پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

گیاهان حساس به علف‌کش


   اسامى تجارتى و کارخانهٔ سازنده
- کلرم گرانولار (با بورات و ديورون) - شرکت شيميائى رون - پولنک
- کلرات سديم - شرکت سهامى پنوالت و بسيارى ديگر
   ساختمان شيميائى
کلرات سديم NaClo3
   شکل‌هاى موجود
- سمپاشى به شکل محلول در آب: کلرات سديم خالص
- شکل‌هاى خشک: گرانون ۴۰ درصد (کلرم گرانولار)
   حرکت و نحوهٔ عمل در گياهان
کلرات سديم به راحتى توسط ريشهٔ گياهان و اندام‌هاى هوائى جذب مى‌شود و از آنجا که سلول‌هاى آبکش‌ را به‌علت حرکت شديد سيم‌پلاست را سريعاً مى‌کشد، از علايم آن سوختگى سريع و خشک شدن بافت‌هاى گياهى است.
   واکنش در خاک
کلرات سديم در آب بسيار محلول (۲۳ گرم در هر ۱۰۰ ميلى‌متر آب) بوده و به راحتى در خاک شسته مى‌شود. بسته به نوع خاک، درجهٔ حرارت و بارندگي، پايدارى آن از ۶ ماه تا ۵ سال متغير است.
   گياهان حساس به علف‌کش
کلرات سديم علف‌کشى عمومى است. براى علف‌هاى هرز اعم از يک‌ساله و چندساله به‌کار برده مى‌شود. به‌عنوان تيمار موضعى از قياق، پنجه مرغي، گل گندم، خارلته، و نيلوفر مؤثر است.
   کاربردهاى اصلى
کلرات سديم منحصراً در زمين‌هاى غير کشاورزى مثل ريل راه‌آهن، محل‌هاى حق تقدم، ترانسفورماتورها و مراکز خدمات درون‌شهرى مشابه، بزرگراه‌ها و مناطق صنعتى مصرف مى‌شود.
   مشکلات مخصوص
قابل اشتعال بودن مشکل کلرات سديم است. مخلوط کردن بورات با کلرات سديم يا استفاده از کريستال‌هاى خشک آنها روى رستنى‌هاى خشک، وسيله‌اى براى جلوگيرى از اشتعال آنها است. به‌کارگيرى آن در ابتداى فصل خسارت مردن و خشک کردن رستنى‌ها را کاهش مى‌دهد.
باقى‌ ماندن دراز مدت و آبشوئى آسان آنها، خطرى براى جلوگيرى از آلوده شدن آب‌هاى زيرزمينى يا خسارت به گياهان مطلوب مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید