سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ساختمان شیمیائی


نپتالام علف‌کشى است انتخابى که به‌صورت قبل از سبز شدن براى کنترل برگ‌پهن‌هاى يک‌ساله در گياهان خانوادهٔ نخود و خانوادهٔ کدو به‌کار مى‌رود با وجودى که نحوهٔ عمل اين علف‌کش احتمالاً برعکس اکسين است نه مانند اکسين ولى گاهى به‌عنوان علف‌کش تنظيم‌کنندهٔ رشد طبقه‌بندى مى‌شود. يکى از اثرات ممتاز آن در گياه از بين بردن ژئوتروپيسم طبيعى گياهان جوان است؛ ساقه‌ها و ريشه‌ها توانائى رشد به بالا يا پائين خود را از دست مى‌دهند و اغلب به‌طور جانبى در داخل خاک مى‌پيچند، به‌نظر مى‌رسد مهمترين اثر علف‌کش بازدارندگى گياه از جوانه‌زنى و رشد مى‌باشد.
   نام تجارتى و سازنده
آلاناپ - کمپانى ونى رويال
   ساختمان شيميائى
   اشکال موجود
- قابل سمپاشى به‌صورت محلول در آب :
۱. مايع محلول در آب به‌عنوان نمک سديم (L - آلاناپ) به ميزان دو کيلوگرم در ليتر
   حرکت در نحوهٔ عمل در گياه
در بافت‌هاى مريستمى گياهچه‌هاى در حال رشد تجمع کرده و شبيه علف‌کش‌هاى هورمونى باعث خمودگى برگ‌ها و ساقه مى‌شود.
   واکنش در خاک
حلاليت نمک سديم در آب ۲۳۰،۰۰۰ قسمت در ميليون (PPm) است و برعکس اين حلاليت در اسيد ۲۰۰ قسمت در ميليون است. در خاک آبشوئى مى‌شود و به‌وسيلهٔ باران‌هاى سنگين از اطراف بذرهاى علف‌هاى هرز دور مى‌شود. چنانچه علف‌کش به مقدار ۴۸/۴ کيلوگرم در هکتار خاک‌هاى مناسب استفاده شود به مدت ۳ تا ۸ هفته علف‌هاى هرز را کنترل مى‌کند.
   گونه‌هاى حساس
از اين علف‌کش منحصراً براى کنترل برگ‌پهن‌هاى يک‌ساله مثل مولوگو، گندمک، توق، زلف پير، سلمه، تاج خروس، خرفه، کيسهٔ کشيش (Capsela bursapostris) و گاوپنبه استفاده مى‌شود و همچنين براى کنترل پيچک وحشى و نيلوفر وحشى کاربرد دارد.
   کاربردهاى اصلى
- به‌صورت قبل از سبز شدن در مزارع طالبى (Cantaloupe) و ديگر جاليزها، بادام زمينى و سويا استفاده مى‌شود.
- در سويا پس از سبز شدن يا شکاف خوردن خاک و در خيار نيز پس از سبز شدن استفاده مى‌شود.
- در خزانه‌هاى قلمهٔ گياهان چوبى در خاک کاربرد دارد.
- به‌طور گسترده‌اى با داينوسب مخلوط و به‌عنوان داياناپ فروخته مى‌شود (کمپانى يونى رويال). داياناپ را مى‌توان از مرحلهٔ کاشت تا سبز شدن گياه استفاده کرد. در بادام زمينى و سويا پس از سبز شدن به‌عنوان تيمارى براى کنترل علف‌هاى هرز ذکر شده و در بالا و همچنين تاتوره، Sida cardifolia، علف هفت‌بند و آفتابگردان وحشى به‌کار برد.


همچنین مشاهده کنید