ماشين‌آلات مخلوط‌کننده است. برخى از ماشين‌ها همچون روتوتيلرها، روتراها و همه‌کاره‌ها (Do-all) تنها با يک‌بار عبور خود علف‌کش را با خاک مخلوط مى‌کنند.
نوع ماشين و عملياتى که معمولاً کشاورز براى انجام شخم ثانويه استفاده مى‌کند، تعيين‌کنندهٔ دفعات لازم عبور آن ابزار براى انجام صحيح مخلوط کردن با خاک است. اگر تنها يک يا دو بار عمليات شخم ثانويه انجام شود، احتمالاً براى مخلوط کردن علف‌کش با خاک نياز به عبور ديگرى نيز وجود دارد. اگر به‌طور معمول عمليات شخم ثانويه سه‌بار انجام مى‌شود، احتمالاً مى‌توان علف‌کش را طى همين عمليات با خاک مخلوط نمود.
اغلب شرايط خاک در زمان استفاده از علف‌کش و مخلوط کردن آن مهمتر از انتخاب نوع ماشين مورد استفاده براى مخلوط کردن است. در خاک‌هاى کلوخه‌اي، مرطوب يا ناهموار يا سنگين که بقاياى گياهى هم به‌طور غير يکنواخت در سطح آنها موجود باشد حتى اگر علف‌کش‌ها با تعداد دفعات شخم ذکر شده با خاک مخلوط شوند، به‌طور مؤثرى نخواهند توانست علف‌هاى هرز را کنترل کنند. معمولاً تحت چنين شرايطى ابزار خاص اختلاط با خاک نيز به خوبى عمل نمى‌کنند. علاوه بر اين علف‌کش به‌طور يکنواختى توزيع يافته و در نقاط يا محورهائى از مزرعه متمرکز مى‌شوند (شکل - مصرف و اختلاط يک علف‌کش بر يک سطح ناهموار).
شرايط اقليمى پس از به‌کارگيرى علف‌کش تأثير بسيار زيادى بر علف‌کش مخلوط شده با خاک دارد. اگر علف‌کش با خاکى خشک مخلوط شده باشد و سپس خاک مرطوب نشود، نتيجهٔ خوبى از علف‌کش گرفته نمى‌شود. حتى علف‌کش‌هائى که به خوبى با خاک مخلوط شده و در محل مناسب در خاک قرار گيرند براى کارکرد نياز به رطوبت دارند. برعکس ۵/۲ يا ۵ سانتى‌متر بارندگى جبران مخلوط شدن ناقص را کرده، از اتلاف علف‌کش، تجمع در يک منطقه و يا به عمق رفتن آن جلوگيرى مى‌کند.


همچنین مشاهده کنید