جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

واکنش در خاک‌ها


   نام تجارى و سازندهٔ آن
نام تجارى و سازندهٔ آن بَنِول - شرکت شيمى و لزيکول است.
   ساختمان شيميائى
   اشکال موجود
- قابل سمپاشى به شکل محلول در آب :
۱. مايع محلول در آب (نمک دى متيل آمين) به ميزان ۴۸/۰ کيلوگرم در هر ليتر آب براى بنول، ديگر فرمولاسيون‌ها بسته‌بندى شده براى گياهان چمنى (S-۴ بنول) و مصارف صنعتى (•W•S - 4 بنول) نيز به همين مقدار مصرف مى‌شوند.
۲. مايع محلول در آب به ميزان ۲۴/۰ کيلوگرم در هر ليتر آب (نمک سديم).
۳. مايع محلول در آب براى تيمار گونه‌هاى خشبي، ۱۲/۰ کيلوگرم در هر ليتر آب.
- کاربرد آنها به‌صورت خشک :
۱. گرانول ۵% (G-5 بنول)
   حرکت و نحوهٔ عمل در گياهان
دايکمبا به‌وسيلهٔ برگ‌ها و ريشه‌ها جذب شده و به راحتى در سرتاسر گياه به‌صورت آپوپلاست و سيم‌پلاست حرکت مى‌کند و خمودگى و واکنش‌هاى تنظيم‌کنندهٔ رشد شبه اکسين در گياه را به‌وجود مى‌آورد. دايکمبا در بعضى گونه‌هاى برگ‌پهن مثل سويا و گاوپنبه باعث فنجانى شدن برگ‌ها مى‌شود. دايکمبا در مقايسه با D-4,2 فعاليت بيشترى در خاک دارد.
   واکنش در خاک‌ها
در شرايط مطلوب جهت متابوليسم سريع، نيم عمر دايکمبا کمتر از ۱۴ روز است. اين علف‌کش در خاک به راحتى آبشوئى مى‌شود.
   گونه‌هاى حساس
بسيارى از گونه‌هاى علفى برگ‌پهن چندساله، دوساله و يک‌ساله و تعدادى از گونه‌هاى چوبى به دايکمبا حساس هستند. اين علف‌کش مخصوصاً براى کنترل گياهانى که توسط علف‌کش‌هاى فنوکسى به‌طور مؤثرى کنترل نشده‌اند، مفيد است. کنترل گونه‌هاى مختلف علف‌هاى هرز، بسته به مقادير متفاوت علف‌کش، نحوهٔ اثر کاربرد آن تفاوت مى‌کند. براى مصرف آن به برچسب توجه کنيد.
- علف‌هاى هرز يک‌ساله‌اى که کنترل مى‌شوند شامل گندمک، توق، انواع علف هفت‌بند، جارو، سلمه، باميهٔ زينتي، انواعى از نيلوفر، خردل‌ها، تاجريزى سياه، انواع تاج خروس زلف‌پير، علف هرز کاسيا (Cassia obtusifolia) شير تيغ، آفتابگردان معمولى و اشنيان مى‌باشند.
- علف‌هاى هرز چندسالهٔ ساده و دوساله که کنترل مى‌شوند عبارتند از: گل قاصد، ترشک، کنگر، تاتارى خميده و شوکران آبى.
- علف‌هاى هرز دايمى که کنترل مى‌کند شامل سيب‌زمينى ترشي، پيچک و نيلوفر وحشي، استبرق (Apocynum cannabinum)، سير وحشي، روئينه (Solidago virga)، لباشير (Pueraria lobata)، فرفيون و خارلته هستند.
- گونه‌هاى چوبى که کنترل مى‌شوند. درخت زبان گنجشک، سرو قرمز، درخت Chinquapin، گياه Larrea tridentata، انگور، وليک، عشقه سمي، کهور، بلوط سمي، گياه Chrysothamnus spp، درخت Sassarfras، سماق درخت Campsis radicans و بسيارى ديگر.
به‌طور کلى علف‌هاى هرز يک‌ساله با مقادير ۲۸/۰ تا ۵۶/۰ کيلوگرم در هکتار و دوساله با مقادير ۲۸/۰ تا ۱۲/۱ کيلوگرم در هکتار کنترل مى‌شوند (بعد از گل‌دهى Bolting به مقدار ۱۲/۱ تا ۶۸/۱ کيلوگرم). علف‌هاى هرز چندساله را با استفاده از ۵۶/۰ تا ۱۲/۱ کيلوگرم آن در هر هکتار مى‌توان تضعيف کرد. چندساله‌هاى ساده با ۱۲/۱ تا ۲۴/۲ کيلوگرم آن در هکتار و چندساله‌هاى ساده با ۱۲/۱ تا ۲۴/۲ کيلوگرم آن در هکتار و چندساله‌هاى خزنده را با ۲۴/۲ تا ۴۸/۴ کيلوگرم در هکتار مى‌توان کنترل کرد.
