چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گیاهان حساس به علف‌کش


   اسامى تجارى و کارخانه‌هاى سازندهٔ آن
اتراکس - سيباگايگى
آترازين - کارخانهٔ شيميائى شل و ديگران
   ساختمان شيميائى
   شکل‌هاى موجود
- سمپاشى به شکل محلول در آب:
۱. پودر وتابل ۸۰ درصد (اتراکس ۸۰w، آترازين 80w)
۲. مايع قابل پخش به ميزان ۴۸/۰ کيلوگرم در ليتر (اتراکس ۴L، آترازين ۴L)
۳. گرانول ۹۰ درصد قابل پخش در آب (اتراکس ۹۰)
   حرکت و نحوهٔ عمل علف‌کش در گياهان
آترازين علف‌کشى است که انتقال آن به شکل آپوپلاست است و ممانعت‌کننده فتوسنتز مى‌باشد. اصولاً در خاک مورد استفاده قرار مى‌گيرد اما هنگامى که مويان به آن اضافه شود، بر اندام‌هاى هوائى گياه هم مؤثر است.
   واکنش در خاک
ميل ترکيبى آترازين در جذب به کلوئيدهاى خاک متعادل و گاه شديد است. لذا براساس بافت و ميزان مواد آلى خاک مقدار استفاده از آن را بايستى معين کرد. در خاک‌هاى رسى با مواد آلى زياد و خاک‌هاى پيت و ماک، آترازين را فقط به‌صورت بعد از سبز شدن بايد استفاده کرد. آبشوئى آترازين در اکثر خاک‌ها محدود است اگرچه حلاليت ۳۳ppm آن در دماى ۲۷ درجهٔ سانتى‌گراد، پنج و نيم برابر بيشتر از سيمازين است.
آترازين تقريباً براى يک فصل رويش کامل، علف‌هاى هرز را کنترل مى‌کند. در اقليم‌هاى خشک يا خاک‌هاى با اسيديتهٔ بالا که به مقدار زيادى علف‌کش نيز استفاده شده باشد و مخصوصاً زمانى‌که گياهان حساس به تريازين‌ها کاشته شود؛ بقاياى آترازين در خاک باعث آسيب‌رسانى به آنها مى‌شود.
   گياهان حساس به علف‌کش
بسيارى از برگ‌باريک‌هاى يک‌ساله و اکثر برگ‌پهن‌ها حساس به آترازين هستند. البته برگ‌باريک‌هاى يک‌ساله در مقايسه با اکثر برگ‌پهن‌هاى يک‌ساله، مقاوم‌تر هستند.
- برگ‌باريک‌هاى يک‌ساله‌اى که کنترل مى‌شوند عبارتند از: سوروف، علف خرچنگ کرکدار، يولاف‌هاى وحشي، ارزن وحشى و انواع دم روباهى سبز، زرد و کبير. آترازين بر روى بعضى برگ‌باريک‌هاى يک‌ساله (علف خرچنگ، ارزن وحشى پائيزه، سورگوم وحشي) فعاليت کمترى نسبت به سيمازين دارد.
- برگ‌پهن‌هاى يک‌ساله‌اى که کنترل مى‌شوند عبارتند از: سلمه، نيلوفرها، خردل‌هاى وحشي، تاجريزى‌ها، تاج‌ خروس‌ها، خرفه، امبروسياها و گاوپنبه.
- آترازين را پس از سبز شدن به‌صورت محلول در آب همراه با روغن گياهى يا تراکمى از روغن گياهى بر روى برگ‌پهن‌هائى مانند توق، سلمه‌ها، نيلوفر يک‌ساله، خردل‌هاى وحشي، تاج خروس‌ها، امبروسياها و انواع هفت‌بند هنگامى که ارتفاع آنها کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سانتى‌متر است مورد استفاده قرار مى‌دهند.
- با استفاده از بيشترين مقدار ذکر شدهٔ علف‌کش بر روى برچسب مى‌توان مرغ و علف‌هاى هرز چندسالهٔ ديگر را کنترل کرد. با اين مقدار، اويارسلام و خارلته تضعيف مى‌شوند.
   کاربردهاى اصلى
- براى ذرت و سورگوم، آترازين را قبل از کاشت با خاک مخلوط مى‌کنند يا قبل از سبز شدن؛ و يا در ابتداى سبز شدن همراه با روغن قابل امولسيون يا تراکم روغن، استفاده مى‌کنند. در اکثر شرايط ذرت بيشترين مقاومت را نشان مى‌دهد.
- کاربردهاى ديگر
- نيشکر
- سيستم‌هاى آيش، گندم
- نهالستان درختان جنگل و کاج کريسمس
- مرتع
- برگ‌باريک‌هاى چمنى فصل گرم براى توليد چمن (علف سنت اگوستين، سنتى‌پد و زوى‌سيا).
- آناناس
   مشکلات مخصوص
احتمال آسيب ناشى از بقاياى آن روى گياهان زراعى حساس وجود دارد.
زمانى‌که آترازين با روغن استفاده شود و گياه به مدت زيادى تحت تنش سرما، هواى مرطوب و ديگر شرايط نامساعد قرار داشته باشد، احتمال آسيب‌هاى غيرمنتظره وجود دارد.
احتمال توسعهٔ بيوتيپ‌هاى مقاوم به آترازين بر اثر کاربرد مداوم اين علف‌کش وجود دارد.


همچنین مشاهده کنید