سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

شکل‌های موجود


بنتازون که با نام تجارى بازاگران توسط کمپانى BASF به فروش مى‌رسد، علف‌کشى است که به‌صورت پس از سبز شدن براى کنترل علف‌هاى هرز برگ‌پهن و جنگل‌ها در ميان برگ‌باريک‌هاى مهم و حبوبات دانه‌درشت استفاده مى‌شود. اين علف‌کش براى کنترل برگ‌پهن‌هاى سخت مزارع و ساير محصولات به‌کار مى‌رود. علف هرز توق حساسيت ويژه‌اى به بنتازون داشته و زمانى‌که ارتفاع آن ۳۰ الى ۴۵ سانتى‌متر باشد، به راحتى توسط آن کنترل مى‌شود. براى کنترل علف‌هاى هرز برگ‌پهن سويا و گياهان ديگر که به سختى کنترل مى‌شوند از بنتازون استفاده مى‌شود. پس از گذشت ۲ تا ۷ روز از کاربرد بنتازون، علايم بافت‌مردگى و مرگ گياهان مشاهده مى‌شود. علت عمدهٔ مرگ آن ممانعت از فتوسنتز است. به‌نظر مى‌رسد که حرکت علف‌کش در گياه محدود بوده و براى اينکه گياه کاملاً بميرد بايستى به‌طور کامل توسط علف‌کش پوشيده شود، در غير اين‌صورت معمولاً جوانه‌هاى جديد شروع به رشد مى‌کنند. براى اينکه توسط آن بتوان طيف وسيعى از برگ‌پهن‌ها را از بين برد، آن را در مخزن با D-4,2 و آکيفلورفن مخلوط مى‌کنند.
   نام تجارى و کارخانهٔ سازندهٔ آن
بازاگران - کمپانى BASF
   ساختمان شيميائى
   شکل‌هاى موجود
- قابل سمپاشى به شکل محلول در آب :
۱. مايع محلول در آب به ميزان ۴۸/۰ کيلوگرم در ليتر (بازاگران)
   حرکت و نحوهٔ عمل علف‌کش در گياهان
بنتازون علف‌کشى است تماسى که به‌صورت پس از سبز شدن براى کنترل انتخابى بسيارى از برگ‌پهن‌ها و جنگل‌ها در غلات و حبوبات دانه‌درشت استفاده مى‌شود. کنترل مطلوب زمانى به‌دست مى‌آيد که علف‌هاى هرز کوچک بوده (در مرحلهٔ دو تا ده برگي) و در حال رشد سريع باشد. به‌منظور افزايش کنترل معمولاً به آن مواد خيس‌کننده يا مواد روغنى اضافه مى‌کنند. يک تا دو هفته پس از مصرف علايم اثر آن آشکار مى‌شود. مقاومت گياهان زراعى معمولاً بسيار بالا است. با وجود اين بر روى سويا، لوبيا و بادام زمينى برگ‌سوختگى رخ مى‌دهد، اندام‌هاى جديد توليد شده پس از مصرف سم طبيعى بوده و پتانسيل توليدى گياهان کاهش نمى‌يابد.
   واکنش در خاک
پنتازون در مقادير پس از سبز شدن در خاک فعاليتى ندارد. اين علف‌کش به‌وسيلهٔ ميکروب‌هاى خاک تجزيه شده و ظرف ۶ هفته به ميزان غير قابل شناسائى مى‌رسد.
   گياهان حساس به علف‌کش
برگ‌پهن‌ها و جنگل‌ها به بنتازون حساس هستند.
- علف‌هاى هرز برگ‌پهن يک‌ساله که توسط بنتازون کنترل مى‌شوند عبارتند از: آنودا، دودندان (Bidens dilosal)، توق، تاتوره، سلمه، کنف وحشي، انواع پيچک، خردل وحشي، تاجريزى خرفه، زلف پير، زلف پير بزرگ، سزبانيا (Sesbania vesicaria)، کيسه کشيش، علف هفت‌بند، آفتابگردان وحشى و گاوپنبه.
- علف‌هاى هرز چندساله‌اى که توسط بنتازون کنترل يا تضعيف مى‌شوند عبارتند از: تيرکمان آبي، سوليداگو، اويارسلام زرد، بارهنگ، الوکاريس (Eleocharis obtusa) و خارلته.
   مصارف اصلى
- به‌صورت پس از سبز شدن در سويا، ذرت مرغ، بادام زميني، لوبيا، نخود زراعي، نعناع و پونه (Menta spicata) تثبيت شده، استفاده مى‌شود.
- به‌صورت پس از سبز شدن در گياهان چمنى تثبيت شده (چمن بوآ، چمن فستوک، آگروستيس، پنجه مرغي، پاسپالوم (Paspalum notatoum)، علف چاودار، علف سنت‌آگوستين) براى کنترل اويارسلام زرد استفاده مى‌شود.
- براى کنترل خارلته و اويارسلام در گياهان زراعى ذکر شده (به‌استثناء برنج)، مقدار توصيه شده را دو قسمت کرده و با فاصلهٔ زمانى ۷ تا ۱۰ روز در گياهانى که در قسمت الف آمده استفاده مى‌کنيم.
- براى کنترل توق در مراحل انتهائى رشد سويا، ذرت و بادام زمينى استفاده مى‌شود. در گياهان بلند ساقه (تا ارتفاع ۶۰ سانتى‌متر) توق ممکن است به‌طور نسبى کنترل شود.


همچنین مشاهده کنید