   کاربردهاى اصلى
- ذرت زراعى و سيلوئى:
۱. بسته به نوع خاک بين ۲۸/۰ تا ۵۶/۰ کيلوگرم آن را در هر هکتار به‌صورت انتخابى قبل از سبز شدن شدن و در ابتداى سبز شدن براى کنترل گياهان جوان برگ‌پهن دوساله و چندساله و گياهان يک‌ساله استفاده مى‌کنند. ذرت قبل از رسيدن به ارتفاع ۵/۱۲ سانتى‌مترى بايستى تيمار شود.
۲. به‌صورت انتخابى پس از سبز شدن علف‌هاى هرز به ارتفاع ۳۰ سانتى‌متر يا کمتر به مقدار ۲۸/۰ کيلوگرم از آن در هر هکتار استفاده مى‌شود. براى ذرت بسته به اينکه کدام خصوصيت زودتر فرا رسد قبل از رسيدن به ارتفاع ۹۰ سانتى‌متر و يا ۱۵ روز قبل از ظهور کاکل‌ها عمل مى‌شود.
- غلات دانه‌ريز، سورگوم دانه‌اى :
۱. به‌صورت انتخابى پس از سبز شدن براى علف‌هاى هرز سبز شده استفاده مى‌شود. زمان سمپاشى به گياه زراعى بستگى دارد (براى مثال در گندم پائيزه قبل از ساقه رفتن و در گندم بهاره قبل از مرحلهٔ ۵ برگى گياه).
- بين سيستم‌هاى زراعى ذرت، سورگوم و گندم :
۱. براى کنترل علف‌هاى هرز سبز شده که فعالانه رشد مى‌کنند، سمپاشى را بعد از برداشت گياه زراعى و قبل از يخبندان سخت و معمولاً در شروع رشد محدود در اواخر تابستان، اوايل پائيز يا پس از درو يا عمليات شخم انجام مى‌دهند. به‌ويژه براى کنترل علف‌هاى هرز چندساله مفيد است (مانند خارلته، سير وحشى).
- گياهان بذرى چمنى و چندساله مثال پوآ، فستوک چمنى و علف چاودار :
۱. براى گياهان چمنى تثبيت شده به ميزان ۲۸/۰ تا ۱۲/۱ کيلوگرم سم در هکتار.
۲. براى گياهان جوان چمنى پس از اينکه گياه زراعى به مرحلهٔ ۳ تا ۵ برگى رسيد به ميزان ۲۸/۰ تا ۵۶/۰ کيلوگرم سم در هکتار استفاده مى‌کنيم.
- مقدار علف‌کش مورد استفاده براى کنترل علف‌هاى هرز در چراگاه و مراتع، مزارع و مراتع نامرغوب، مناطق غيرزراعى مثل حصارها، حاشيهٔ جاده‌ها و مناطق متروکه به نوع علف‌هاى هرز بستگى دارد.
- گونه‌هاى چوبى پس از تکامل برگ و يا به‌صورت تزريق سم، شکافتن و سمپاشى محل بريده شده و سمپاشى بخش حلقه‌بردارى شدهٔ تنهٔ درخت، تيمار مى‌شوند.
   مشکلات مخصوص
يکى از مشکلات اين علف‌کش پراکنش آن بر روى گياهان همچون سويا، پنبه، گل‌هاى زينتي، درختان ميوه، انگور، مراکز تفريحي، توتون، گوجه‌فرنگى و ديگر گياهان برگ‌پهن است. بر روى بعضى گونه‌ها، دايکمبا فعاليت بيولوژيکى بيشترى از D-4,2 دارد. براى مثال اثرات خمودگى D-4,2 بر روى سويا در مقادير ۰۷/۰ تا ۱۴/۰ کيلوگرم در هکتار انجام مى‌شود حال آنکه اين مقدار براى دايکمبا يک پنجاهم مقادير فوق است.
تحرک نسبتاً زياد علف‌کش در خاک و جذب ريشه مى‌تواند خسارت زيادى به‌گونه‌هاى حساس وارد کند. در مکان‌هائى که علف‌کش به‌وسيلهٔ آبشوئى در دسترس ريشهٔ گونه‌هاى حساس قرار مى‌گيرد، از به‌کارگيرى آن خوددارى کنيد.


همچنین مشاهده کنید